Gå til innhold

Redd for å mislykkes i arbeidslivet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en drøm om å jobbe med  mennesker som har psykiske utfordringer, men jeg er redd jeg ikke er egnet. 

Tåler svært lite av triste historier og er veldig følsom av meg. Burde jeg satse på den drømmen eller skal jeg finne meg en annen yrke ? 

Litt redd for å satse for mye. Hva må til for å kunne være en god terapeut ? Hvordan kan jeg bli mindre følsom ? Jeg har mye empati osv men er redd mine sterke følelser kommer til å være et hinder.  Skolen starter snart igjen og jeg må vurdere om jeg heller skal gå på en annen linje. Føler at drømmen min står på spill nå for tiden. 

Anonymkode: 5f987...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det følger mye ansvar med å være behandler. Her inne kan man være frivilllg hobbypsykolog og forlate samtalen når det blir for heavy, men det kan man ikke i RL. Du må være psykisk sterk, du må tåle utfordringene ved rus, eupf, pasienter som gråter, få kjeft, alvorlig deprimerte osv. 
 

 

Anonymkode: 5fa39...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok en må takle triste historier i slike yrker. Hvilken type terapeut er det snakk om?

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en jobb der jeg kan møte på mennesker som ønsker å dele noe fra livet sitt med meg fordi de er i en svært vanskelig livssituasjon og jeg leder kursene. Jeg har opplevd tårer, fortvilelse, selvmordstruede, folk som bærer på traumer og folk som trenger en som lytter til deres historier fordi de strever med mye ensomhet i sin egen hverdag.

Jeg synes selv slike kurs er slitsomme hvor det er mange som trenger meg. Jeg løser det på min måte ved å skrive ned tanker og følelser i dagboken og får det ut på den måten. Det var en deltaker som fortalte meg om alvorlig mishandling i sin fortid og da brukte jeg senere andre kollegaer for å få snakket ut om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en drøm om å jobbe med  mennesker som har psykiske utfordringer, men jeg er redd jeg ikke er egnet. 

Tåler svært lite av triste historier og er veldig følsom av meg. Burde jeg satse på den drømmen eller skal jeg finne meg en annen yrke ? 

Litt redd for å satse for mye. Hva må til for å kunne være en god terapeut ? Hvordan kan jeg bli mindre følsom ? Jeg har mye empati osv men er redd mine sterke følelser kommer til å være et hinder.  Skolen starter snart igjen og jeg må vurdere om jeg heller skal gå på en annen linje. Føler at drømmen min står på spill nå for tiden. 

Anonymkode: 5f987...aa9

Man kan vel ikke være for følsom heller, jeg hadde en terapeut som gråt på hver time. Det var ganske ubehagelig,men hun mente sikkert godt og ville mitt beste. Men jeg taklet det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å ta inn all smerten og være følsom trenger ikke gjøre at du blir en dårlig terapeut. Etter hvert vil du lære deg å ha et slags filter hvor du da ikke trenger å bli personlig berørt selv om du blir yrkesmessig berørt. Det handler om å finne riktig balanse slik at du blir verken kald eller for emosjonell i møte med pasienter. Og at du greier å ikke ta jobben med deg hjem. 

Jeg ville ikke lagt bort drømmen bare fordi du er følsom. 

Jeg drømmer selv om å gå tilbake til å jobbe i psykiatrien, men er psykiatrisk pasient selv. Likevel tenker jeg at hvis jeg kommer nok på plass i meg selv igjen så er jeg en god sykepleier som sitter med en erfaring mange ikke har og som man ikke kan få av å lese bøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en drøm om å jobbe med  mennesker som har psykiske utfordringer, men jeg er redd jeg ikke er egnet. 

Tåler svært lite av triste historier og er veldig følsom av meg. Burde jeg satse på den drømmen eller skal jeg finne meg en annen yrke ? 

Litt redd for å satse for mye. Hva må til for å kunne være en god terapeut ? Hvordan kan jeg bli mindre følsom ? Jeg har mye empati osv men er redd mine sterke følelser kommer til å være et hinder.  Skolen starter snart igjen og jeg må vurdere om jeg heller skal gå på en annen linje. Føler at drømmen min står på spill nå for tiden. 

Anonymkode: 5f987...aa9

Når du er så overfølsom kan det bli belastende og tungt. Samtidig har du empatiske evner, og vil sikkert være snill og hjelpsom. Har du vurdert andre omsorgsyrker som ikke er så krevende? 

Anonymkode: 20988...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en drøm om å jobbe med  mennesker som har psykiske utfordringer, men jeg er redd jeg ikke er egnet. 

Tåler svært lite av triste historier og er veldig følsom av meg. Burde jeg satse på den drømmen eller skal jeg finne meg en annen yrke ? 

Litt redd for å satse for mye. Hva må til for å kunne være en god terapeut ? Hvordan kan jeg bli mindre følsom ? Jeg har mye empati osv men er redd mine sterke følelser kommer til å være et hinder.  Skolen starter snart igjen og jeg må vurdere om jeg heller skal gå på en annen linje. Føler at drømmen min står på spill nå for tiden. 

Anonymkode: 5f987...aa9

Jeg synes svaret på det du spør om, avhenger av hvor gammel du er nå? Er du i gang med høyere utdanning eller går du på VGS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.1.2020 den 16.00, frosken skrev:

Jeg synes svaret på det du spør om, avhenger av hvor gammel du er nå? Er du i gang med høyere utdanning eller går du på VGS?

VGs 😅

Anonymkode: 5f987...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

VGs 😅

Anonymkode: 5f987...aa9

Da synes jeg du skal holde fast ved planen din og fullføre skoleåret. Du tar jo da en utdanning som kan brukes til litt forskjellige ting, så du kan gradvis finne ut av hvilke pasientgrupper du trives best å jobbe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, frosken skrev:

Da synes jeg du skal holde fast ved planen din og fullføre skoleåret. Du tar jo da en utdanning som kan brukes til litt forskjellige ting, så du kan gradvis finne ut av hvilke pasientgrupper du trives best å jobbe med. 

Ok 👌🏻

Anonymkode: 5f987...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...