Gå til innhold

Refleksjoner rundt «hvit måned»


ISW

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å ha en dobbelt hvit måned i januar.

Ingen alkohol og ingen godteri/kjeks/kaker eller burger.

Jeg vil ikke si at jeg har hatt noe alkoholproblem i ordets rette forstand, men jeg har tatt meg i å tenke hvor stor betydning aktiviteter som innebærer alkohol har hatt i livet mitt, og også hvor lystbetonte disse aktivitetene har vært. Fredagspils med kolleger eller venner. Ut med kompiser på lørdag eller spise ute med øl og vin. Eventuelt en burger og et par øl på noen torsdager. I sum utgjør dette både mye alkohol og mye kalorier. Det samme gjelder egentlig sukker. En oppkvikker på jobb eller snacks i helgene. Kanskje en kompensasjon for et ellers noe kjedelig liv. 

Nå har jeg gjennomført min første helt edru og sukkerfrie helg trolig på fem år. Jeg må innrømme at jeg satt på torsdag med en viss angst for hvordan dette skulle gå. Hva er meningen med livet når alle dagene skulle bli like monotone? Hvordan skal jeg kose meg (som jeg mente jeg avgjort fortjener) uten en kald øl, en burger, en pakke kjeks eller en sjokolade? Alle aktivitetene mine er jo forbundet med en eller annen form for kunstig stimuli.

Det måtte bli lørdag kveld før jeg så at dette faktisk kunne fungere. At man kan kose seg med måloppnåelser og resultater. Det kan være hyggelig å gå en tur, å spise grovt brød, å stå opp tidlig (uten å være klein og redusert) i helgen og ta en kopp varm kaffe og en brødskive, rydde litt og se noe på TV. Og at man kan få noe ut av dagen og se et hyggelig program på TV lørdag kveld for seg selv. At man kan kjøre en tur og snakke med noen, og ha frihet til å kjøre bil. Man kan møte venner edru også. 

Nå tror jeg dette kan gå bra. Når man leter etter lykke andre steder. Forhåpentligvis kan dette bli en livsstil. Man kan eventuelt ta et glass vin etterhvert, men ikke fem øl. Og man kan se at kroppen blir sunnere. Jeg har allerede gått ned to kg. 

Kanskje ISW til slutt har blitt voksen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Dette syns jeg er bra @ISW,det er jo en livsstilsendring og det er ikke akkurat lett men man blir jo vant til det. Bra jobba! :) 

Jeg må klare meg uten sjokolade og chips og det går bra hittil selv om jeg ofte er sulten, har gått ned 1,5 kilo alt. Så det hjelper på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at lysten på alt av søppelmat og slikt er verst de tre første ukene. Etter det oppdager man plutselig at man har rett og slett ikke lyst på. Og skulle man få servert kake i en bursdag er plutselig et tynt stykke av høflighet mer enn nok. :)

Men jeg lager meg gjerne en burger av og til, men svært sjeldent jeg spiser godteri, potetgull og slike ting. 

Og som oftest hvis jeg kjenner jeg vil ha alkohol, så er det tanken på alle kaloriene som stopper meg. Derfor har jeg sånn høvelig kontroll på alkoholinntaket mitt også med unntak av en og annen sprekk. 

Lykke til med prosjektet ditt. Kanskje det blir en ny livsstil som du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Glitter skrev:

Min erfaring er at lysten på alt av søppelmat og slikt er verst de tre første ukene. Etter det oppdager man plutselig at man har rett og slett ikke lyst på. Og skulle man få servert kake i en bursdag er plutselig et tynt stykke av høflighet mer enn nok. :)

Men jeg lager meg gjerne en burger av og til, men svært sjeldent jeg spiser godteri, potetgull og slike ting. 

Og som oftest hvis jeg kjenner jeg vil ha alkohol, så er det tanken på alle kaloriene som stopper meg. Derfor har jeg sånn høvelig kontroll på alkoholinntaket mitt også med unntak av en og annen sprekk. 

Lykke til med prosjektet ditt. Kanskje det blir en ny livsstil som du sier. 

