Gå til innhold

Alkohol, jul og barn


Gjest Visma

Anbefalte innlegg

Nå får jeg kanskje litt motstand, men det gjør ikke noe ;)

Jeg leser og hører stadig at det bør være nulltoleranse for alkohol i julen dersom man har barn. 

Men jeg må si at jeg aldri ble traumatisert, eller fikk andre skader på sjelen av at faren min tok seg en akevitt til ribba og et par øl i løpet av julekvelden da jeg vokste opp. Heller ikke forandret han seg til et ustabilt, ugjenkjennelig, ansvarsløst, skummelt monster av det. 

Så jeg synes nå at dette med alkohol, jul og barn er en smule overdrevet. Det er noe som heter "alt med måte". Det er flatfylla som dessverre noen uansvarlige foreldre driver med, som må til livs. Det er forferdelig synd på de barn som må gå gjennom jula hvor foreldrene er konstant drita. Det er slike ting som skaper frykt, usikkerhet og kanskje også traumer hos barn. Ikke at far tar seg en akevitt til ribba, eller et par øl. Når det er sagt mener jeg at i alle fall én voksen bør la være å innta alkohol i tilfelle det blir behov for å kjøre bil, f.eks. til legevakt om noen skulle være så uheldig å skade seg eller bli akutt syk. 

Hva synes dere? Bør det være nulltoleranse? Jeg synes ikke det. 

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg ser ikke hensikten i at alle skal ha nulltoleranse. Jeg har vokst opp med at foreldrene mine tar noen glass. Og på nyttårsaften var det storfest og da drakk pappa en del sammen med de voksne imens vi barna koste oss med PlayStation på storskjerm. Vi hadde det kjempefint. Jeg som slet med å ikke føle meg elsket av pappa gjorde det alltid da han ble beruset for da kom følelsene hans fram. Så... 

Selv drikker jeg aldri når jeg har barn i hus, men det er ikke noen hvit jul hos oss likevel. Mamma og stefar og mannen til min søster (hun er gravid) tar nok litt øl/vin og akevitt til maten. 

Problemet er jo som du sier de som ikke klarer begrense seg. Personlig hater jeg å se mamma brisen den dag i dag da jeg ikke har vært vant til det i oppveksten. Hun har alltid drukket mye mindre enn pappa. Han derimot har jeg vært på fest med og sånt og er bare artig. Jeg ble senest i sommer direkte utilpass da mamma drakk jeg brisen bare. Hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Glitter skrev:

Problemet er jo som du sier de som ikke klarer begrense seg.

Ja, det er det som er problemet. Voksne folk, også foreldre, bør kunne få drikke så mye de vil og gjerne være drita hele jula for min del, MEN: Da skal det ikke være barn tilstede! Om man absolutt skal bruke julen til å skeie ut så voldsomt med alkohol, så bør man sende barna bort til besteforeldre eller andre. Men det blir jo stusselig det også, at foreldre og barn ikke feirer jul sammen. Men heller det enn at barna må være tilstede og se og oppleve alt det voldsom omgang med alkohol kan medføre. 

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig med et glass og to, men mange klarer ikke stoppe der men fint med de som gjør det. Tror ikke det skader barna ihvertfall, det er de som lager fyllefest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Visma skrev:

Nå får jeg kanskje litt motstand, men det gjør ikke noe ;)

Jeg leser og hører stadig at det bør være nulltoleranse for alkohol i julen dersom man har barn. 

Men jeg må si at jeg aldri ble traumatisert, eller fikk andre skader på sjelen av at faren min tok seg en akevitt til ribba og et par øl i løpet av julekvelden da jeg vokste opp. Heller ikke forandret han seg til et ustabilt, ugjenkjennelig, ansvarsløst, skummelt monster av det. 

Så jeg synes nå at dette med alkohol, jul og barn er en smule overdrevet. Det er noe som heter "alt med måte". Det er flatfylla som dessverre noen uansvarlige foreldre driver med, som må til livs. Det er forferdelig synd på de barn som må gå gjennom jula hvor foreldrene er konstant drita. Det er slike ting som skaper frykt, usikkerhet og kanskje også traumer hos barn. Ikke at far tar seg en akevitt til ribba, eller et par øl. Når det er sagt mener jeg at i alle fall én voksen bør la være å innta alkohol i tilfelle det blir behov for å kjøre bil, f.eks. til legevakt om noen skulle være så uheldig å skade seg eller bli akutt syk. 

Hva synes dere? Bør det være nulltoleranse? Jeg synes ikke det. 

Helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

De som mener det skal være nulltoleranse, er vel helst de som har vokst opp med dårlige erfaringer. 

Jeg har ingen dårlige opplevelser fra barndom og jul . Mine foreldre var ingen drankere. Det er ikke jeg heller, så tar drikker jeg min Baylies til kaffen med god samvittighet. Akevitt liker jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har heller ikke vokst opp med negative erfaringer, og ingen i familien drikker for mye (i hvertfall ikke i familieselskaper 🤪). Ser derfor ikke problemet med at vi har litt øl og akevitt til maten og kanskje også noe godt til kaffen eller etterpå. Stort sett gjør alle voksne det julaften. Tror ingen drikker så de "merker det".

 

Hadde vi hatt alkoholikere eller noen som gjerne drakk for mye i familien, spesielt utrygge barn (evt. knyttet til alkohol) eller andre spesielle forhold, ville vi antakelig tenkt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ikke nulltoleranse, men ingen drikker mye.  Men de to siste gangene vi har feiret jul med dattera mi så har hun vært gravid og dermed har det ikke blitt noe særlig alkohol.  Hun har kjøpt inn alkoholfritt øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er altfor unyansert.

Å si at alkohol er problemet er som å skylde på børsemakeren for at noen blir drept. I ni av ti tilfeller er alkohol helt uproblematisk, konsumeres i moderate mengder og hever bare stemningen rundt bordet. 

Problemet er at en del mennesker har personlighetsavvik eller mentale lidelser som demaskeres av alkohol. Disse menneskene burde verken hatt ansvaret for barn eller drikke alkohol. Selv er jeg oppvokst med en far som truet familien sin i fylla. Det var noen grusomme julefeiringer ja. Men det er feil å si at det er fylla som var problemet. Dette skjedde også edru. Det løste seg ikke før jeg tjente et par millioner kroner og fortalte at han kunne dra til helvete og at vi var trygge uten han uansett. 

Ønsker alle en god jul, og stabile mennesker må gjerne kose seg med noen glass vin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...