Gå til innhold

Å bli helet eller å bli helbredet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilket ord lyder best i dagens samfunn, å bli helet eller helbredet? Det er snakk om personer som har vært traumatisert og med påfølgende angst osv, og som så har gått i terapi og bearbeidet ting, og i dag er sunne, integrerte mennesker.

Anonymkode: f520b...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker bedre å si at man har blitt frisk, eller har lært å leve bedre med utfordringer. Ordet helbrede klarer jeg ikke helt å la være og forbinde med religiøse vekkelsesmøter ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ordet frisk passer ikke i den sammenheng jeg skal bruke det. For det betyr at man har vært syk. Ordet syk vil jeg ikke bruke her, for det er mer snakk om folk som har blitt utsaufor traumer og vold fra andre, og har blitt skadet/såret. (I den sammenhengen jeg skal bruke ordet) Jeg sikter mer til det å reise seg igjen. Og at sårene blir helet/helbredet.

Kanskje man heller kan snakke om det å "bli hel"?

 

 

Anonymkode: f520b...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei ordet frisk passer ikke i den sammenheng jeg skal bruke det. For det betyr at man har vært syk. Ordet syk vil jeg ikke bruke her, for det er mer snakk om folk som har blitt utsaufor traumer og vold fra andre, og har blitt skadet/såret. (I den sammenhengen jeg skal bruke ordet) Jeg sikter mer til det å reise seg igjen. Og at sårene blir helet/helbredet.

Kanskje man heller kan snakke om det å "bli hel"?

 

 

Anonymkode: f520b...0c7

Ja enig, det er snakk om å bli hel. Det er det helbredelse betyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.12.2019 den 19.05, AnonymBruker skrev:

Hvilket ord lyder best i dagens samfunn, å bli helet eller helbredet? Det er snakk om personer som har vært traumatisert og med påfølgende angst osv, og som så har gått i terapi og bearbeidet ting, og i dag er sunne, integrerte mennesker.

Anonymkode: f520b...0c7

Man er jo ikke syk bare fordi man har opplevd et traume. Syk er noe du kan kalle deg dersom du virkelig ikke klarer å ta vare på deg selv.

Anonymkode: eda69...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En overlever er ikke tilstrekkelg ord. Jeg ønsker en betegnelse som dekker den prosessen det er å bli sunn, integrert, glad og hel.

Anonymkode: f520b...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En overlever er ikke tilstrekkelg ord. Jeg ønsker en betegnelse som dekker den prosessen det er å bli sunn, integrert, glad og hel.

Anonymkode: f520b...0c7

Traumefeltet og tilhørende terminologi er relativt nytt (selv om lidelsene jo har blitt behandlet i lang tid likevel). Kanskje ordet kommer etter hvert? På engelsk brukes «recovering from trauma». Vi har vel ikke et tilsvarende begrep på norsk. 

Jeg synes uansett «frisk» er dekkende. Man har jo vært syk? Lidelsen bunner kanskje i traumer, men symptomer som angst, depresjon ++ er jo gjerne en del av «pakken», altså sykdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari- skrev:

Traumefeltet og tilhørende terminologi er relativt nytt (selv om lidelsene jo har blitt behandlet i lang tid likevel). Kanskje ordet kommer etter hvert? På engelsk brukes «recovering from trauma». Vi har vel ikke et tilsvarende begrep på norsk. 

Jeg synes uansett «frisk» er dekkende. Man har jo vært syk? Lidelsen bunner kanskje i traumer, men symptomer som angst, depresjon ++ er jo gjerne en del av «pakken», altså sykdommen. 

Noen som har opplevd traumer kan kanskje regnes som syke, men andre igjen er helt vanlig oppegående selvom en har det vondt pga traumet. Men har man ingen symptomer er problemer som skaper store problemer i hverdagen så kan man ikke kalle seg selv syk heller.

Anonymkode: eda69...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har opplevd traumer kan kanskje regnes som syke, men andre igjen er helt vanlig oppegående selvom en har det vondt pga traumet. Men har man ingen symptomer er problemer som skaper store problemer i hverdagen så kan man ikke kalle seg selv syk heller.

Anonymkode: eda69...fc2

Det er ingen automatikk i at man blir syk av å ha opplevd traumer, nei. Tråden handler derimot om å være såpass plaget at man kvalifiserer til behandling, gjennomgår denne og kommer styrket ut på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2019 den 17.05, AnonymBruker skrev:

Hvilket ord lyder best i dagens samfunn, å bli helet eller helbredet? Det er snakk om personer som har vært traumatisert og med påfølgende angst osv, og som så har gått i terapi og bearbeidet ting, og i dag er sunne, integrerte mennesker.

Anonymkode: f520b...0c7

Om "frisk" er feil ville jeg brukt stabilisert (etter vellykket behandling).

Helbredet og helet blir for Shaman Durek for min smak, akkurat som noen utenfra har tryllet plagene vekk uten ytterligere innsats fra personen som tross alt har jobbet godt med egen utfordringer i og utenfor behandlingsrommet. Og trylleri tror jeg lite på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...