Ja, jeg tror det er mest overgangen som er det ubehagelige. Og ja, det er vannvittig mye kalorier i alkohol. En sixpack med øl en gang i uka kan jo ha 1500 kcal. Kutter jeg det ut gjennom et år er jo det alene 12-15 kg ned i vekt gjennom året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Dette syns jeg er bra @ISW,det er jo en livsstilsendring og det er ikke akkurat lett men man blir jo vant til det. Bra jobba! :) 

Jeg må klare meg uten sjokolade og chips og det går bra hittil selv om jeg ofte er sulten, har gått ned 1,5 kilo alt. Så det hjelper på. 

Tusen takk Stjernestøv! 

Lykke til du også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det har nok ikke så mye å gjøre med at en har "blitt voksen" å gjøre... ;)

Jeg tror all endring i livsførsel handler om å være motivert nok. Vil man forandre adferd, enten det er å spise og drikke sunnere (eller å bli mer frigjort fra dol som jeg jobber med nå), så må man være motivert nok. 

Flere har kommet med betraktninger ift det den siste tiden: Det er viktig å sette seg et mål: Hva vil man oppnå? Hvordan ønsker man å være/bli? Og med det målet for øyet, er det lettere å være motivert og jobbe mot målet. 

Personlig har jeg ikke så tro på "alt-eller-ingenting", selv om det ofte er sånn jeg har lett for å tenke selv. Jeg tror delmål er viktig i prosessen mot målet. I stedet for å slutte med alt med én gang, går det an å trappe mer gradvis ned slik at hodet greier å henge med. Slik tror jeg "abstinenser" blir enklere å leve med. 

Men samtidig tenker jeg at slike ting er veldig individuelt. Noen greier å slutte med ting brått for så å aldri falle tilbake. Det har jeg hørt om f.eks. i forhold til røyking. 

Så dette er vel egentlig ikke råd til deg spesielt, men kun egne generelle betraktninger ift det å endre adferd.

Ønsker deg uansett masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! 

Her er det motsatt, drikker lite alkohol, spiser ganske sunt, lite glad i desserter og kaker og spiser minimalt med godteri. Så her prøver jeg å drikke mer alkohol, spise litt mer usunt og spise godteri. Har veldig dårlig matlyst så noe skyldes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
54 minutter siden, ISW skrev:

Jeg har bestemt meg for å ha en dobbelt hvit måned i januar.

Ingen alkohol og ingen godteri/kjeks/kaker eller burger.

Jeg vil ikke si at jeg har hatt noe alkoholproblem i ordets rette forstand, men jeg har tatt meg i å tenke hvor stor betydning aktiviteter som innebærer alkohol har hatt i livet mitt, og også hvor lystbetonte disse aktivitetene har vært. Fredagspils med kolleger eller venner. Ut med kompiser på lørdag eller spise ute med øl og vin. Eventuelt en burger og et par øl på noen torsdager. I sum utgjør dette både mye alkohol og mye kalorier. Det samme gjelder egentlig sukker. En oppkvikker på jobb eller snacks i helgene. Kanskje en kompensasjon for et ellers noe kjedelig liv. 

Nå har jeg gjennomført min første helt edru og sukkerfrie helg trolig på fem år. Jeg må innrømme at jeg satt på torsdag med en viss angst for hvordan dette skulle gå. Hva er meningen med livet når alle dagene skulle bli like monotone? Hvordan skal jeg kose meg (som jeg mente jeg avgjort fortjener) uten en kald øl, en burger, en pakke kjeks eller en sjokolade? Alle aktivitetene mine er jo forbundet med en eller annen form for kunstig stimuli.

Det måtte bli lørdag kveld før jeg så at dette faktisk kunne fungere. At man kan kose seg med måloppnåelser og resultater. Det kan være hyggelig å gå en tur, å spise grovt brød, å stå opp tidlig (uten å være klein og redusert) i helgen og ta en kopp varm kaffe og en brødskive, rydde litt og se noe på TV. Og at man kan få noe ut av dagen og se et hyggelig program på TV lørdag kveld for seg selv. At man kan kjøre en tur og snakke med noen, og ha frihet til å kjøre bil. Man kan møte venner edru også. 

