Gå til innhold

Skam i terapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som kjenner mye på dette? 

Jeg går ofte langt utover komfortsonen min, og jeg skammer meg sånn etterpå at det gjør vondt. Jeg skammer meg over meg selv.

Men jeg synes absolutt det er verdt det. Jeg ser jo ingen grunn til å gå i terapi hvis man ikke tar opp ting som plager en heller.

Jeg bruker dessuten terapeuten min til å lære meg ting for det det er verdt så lenge hen synes det er ok. 

Anonymkode: 29376...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, XbellaX skrev:

Bra jobbet. Jeg håper du øver deg på å gi deg selv ros også. 

Joda, jeg gjør det. Men skamfølelser er gjentakende hos meg. Kanskje går jeg for langt utover komfortsonen min, jeg er usikker, men samtidig vil jeg så gjerne komme videre også, og da blir det sånn.. 

Anonymkode: 29376...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er helt normalt å kjenne på skamfølelsen i terapi. Jeg har gjort det selv og noen ganger angret jeg på at jeg fortalte enkelte ting, men til syvende og sist hjalp det meg. 

Det er bra jobbet og du er tøff som tør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Fionys skrev:

Tror det er helt normalt å kjenne på skamfølelsen i terapi. Jeg har gjort det selv og noen ganger angret jeg på at jeg fortalte enkelte ting, men til syvende og sist hjalp det meg. 

Det er bra jobbet og du er tøff som tør det.

Bra det hjelper 👍

Anonymkode: 29376...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har kjent mye og kjenner fremdeles ekstremt mye på skam. Jeg sitter i mange tilfeller helt sammenkrøpet og ved et par tilfeller har jeg t.o.m. ligget i fosterstilling på gulvet på terapeutens kontor pga. skammen. Skam i fortiden og skam i nåtiden. Skam andre har påført meg og skam jeg selv føler jeg har påført meg selv. Skam jeg føler at terapeuten føler på, men han sier at det er min egen skam og jeg ser det når han forklarer det. For hvorfor skal han skamme seg? Jeg skammer meg ikke når en person forteller meg om noe h*n har blitt utsatt for.

Jeg tror også at det er viktig å minne oss på at skam er en helt naturlig følelse for å overleve. Uten skamfølelsen hadde vi ikke fungert som sosiale vesener i et samfunn. Skam har en oppdragende rolle. Den får oss til å handle eller ikke handle i sosiale sammenhenger, den får oss til å la være å rope høyt på bussen. stjele lommeboken til den gamle damen, banne i kirken, oppføre oss høflig mot andre mennesker. Det spiller jo inn andre mekanismer som moral og normer, men skamfølelsen er også medvirkende der. Hva måtte andre tenke om oss? Det er gitt ut bøker om skam. Jeg begynte å lese boken "Hei, skam!" av Helene Flod Aakvaag som både har blitt slaktet og rost opp i skyene, men jeg måtte i første omgang gi meg pga. konsentrasjonssvikt selv om boken egentlig er veldig lettlest.

Det finnes mange artikler om skam på Psykologtidsskriftet.no. Noen av de står i hvert fall på min gjøremålsliste en gang jeg har noe tid til overs, når det nå måtte bli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, jeg har kjent mye og kjenner fremdeles ekstremt mye på skam. Jeg sitter i mange tilfeller helt sammenkrøpet og ved et par tilfeller har jeg t.o.m. ligget i fosterstilling på gulvet på terapeutens kontor pga. skammen. Skam i fortiden og skam i nåtiden. Skam andre har påført meg og skam jeg selv føler jeg har påført meg selv. Skam jeg føler at terapeuten føler på, men han sier at det er min egen skam og jeg ser det når han forklarer det. For hvorfor skal han skamme seg? Jeg skammer meg ikke når en person forteller meg om noe h*n har blitt utsatt for.

Jeg tror også at det er viktig å minne oss på at skam er en helt naturlig følelse for å overleve. Uten skamfølelsen hadde vi ikke fungert som sosiale vesener i et samfunn. Skam har en oppdragende rolle. Den får oss til å handle eller ikke handle i sosiale sammenhenger, den får oss til å la være å rope høyt på bussen. stjele lommeboken til den gamle damen, banne i kirken, oppføre oss høflig mot andre mennesker. Det spiller jo inn andre mekanismer som moral og normer, men skamfølelsen er også medvirkende der. Hva måtte andre tenke om oss? Det er gitt ut bøker om skam. Jeg begynte å lese boken "Hei, skam!" av Helene Flod Aakvaag som både har blitt slaktet og rost opp i skyene, men jeg måtte i første omgang gi meg pga. konsentrasjonssvikt selv om boken egentlig er veldig lettlest.

Det finnes mange artikler om skam på Psykologtidsskriftet.no. Noen av de står i hvert fall på min gjøremålsliste en gang jeg har noe tid til overs, når det nå måtte bli...

Tusen takk for ditt svar, du forsto meg 😊

Anonymkode: 29376...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en terapeut som sa til meg en gang at det er feil folk som føler på skam. De som virkelig burde føle på skam gjør det ikke. Det har hjulpet meg litt å tenke slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...