Gå til innhold

Min Brexitspådom


Gjest Gargamel

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Jeg vet at konsensus blant økonomer og seriøse politikere er at Brexit er en dårlig idé, og mange har spådd økonomisk katastrofe hvis folk stemmer "feil". Det er bare klovner som Boris og lettlurt white-trash som tror Brexit er smart. Jeg har en fot i den kategorien. Jeg vet ikke om Brexit er direkte smart på kort sikt, men jeg tror ikke det blir økonomisk ragnarok heller. Jeg blir også barnslig glad over at noen viser fingeren til hele EU-systemet og ikke lytter til "de voksne".

* Min spådom er at Storbritannia kommer til å  få en grei utvikling mhp vekst, ledighet, børs. Om det går litt dårligere eller litt bedre enn EU tør jeg ikke si, men jeg tror ikke på ikke noe armageddon. En sterk og fri økonomi vil finne en vei.

* Jeg tipper at ekspertene vil påstå at de fikk rett selv om børs, ledighet og vekst ser bra ut. De vil ha gode forklaringer på hvorfor alminnelige nøkkeltall ikke forteller sannheten.

* Jeg tror svært få om 5 år vil kjempe for å komme tilbake til EU.

Nå vant Boris valget overlegent, og vi vil få fasit. Litt dristig å å spå sånne ting, men jeg er heller ikke øknonom. Det er ikke så flaut om jeg tar feil.

Noen andre som mener noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Jeg har ikke noe kvalifisert gjetning å komme med, men jeg synes det er bra att globalismen fikk ett tilbakeslag.

 

Mest sjokkert er jeg over hvor ensporet media er. Hvor mange nyhetssendinger har man ikke sett med folk som kjemper mot Brexit og krever nyvalg. Jeg har til og med sett han folk hevde Brexit er udemokratisk. Demokrati er ikke bare når de høylytte vinner, det er også demokrati når mannen i gata, med lite pressedekning vinner. Så jeg er veldig glad på Storbritannias vegne. Dette er et nederlag for elitistene i media, og de som alltid roper høyest.

 

Vi så noe av det samme da Trump ble valgt, det ble en skikkelig sjokk, verden var helt uforberedt, for igjen så var det eliten sine meninger som fikk spalteplass i media..

 

Har man lært noe av de siste års tilbakegang for globalismen så er det att media er ikke nøytrale, eller taler den lille manns sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har to ting skjedd: Pundet er styrket og aksjekursene går opp. Det kan ha minst tre forklaringer: 1. Brexit er ikke så ille. 2. Det at en får en flertallsregjering betyr at ting blir avklart og stabilt, og det i seg selv er positivt. 3. Corbyn er ute for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok litt mindre kake*, men trolig litt mer jevn fordeling av kaken, samme som i Norge. Vi har fått mer kake av EØS, men for bunnslammet føles det ikke greit, så i avisa om en polakkk som mistet to fingre og fikk 2000 kroner, i kompensasjon (som var for reisepenger til sykehuset...), hvordan skal en uutdannet nordmann konkurrere mot en polakk som ikke "trenger" forsikring eller levbar lønn. Svaret er det går ikke (obviously) og det forstår alle (selv om noen later? som at de ikke forstår dette (?), og dere som på tross av dette ønsker det, må gi en god løsning for bunnslammet, ellers er ikke dette greit

Jeg er enig i at stor kake er best, men da må dere også passe på at det drypper nedover en god del også, ellers vil nok mange foretrekke mindre kake

Lykke til

*sammenlignet med om en istedenfor bestemte seg for å fortsette i EU og folket var ok med det

Endret av Trollings
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Brexit blir bra eller ikke tror jeg i stor grad kommer an på hvilken avtale som gjøres. Jeg tror Boris har lagt så mye prestisje i Brexit at utfallet synes litt skummelt for UK. Hva verre kan være, er at EU står vesentlig sterkere i Skottland og Nord-Irland enn hva tilfellet er i England. På sikt tenker jeg at dette kan føre til problemer med å holde UK samlet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...