Gå til innhold

Madrs test, nattesøvn


Fionys

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det bare innsovningsvansker, avbruttsøvn og mindre søvn som blir tatt med i depresjonstesten? Hva med de som sover altfor mye på grunn av depresjon? Jeg scorer alltid 0 på testen selv om jeg har søvn problemer, men ikke som beskrevet i testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har jeg lurt på også. Spesielt ved bipolare depresjoner er det jo sånn at man er mer trøtt og sover mer, ikke mindre. 

Anonymkode: a1520...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt påpekt. Mange har reagert på dette. Det samme gjelder matlyst/spising.

Har aldri sett at Montgomery eller Åsberg har kommentert på dette. Skrev en gang til Marie Åsberg om dette, men fikk ikke svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kupton skrev:

Korrekt påpekt. Mange har reagert på dette. Det samme gjelder matlyst/spising.

Har aldri sett at Montgomery eller Åsberg har kommentert på dette. Skrev en gang til Marie Åsberg om dette, men fikk ikke svar.

Jeg overspiser når jeg er deprimert. Det står heller ikke noe om mener jeg ? 

Anonymkode: 91546...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg også er rart/mangelfullt. Slik jeg da har tolket det er at det er atypiske symptomer på depresjon som dermed ikke tas med i testen. 

Men det var en test min psykiater på sykehuset brukte gjennom en lang innleggelse. Der var punktet at man sover mye mer enn før eller tilbringer mye tid i sengen et punkt og det var rangert med 3 poeng akkurat som dette med redusert nattesøvn. Økt matlyst og vektøkning var også ett slikt punkt med like mye poeng som det motsatte. 

Jeg klarer ikke å huske hva det het. Trodde det var BDI, men den tok jeg sammen med min psykolog forrige uke og der var ikke disse punktene der. Ordet "Beck" dukker opp i hodet mitt, så kanskje det er en test som heter Beck depresjonstest, men kan ta feil for det var bare helt tilfeldig at det poppet opp i hodet nå. 

Edit: Nei Beck depresjonstest er jo nettopp BDI. 😛

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg overspiser når jeg er deprimert. Det står heller ikke noe om mener jeg ? 

Anonymkode: 91546...fe8

Det gjør jeg også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...