Gå til innhold

Egenmelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I min jobb får halvparten av staben fri 27/12 og resten 30/12. Vi deler oss og jobber for hverandre. 

Jeg hadde fri 27/12. Nå er jeg for syk til å jobbe i morgen 30/12.

Må jeg i dette tilfellet melde fravær fra og med 27/12? 

Anonymkode: a4743...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min jobb får halvparten av staben fri 27/12 og resten 30/12. Vi deler oss og jobber for hverandre. 

Jeg hadde fri 27/12. Nå er jeg for syk til å jobbe i morgen 30/12.

Må jeg i dette tilfellet melde fravær fra og med 27/12? 

Anonymkode: a4743...6e2

Hør med personalansvarlig på arbeidsplassen, men det høres rart ut synes jeg - du var jo ikke syk den 27.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Hør med personalansvarlig på arbeidsplassen, men det høres rart ut synes jeg - du var jo ikke syk den 27.

Var jeg ikke syk 27.???

Anonymkode: a4743...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var jeg ikke syk 27.???

Anonymkode: a4743...6e2

Du skrev ikke noe om det, du skrev at du hadde fri og at du er syk nå. Nå skjønner jeg at du tydeligvis ble syk før den 27, men du skal vel ikke være nødt til å bruke egenmelding for en fridag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lillemus skrev:

Du skrev ikke noe om det, du skrev at du hadde fri og at du er syk nå. Nå skjønner jeg at du tydeligvis ble syk før den 27, men du skal vel ikke være nødt til å bruke egenmelding for en fridag?

Det er en uoffisiell fridag vi får 1 gang i året,  en gulrot.. men jeg vurderer å gå på jobb i morgen og bare holde ut fordi situasjonen er så kinkig. Personalavdelingen er også stengt i jula. 

Anonymkode: a4743...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min jobb får halvparten av staben fri 27/12 og resten 30/12. Vi deler oss og jobber for hverandre. 

Jeg hadde fri 27/12. Nå er jeg for syk til å jobbe i morgen 30/12.

Må jeg i dette tilfellet melde fravær fra og med 27/12? 

Anonymkode: a4743...6e2

Du _må_ i alle fall ikke melde fravær f.o.m 27.12. Det holder at du oppgir i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min jobb får halvparten av staben fri 27/12 og resten 30/12. Vi deler oss og jobber for hverandre. 

Jeg hadde fri 27/12. Nå er jeg for syk til å jobbe i morgen 30/12.

Må jeg i dette tilfellet melde fravær fra og med 27/12? 

Anonymkode: a4743...6e2

Du melder selvfølgelig fravær kun når du skulle vært på jobb. Faktisk er det motsatt, om du blir sykemeldt på feriedager får du tilbake feriedagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, December 29, 2019 den 19.00, Kayia skrev:

Du melder selvfølgelig fravær kun når du skulle vært på jobb. Faktisk er det motsatt, om du blir sykemeldt på feriedager får du tilbake feriedagene. 

Hvem er det egentlig som sykemelder seg når de har ferie, må være veldig få. Merkelig regel. Må i så fall bli sure sjefer om du sykemelder deg i ferien og krever ny ferie....

Anonymkode: 8c378...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det egentlig som sykemelder seg når de har ferie, må være veldig få. Merkelig regel. Må i så fall bli sure sjefer om du sykemelder deg i ferien og krever ny ferie....

Anonymkode: 8c378...1b3

Vi har faktisk en ansatt som gjør det. Hen sykmelder seg under ferien i sommer. Når hen friskmeldes tar hen ut ferien. Så jobber hen et halvt år. Så sykmelder hen seg igjen. 

Anonymkode: a4743...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har faktisk en ansatt som gjør det. Hen sykmelder seg under ferien i sommer. Når hen friskmeldes tar hen ut ferien. Så jobber hen et halvt år. Så sykmelder hen seg igjen. 

Anonymkode: a4743...6e2

Og dette v e t du at er misbruk av ordningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cilie skrev:

Og dette v e t du at er misbruk av ordningen? 

Hvor har jeg skrevet at det er misbruk? Jeg skrev bare at vi har en ansatt som gjør sånn og sånn.

Anonymkode: a4743...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har jeg skrevet at det er misbruk? Jeg skrev bare at vi har en ansatt som gjør sånn og sånn.

Anonymkode: a4743...6e2

Fordi du svarte på spm: «Hvem er det egentlig som sykmelder seg når man har ferie...» med: «Vi har faktisk en ansatt som gjør det...» 

Ut i fra det tolket jeg det som dette var noe du var undrende til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cilie skrev:

Fordi du svarte på spm: «Hvem er det egentlig som sykmelder seg når man har ferie...» med: «Vi har faktisk en ansatt som gjør det...» 

