Gå til innhold

17-åring bor alene i utlandet


Anonym375

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om at en 17-åring bor alene i utlandet (går på videregående skole). Hadde dere tillatt det?

Endret av Anonym375
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske vanlig med et utvekslingsår det andre året på videregående. Jeg kjenner flere som har gjort det, sønnen min var en av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym375 skrev:

Hadde dere tillatt det?

Det kommer litt an på modenheten til 17-åringen. Men jeg har i utgangspunktet tillit til det organiserte utvekslingsopplegget på vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et utvekslingsår. Det dreier seg om ei jente som tar 3 år på videregående skole i utlandet, som bor alene i ei leilighet. Hun har fullført vg1 der. Hun har ingen voksne rundt seg. Vii er ikke tilgjengelig i nærheten, hvis noe skulle skje. Hun har fått nye venner i høst, og det er mye festing. Det er også rusmidler tilgjengelig. Jeg vet at hun har røyket hasj. Hun har kontakt med en utenlandsk mann (ca 30 år og fra et annet land enn der hun bor)  Han har kontakt med flere damer, forteller hun,  og det høres ikke ut som at det ikke er vanlig vennskapelig forhold han har med dem, men det er uklart for meg hva slags forhold han har med dem. Han har en samboer, men når hun ikke er der, har datteren min overnattet hos han (på sofaen).

Endret av Anonym375
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym375 skrev:

Det er ikke et utvekslingsår. Det dreier seg om ei jente som tar 3 år på videregående skole i utlandet, som bor alene i ei leilighet. Hun har fullført vg1 der. Hun har ingen voksne rundt seg. Vii er ikke tilgjengelig i nærheten, hvis noe skulle skje. Hun har fått nye venner i høst, og det er mye festing. Det er også rusmidler tilgjengelig. Jeg vet at hun har røyket hasj. Hun har kontakt med en utenlandsk mann (ca 30 år og fra et annet land enn der hun bor)  Han har kontakt med flere damer, forteller hun,  og det høres ikke ut som at det ikke er vanlig vennskapelig forhold han har med dem, men det er uklart for meg hva slags forhold han har med dem. Han har en samboer, men når hun ikke er der, har datteren min overnattet hos han (på sofaen).

Dette høres ut som noe ganske annet enn det jeg først tenkte at det var, og det er vel ikke noe å lure på om dette er greit eller ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym375 skrev:

Det er ikke et utvekslingsår. Det dreier seg om ei jente som tar 3 år på videregående skole i utlandet, som bor alene i ei leilighet. Hun har fullført vg1 der. Hun har ingen voksne rundt seg. Vii er ikke tilgjengelig i nærheten, hvis noe skulle skje. Hun har fått nye venner i høst, og det er mye festing. Det er også rusmidler tilgjengelig. Jeg vet at hun har røyket hasj. Hun har kontakt med en utenlandsk mann (ca 30 år og fra et annet land enn der hun bor)  Han har kontakt med flere damer, forteller hun,  og det høres ikke ut som at det ikke er vanlig vennskapelig forhold han har med dem, men det er uklart for meg hva slags forhold han har med dem. Han har en samboer, men når hun ikke er der, har datteren min overnattet hos han (på sofaen).

jeg synes ikke dette virker greit .

Anonymkode: eb8d4...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at faren hennes og jeg (vi er skilt) er uenige. Jeg vil at hun ikke skal dra tilbake. Faren er den som har penger og finansierer skole og opphold, og han skjønner tydeligvis ikke problemet. Jeg har gjort mange tiltak for å hindre henne i å være der, men det er vanskelig, når faren har penger og i tillegg holder opplysninger tilbake overfor meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg hadde vært like skeptisk som deg, gitt omstendighetene du beskriver,  og vært veldig innstilt på at neste skoleår skulle gjennomføres i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym375 skrev:

Problemet er at faren hennes og jeg (vi er skilt) er uenige. Jeg vil at hun ikke skal dra tilbake. Faren er den som har penger og finansierer skole og opphold, og han skjønner tydeligvis ikke problemet. Jeg har gjort mange tiltak for å hindre henne i å være der, men det er vanskelig, når faren har penger og i tillegg holder opplysninger tilbake overfor meg. 

Hvor desperat er du til at hun ikke skal reise ut? I verste fall inndrar du passet hennes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke tak i passet, vet ikke hvor det er. Har snakket med politi og barnevern. Ingen av dem kan hjelpe. Det er svært begrenset hva en advokat kan gjøre. Hun kan i praksis reise uten pass, i og med at det er innenfor schengen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...