Gå til innhold

Hvor langt strekker taushetsplikten seg?


Villanda

Anbefalte innlegg

Dette gjelder ikke meg, tro meg, for jeg får medisiner i bøtte og spann av behandler. Jeg vil vite hva jeg skal råde en venn av meg til å si/ikke si. Inrømmer, når jeg leser spørsmål som dette, "spør på vegne av...", så mistenker jeg at ofte at det egentlig er trådstarter selv det gjelder. Dette er ikke det! Vil ikke bli mistenkeliggjort. Det er sånn at mange åpner seg for meg.

Hvis en helsearbeider sier til legen at han har tatt medisin fra jobb, ikke A- eller b-preparat, men annet psykofarmaka, ap som gjerne gir litt ro og of label brukes mot søvnvansker, pluss trolig med. som blir brukt mot bivirkninger (ikke helt sikker på om jeg identifiserte den rett) av den andre og han svarte ikke på hva det var. Er det da grunn for legen å bryte taushetsplikten?  Ta autorisasjonen? Tror ikke det var ønske om rus som var motivet.  Da ville vel ikke depot-varianten blitt valgt framfor vanlige tabl.? Det var slik jeg oppfatta det et desperat ønske om å få litt ro og å få sove. 

Deprimert, uro, og ganske desperat siden han gjorde det han gjorde, gråt. Ufra seg og redd for konsekvensene. Hva skal han si? Er han ærlig skjønner nok legen bedre hvor vondt han virkelig har det, men er det da grunn for legen til å bryte taushetsplikten? Han viser det nemlig ikke så godt til andre. Håper til legen, men jeg vet ikke...

Han må få hjelp. Får han hjelp NÅ, bare så han kan sove, tror jeg det blir bra, vanskelig livssituasjon som nok blir bedre om et par uker.

Jeg holder tett så lenge han går til lege mandag, i alle fall så raskt han slipper til, og det sørger jeg for at skjer.  

Igjen, det er virkelig ikke meg selv, jeg får bra oppfølging og all medisin jeg trenger. Veldig bra oppfølging faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 vurderingene som må bli gjort her er så individuelle at det er vanskelig å gi et godt svar

Anonymkode: b71d6...7df

Ok. Da er det kanskje best å tie. Han kommer nok ikke til å gjøre det igjen.  Men uansett, jeg har satt som ultimatum at hvis jeg skal tie, skal hun søke hjelp. Håper så inderlig hun FÅR det. Noe som kan roe og hjelpe på søvn disse par ukene til han trolig vil få det litt bedre. Vet ikke hvordan sykmelding fungerer i hans situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Villanda skrev:

Dette gjelder ikke meg, tro meg, for jeg får medisiner i bøtte og spann av behandler. Jeg vil vite hva jeg skal råde en venn av meg til å si/ikke si. Inrømmer, når jeg leser spørsmål som dette, "spør på vegne av...", så mistenker jeg at ofte at det egentlig er trådstarter selv det gjelder. Dette er ikke det! Vil ikke bli mistenkeliggjort. Det er sånn at mange åpner seg for meg.

Hvis en helsearbeider sier til legen at han har tatt medisin fra jobb, ikke A- eller b-preparat, men annet psykofarmaka, ap som gjerne gir litt ro og of label brukes mot søvnvansker, pluss trolig med. som blir brukt mot bivirkninger (ikke helt sikker på om jeg identifiserte den rett) av den andre og han svarte ikke på hva det var. Er det da grunn for legen å bryte taushetsplikten?  Ta autorisasjonen? Tror ikke det var ønske om rus som var motivet.  Da ville vel ikke depot-varianten blitt valgt framfor vanlige tabl.? Det var slik jeg oppfatta det et desperat ønske om å få litt ro og å få sove. 

Deprimert, uro, og ganske desperat siden han gjorde det han gjorde, gråt. Ufra seg og redd for konsekvensene. Hva skal han si? Er han ærlig skjønner nok legen bedre hvor vondt han virkelig har det, men er det da grunn for legen til å bryte taushetsplikten? Han viser det nemlig ikke så godt til andre. Håper til legen, men jeg vet ikke...

Han må få hjelp. Får han hjelp NÅ, bare så han kan sove, tror jeg det blir bra, vanskelig livssituasjon som nok blir bedre om et par uker.

Jeg holder tett så lenge han går til lege mandag, i alle fall så raskt han slipper til, og det sørger jeg for at skjer.  

Igjen, det er virkelig ikke meg selv, jeg får bra oppfølging og all medisin jeg trenger. Veldig bra oppfølging faktisk.

Litt svinn må de vel regne med. 

Men hvis han trenger hjelp NÅ må han vel gå til sin egen lege NÅ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cathlin skrev:

Litt svinn må de vel regne med. 

Men hvis han trenger hjelp NÅ må han vel gå til sin egen lege NÅ. 

Tja.., type Panodil er liksom greit svinn. Har også faktisk tatt mine faste medisinr derfra, men i samråd med avd.spl. Da er det ikkje snakk om  beroligende/sederende psykofarmakia. Syns det er annerledes med reseptbelagt medisin som en ikke har fått ordinert av lege.

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det gikk så fint! Fikk time i dag. Ble tatt på alvor. Fikk gode tips og rp- på blått antihistamin. Og så takknemlig. Blei så glad selv også av å se hvor mye hun satte pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...