Ut i fra det tolket jeg det som dette var noe du var undrende til.

Andre undres over det, men jeg orker ikke å bruke tid på det. Vedkommede får ta ansvar for dette selv, jeg har nok med meg selv. 

 

Anonymkode: a4743...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Andre undres over det, men jeg orker ikke å bruke tid på det. Vedkommede får ta ansvar for dette selv, jeg har nok med meg selv. 

 

Anonymkode: a4743...6e2

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det egentlig som sykemelder seg når de har ferie, må være veldig få. Merkelig regel. Må i så fall bli sure sjefer om du sykemelder deg i ferien og krever ny ferie....

Anonymkode: 8c378...1b3

Om jeg hadde fått lungebetennelse og ligget syk i 2 av mine ferieuker hadde jeg selvfølgelig bedt om sykemelding for å få ta ut ferien senere. Ferie skal brukes til å hente krefter og lade batteriene til nok en arbeidshøst, ikke til å ligge syk.

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har faktisk en ansatt som gjør det. Hen sykmelder seg under ferien i sommer. Når hen friskmeldes tar hen ut ferien. Så jobber hen et halvt år. Så sykmelder hen seg igjen. 

Anonymkode: a4743...6e2

Jeg har også jobbet sammen med en person var sykemeldt i 52 uker, var på jobb i nøyaktig 26 uker for så å bli sykemeldt i 52 uker igjen. Påsto hardnakket at h*n ikke utnyttet reglene, men vi som jobbet med h*n så jo tydelig at h*n ikke fungerte i jobben sin i de fleste av de 26 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Om jeg hadde fått lungebetennelse og ligget syk i 2 av mine ferieuker hadde jeg selvfølgelig bedt om sykemelding for å få ta ut ferien senere. Ferie skal brukes til å hente krefter og lade batteriene til nok en arbeidshøst, ikke til å ligge syk.

Jeg har også jobbet sammen med en person var sykemeldt i 52 uker, var på jobb i nøyaktig 26 uker for så å bli sykemeldt i 52 uker igjen. Påsto hardnakket at h*n ikke utnyttet reglene, men vi som jobbet med h*n så jo tydelig at h*n ikke fungerte i jobben sin i de fleste av de 26 ukene.

Det er det jeg også tenker, det kan være ting vi ikke vet. Vi jobber ikke sammen med vedkommede, vi treffes bare i pauser osv, så jeg dømmer ikke. Men andre undres og dømmer, og det gjør det vanskelig for meg å være hjemme når jeg er syk også, for jeg føler at jeg må bevise overfor mine kolleger at jeg er for syk til å gå på jobb. Det snakkes så ofte om de som er mye borte, og det skrytes så mye av at de presser seg hardt og går på jobb selv om de er syke (og dermed føler jeg at jeg må gjøre det samme, men i dette tilfellet var jeg ikke i stand til det pga høy feber). 

Jeg svarte egentlig bare en annen bruker på at det er mulig å sykmeldes i ferien :) 

Anonymkode: a4743...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er det egentlig som sykemelder seg når de har ferie, må være veldig få. Merkelig regel. Må i så fall bli sure sjefer om du sykemelder deg i ferien og krever ny ferie....

Anonymkode: 8c378...1b3

Nei hvorfor skal sjefen bli sur for det, det er jo en framforhandlet arbeidstaker-rettinghet? Jeg ble innlagt på sykehus på tampen av ferien et år foreksempel, og da gjaldt jo selvfølgelig sykemeldingen fra innleggelsen. Hva annet skulle legen gjort, løyet og skrevet sykemelding bare for uken etter når jeg skulle vært på jobb, og ikke fra jeg ble innlagt? Det ville vel i såfall vært dokumentforfalskning fra sykehusets side. Husk at de skal rapportere at jeg har fått behandling, det er sånn de får utbetalt tilskudd fra staten.

Både eksmann, kolleger og venner har blitt sykelmeldt i ferier også, men dette har ikke skjedd ofte hverken for dem eller meg. Det klassiske er at man er for syk til å gjennomføre en reise, og derfor trenger å dokumentere årsak til forsikringselskapet når reisen ikke gjennomføres. En kollega av meg ble sengeliggende to av tre uker i fjor etter en hurrainnsats med masse overtid halvåret forut. Jeg er GLAD for at han ble sykemeldt og fikk svært velfortjent og nødvendig avbrekk må jeg si, om ikke hadde han neppe holdt ut påfølgende høst.

Men - jeg (eller de andre jeg refererer til) løper ikke til legen om jeg/vi blir forkjølet eller får andre udramatiske sykdommer nei. Feks har jeg (og mange andre jeg kjenner faktisk) vært syk nå i juleferien, men der tenker jeg bare "flaks at jeg har fri og kan ligge på sofaen, lese og se netflix" :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...