Gå til innhold

Slitenhet og behov for mye søvn - ikke nødvendigvis psykisk?

Anbefalte innlegg

Jeg har siden litt før nyttårsaften vært utrolig sliten og trøtt, men jeg tenker: Trenger dette nødvendigvis å ha psykiske årsaker? Kan det ikke være normalt? Jeg har hatt folk rundt meg de to siste ukene og det har skjedd noe hver dag uten at jeg vil karakterisere det som stress. Det har vært hyggelig det jeg har gjort. Jeg har strevd med sterke smerter og har nesten daglig måttet ta OxyContin og i blant Ketorax ved gjennombruddssmerter. Blir heldigvis ikke trøtt av smertestillende medisiner. På tross av smertestillende medisinering har jeg to dager måttet holde sengen pga. smertene i julen. Smerter tar på kreftene det også.

Nå må jeg sove litt igjen. Orker visst bare å være våken en halv til en time om gangen i dag før jeg må sove på nytt selv om jeg sov godt natt til i dag. Jeg håper det er riktig egenomsorg å lytte til kroppen og la den få hvile når den ber om det og jeg har mulighet til å gi den det.

Fortsetter under...

stjernestøv
2 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har siden litt før nyttårsaften vært utrolig sliten og trøtt, men jeg tenker: Trenger dette nødvendigvis å ha psykiske årsaker? Kan det ikke være normalt? Jeg har hatt folk rundt meg de to siste ukene og det har skjedd noe hver dag uten at jeg vil karakterisere det som stress. Det har vært hyggelig det jeg har gjort. Jeg har strevd med sterke smerter og har nesten daglig måttet ta OxyContin og i blant Ketorax ved gjennombruddssmerter. Blir heldigvis ikke trøtt av smertestillende medisiner. På tross av smertestillende medisinering har jeg to dager måttet holde sengen pga. smertene i julen. Smerter tar på kreftene det også.

Nå må jeg sove litt igjen. Orker visst bare å være våken en halv til en time om gangen i dag før jeg må sove på nytt selv om jeg sov godt natt til i dag. Jeg håper det er riktig egenomsorg å lytte til kroppen og la den få hvile når den ber om det og jeg har mulighet til å gi den det.

Jeg er ihvertfall veldig sliten etter alt styr med jul og nyttår og helligdager, det er kanskje normalt? Ikke det at jeg er normalt, men tror det er mange som er glad for at julen er over. Det er en tung tid for mange, da er det vel naturlig at man blir sliten. Lytt til kroppen din du og hvil når du kan ❤️ 

58 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Har du tilstrekkelig næringsinntak nå?

14 minutter siden, frosken skrev:

Nei, jeg har ikke det. Hadde gått ned i vekt da jeg var hos legen før jul og etter hva jeg selv kan se på vekten, har jeg ikke gått opp i vekt i løpet av julen. BMI-en er nå 17,1.

1 time siden, stjernestøv skrev:

Jeg er ihvertfall veldig sliten etter alt styr med jul og nyttår og helligdager, det er kanskje normalt? Ikke det at jeg er normalt, men tror det er mange som er glad for at julen er over. Det er en tung tid for mange, da er det vel naturlig at man blir sliten. Lytt til kroppen din du og hvil når du kan ❤️ 

Nja, men julen er ikke en tung tid for meg. Jeg synes julen har vært en utrolig hyggelig tid på alle måter, så der ser jeg ingen sammenheng :)

stjernestøv
3 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Nja, men julen er ikke en tung tid for meg. Jeg synes julen har vært en utrolig hyggelig tid på alle måter, så der ser jeg ingen sammenheng :)

Ok. Men du blir jo sliten hvis du spiser for lite og :) 

Annonse

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Ok. Men du blir jo sliten hvis du spiser for lite og :) 

Ja, den ufrivillige vektnedgangen har pågått i nøyaktig ett år nå. Jeg har gått ned 22 kg på 11 måneder. Jeg så ikke at slitenheten kanskje kan ha sammenheng med lite næringsinntak. Jeg har problemer med å ha flere tanker i hodet på en gang og tenkte kun det skyltes sterke smerter i julen :) Godt å få andres synspunkter på ting.

stjernestøv
5 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Ja, den ufrivillige vektnedgangen har pågått i nøyaktig ett år nå. Jeg har gått ned 22 kg på 11 måneder. Jeg så ikke at slitenheten kanskje kan ha sammenheng med lite næringsinntak. Jeg har problemer med å ha flere tanker i hodet på en gang og tenkte kun det skyltes sterke smerter i julen :) Godt å få andres synspunkter på ting.

Håper du klarer å få i deg noe mat eller næringsdrikker, du trenger jo det for å fungere. Må være vanskelig når det er ufrivillig. 

På 3.1.2020 den 17.29, frosken skrev:

Jeg har bevisst jobbet med å spise mer i går og i dag. Kjæresten min sier at han ser en endring på meg fra i går til i dag. Jeg har blitt mer levende og energinivået har økt i takt med energiinntaket. Takk for oppvekkeren :)

Samtidig har jeg sovet normalt til meg å være. Jeg fungerer best med 6 timers søvn, ikke mer og ikke mindre, mens jeg en natt i uken kanskje sover 9 timer for å ta igjen litt etterskudd på søvn.

• 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...