Nå tror jeg dette kan gå bra. Når man leter etter lykke andre steder. Forhåpentligvis kan dette bli en livsstil. Man kan eventuelt ta et glass vin etterhvert, men ikke fem øl. Og man kan se at kroppen blir sunnere. Jeg har allerede gått ned to kg. 

Kanskje ISW til slutt har blitt voksen? 

Det var lurt :)

Ikke for å skryte, men jeg har alkoholfri og sukkerfri helg nesten hver helg, men er vel heldig som aldri kjenner lysten etter alkohol. 

Pepsi max derimot er jeg avhengig av og det er visst heller ikke bra. Spesielt ikke hvis man har anlegg for å bli benskjør. 

Så nå skal vi innføre Pepsi max kun i helgene igjen. Det har sklidd helt ut i det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ISW skrev:

Kanskje ISW til slutt har blitt voksen? 

Det har du nok vært lenge;) 

Du er kjempeflink! - Samtidig høres du imidlertid litt «nyfrelst» ut - men håper du har funnet din varige og riktige oppskrift. Skal prøve alt jeg kan å bli like positiv og flink. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dette med psykiatri å gjøre?Feil forum å poste på spør du meg.

Anonymkode: 8b9df...9db

Du får klage til admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dette med psykiatri å gjøre?Feil forum å poste på spør du meg.

Anonymkode: 8b9df...9db

Alle har en psykisk helse, just saying!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
På 5.1.2020 den 12.01, ISW skrev:

Jeg har bestemt meg for å ha en dobbelt hvit måned i januar.

Ingen alkohol og ingen godteri/kjeks/kaker eller burger.

Jeg vil ikke si at jeg har hatt noe alkoholproblem i ordets rette forstand, men jeg har tatt meg i å tenke hvor stor betydning aktiviteter som innebærer alkohol har hatt i livet mitt, og også hvor lystbetonte disse aktivitetene har vært. Fredagspils med kolleger eller venner. Ut med kompiser på lørdag eller spise ute med øl og vin. Eventuelt en burger og et par øl på noen torsdager. I sum utgjør dette både mye alkohol og mye kalorier. Det samme gjelder egentlig sukker. En oppkvikker på jobb eller snacks i helgene. Kanskje en kompensasjon for et ellers noe kjedelig liv. 

Nå har jeg gjennomført min første helt edru og sukkerfrie helg trolig på fem år. Jeg må innrømme at jeg satt på torsdag med en viss angst for hvordan dette skulle gå. Hva er meningen med livet når alle dagene skulle bli like monotone? Hvordan skal jeg kose meg (som jeg mente jeg avgjort fortjener) uten en kald øl, en burger, en pakke kjeks eller en sjokolade? Alle aktivitetene mine er jo forbundet med en eller annen form for kunstig stimuli.

Det måtte bli lørdag kveld før jeg så at dette faktisk kunne fungere. At man kan kose seg med måloppnåelser og resultater. Det kan være hyggelig å gå en tur, å spise grovt brød, å stå opp tidlig (uten å være klein og redusert) i helgen og ta en kopp varm kaffe og en brødskive, rydde litt og se noe på TV. Og at man kan få noe ut av dagen og se et hyggelig program på TV lørdag kveld for seg selv. At man kan kjøre en tur og snakke med noen, og ha frihet til å kjøre bil. Man kan møte venner edru også. 

Nå tror jeg dette kan gå bra. Når man leter etter lykke andre steder. Forhåpentligvis kan dette bli en livsstil. Man kan eventuelt ta et glass vin etterhvert, men ikke fem øl. Og man kan se at kroppen blir sunnere. Jeg har allerede gått ned to kg. 

Kanskje ISW til slutt har blitt voksen? 

det er bra. snakk om hvit måned, så var jammenmeg månen hvit og full i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg drakk 1 gang i Januar.

 

Det var ikke så vanskelig. Hvis man ikke er alkoholiker så er det ganske lett å droppe alkohol (for meg, kan sikkert være verre for andre).

 

Selv likte jeg å drikke hver 5te dag, til jeg ble ordentlig full. Nå skal jeg ha hvit måned jeg også.

Anonymkode: e4aaf...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ISW skrev:

Jeg greide det!!!

Har du etter hvert begynt å trives med en slik livsstil eller savner du det "gamle"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...