Gå til innhold

Zyprexa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For omtrent en uke siden begynte jeg på 5mg zyprexa pga nærpsykotiske symptomer som følge av alvorlig depresjon. Jeg skulle egentlig trappe opp i dag, så leste jeg at medikamentet kunne gi vektøkning, og at det var en svært vanlig bivirkning. Dette gjorde at jeg ikke ønsket å trappe opp likevel. «Økt matlyst» er ikke et problem, men jeg er redd for at zyprexa kan påvirke forbrenningen? Stemmer det, eller er det bare matlysten som gjør at man går opp i vekt?

Anonymkode: 7ddcb...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Det er vel ett evig spørsmål om zyprexa. Som jeg har hørt mange avvikende oppfatninger om. Personlig har jeg gått ned 8 kg på zyprexa, etter jeg begynte å slanke meg. Men jeg gikk opp masse først da. Men du legger ikke særlig mer på deg av 10 enn av 5. Den største forskjellen er mellom 0 og 1 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på Zyprexa to ganger, hver gang 10 kg opp. Så for min del en medisin som gir vektøkning da jeg får lyst til å knaske på noe konstant.  Nå har jeg trappet ned fra 10 mg til 2.5 mg , spiser lite og går tur på 1 til  2 timer hver dag,er også generelt aktiv resten av dagen. Vekta rikker seg omtrent ikke,har brukt 9 uker på å gå ned 3 kg.

Hvis jeg skal sammenligne med andre antipsykotika jeg har gått på som feks seroquel eller Abilify, er Zyprexa det verste når det kommer til vektøkning. Seroquel var den verste når jeg ønsket å gå ned i vekt,på den gikk jeg ikke ned i vekt uansett hva jeg gjorde, da jeg sluttet på medisinen gikk jeg ned i vekt. 

Det er nok individuelt hvor mye en går opp og hvordan medisiner påvirker forbrenningen, for meg er det bare Abilify som ikke har hatt noen påvirkning på vekt.

Anonymkode: eacaa...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Det er vel ett evig spørsmål om zyprexa. Som jeg har hørt mange avvikende oppfatninger om. Personlig har jeg gått ned 8 kg på zyprexa, etter jeg begynte å slanke meg. Men jeg gikk opp masse først da. Men du legger ikke særlig mer på deg av 10 enn av 5. Den største forskjellen er mellom 0 og 1 mg.

 Gikk du opp i vekt fordi du spiste mye, eller hadde du samme kosthold som tidligere? Begynte nettopp på 5mg, så har ikke lagt merke til om jeg har gått opp i vekt eller ei enda. Jeg har for øvrig anoreksi, og er i gang med å gå opp i vekt. Dette har ført til at jeg er ekstremt sulten hele tiden, så å eventuelt få det som bivirkning vil ikke plage meg, fordi jeg allerede vil spise alt jeg legger øynene mine på. Jeg er bare redd for å gå enda raskere, og mer opp i vekt enn det jeg allerede gjør. Jeg er livredd for å plutselig en dag innse at jeg har lagt på meg 20 kilo, satt på spissen. Slik det virker som mange som går på slike medisiner gjør. 
 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har gått på Zyprexa to ganger, hver gang 10 kg opp. Så for min del en medisin som gir vektøkning da jeg får lyst til å knaske på noe konstant.  Nå har jeg trappet ned fra 10 mg til 2.5 mg , spiser lite og går tur på 1 til  2 timer hver dag,er også generelt aktiv resten av dagen. Vekta rikker seg omtrent ikke,har brukt 9 uker på å gå ned 3 kg.

Hvis jeg skal sammenligne med andre antipsykotika jeg har gått på som feks seroquel eller Abilify, er Zyprexa det verste når det kommer til vektøkning. Seroquel var den verste når jeg ønsket å gå ned i vekt,på den gikk jeg ikke ned i vekt uansett hva jeg gjorde, da jeg sluttet på medisinen gikk jeg ned i vekt. 

Det er nok individuelt hvor mye en går opp og hvordan medisiner påvirker forbrenningen, for meg er det bare Abilify som ikke har hatt noen påvirkning på vekt.

Anonymkode: eacaa...f1e

Takk for svar. Så du tenker at zyprexa påvirket forbrenningen din, i tillegg til å gi deg økt matlyst? Hvordan klarer du å motstå sulten zyprexa gir forresten? 

Anonymkode: 7ddcb...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Gikk du opp i vekt fordi du spiste mye, eller hadde du samme kosthold som tidligere? Begynte nettopp på 5mg, så har ikke lagt merke til om jeg har gått opp i vekt eller ei enda. Jeg har for øvrig anoreksi, og er i gang med å gå opp i vekt. Dette har ført til at jeg er ekstremt sulten hele tiden, så å eventuelt få det som bivirkning vil ikke plage meg, fordi jeg allerede vil spise alt jeg legger øynene mine på. Jeg er bare redd for å gå enda raskere, og mer opp i vekt enn det jeg allerede gjør. Jeg er livredd for å plutselig en dag innse at jeg har lagt på meg 20 kilo, satt på spissen. Slik det virker som mange som går på slike medisiner gjør. 
 

Jeg spiste deifinitvt mer. Og mye av vektøkningen kom også av att jeg sluttet å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...