Gå til innhold

Hvordan komme seg ut av depresjonen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skriver her for jeg trenger tips eller erfaringer om hvordan folk har komt seg ut av sine depresjoner. 

Litt om situasjonen min:

Jeg er i 20årene, og er fryktelig langt nede. Det har vart siden ungdomstida, jeg slet veldig med å søke hjelp men klarte det til slutt. Går i terapi hos psykiater og står på antidepressiva. Syntes det hjalp i starten men ikke nå lenger. Har ikke fått tilbake interessene mine som jeg mista får ett par år tilbake. Alt er så meningsløs og jeg skjønner bare ikke hvorfor. Energiløs. Min favoritt interresse var trening. Det gir meg ingenting lenger. Jeg har prøvd å holdt ut treninga i flere år til tross for at det ikke gir meg noe. Nå er jeg lei, orker ikke mer. Føler meg langt nede, men ikke suicidal. Er bare så fortvilet jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Ligger bare på sofaen eller i senga når jeg ikke er på jobb. 

Mistet interressen for å være med venner også. Kommer meg på jobb, men thats it. Føler ikke psykiateren forstår hvor langt nede jeg faktisk er selvom jeg er i jobb. Blir jeg sykmeldt så tror jeg bare jeg blir liggende på sofaen. Har virkelig mister helt piffen. 

Flere som har/hatt det slik? Evt hva hjalp deg ut av denne meningsløse spiralen? 

Anonymkode: d750d...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har dere endret noe på medisinene dine underveis? hva slags medisiner bruker du? kom depresjonen av seg selv eller kom den av en grunn?

Anonymkode: 8afbf...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vart siden ungdomstida

Er du utredet for bipolar lidelse? Kanskje du skulle hatt Lamictal eller litium? Tidlig debut av depresjon taler for bipolar depresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, kupton skrev:

Er du utredet for bipolar lidelse? Kanskje du skulle hatt Lamictal eller litium? Tidlig debut av depresjon taler for bipolar depresjon.

Har vel blitt snakket om, men kan ikke huske å hatt noen manier/hypomanier. 

Har fått diagnosen moderat depresjon

1 time siden, AnonymBruker skrev:

har dere endret noe på medisinene dine underveis? hva slags medisiner bruker du? kom depresjonen av seg selv eller kom den av en grunn?

Anonymkode: 8afbf...7c6

Jeg kan ikke huske noe spesiell hendelse som utløste den, så kom nok snikende. Har da hatt en noe trøblete oppvekst og dårlige relasjoner. 

Jeg har endret på medisinene underveis ja, stått på zoloft, wellbutrin men nå brintellix. Stått på den snart 3 mnd, men ikke noe særlig effekt.

Før jeg begynte hos psykiater stod jeg på cipralex. 

Wellbutrin hadde effekt i 6 mnd ca, ikke så mye på depresjonen men på energinivået. Stod på den i ca 1 år, med minimal effekt siste halvåret. 

Anonymkode: d750d...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har vel blitt snakket om, men kan ikke huske å hatt noen manier/hypomanier. 

Nei, ikke frem til nå.

Når ulik adekvat behandling ikke virker, bør en tenke rediagnostikk.

Om en stadig stanger hodet i veggen, bør en ta et skritt tilbake og se om en kan få øye på døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...