Gå til innhold

Bipolar: Lamictal - Wellbutrin?


Trekkspill

Anbefalte innlegg

Hei!

For en tid tilbake skrev jeg bl.a.et innlegg hvor jeg ga uttrykk for min manglende energi ved bruk av Lamictal, og spurte dere om råd i den forbindelse om kombinasjon med mulige AD. Endte opp med laveste dose Wellbutrin, og har den siste måneden opplevd økt energi og sexlysten har kommet mer tilbake selv om jeg også har økt doseringen av Lamictal (400mg) . I det hele tatt fører jeg meg mer stabil enn tidligere, og har nå begynt å tenke i de baner med deltidsjobb i tillegg til AAP og fortsatt medisinsk behandling. Har til og med begynt å trene igjen- bare fra fredag i forrige uke og til nå har jeg hatt to styrkeøkter og én kondisjonsøkt. Jeg har fått gjort mer både i hjemmet og med andre prosjekter. Det skal sies at jeg "er" bipolar så jeg vet jo ikke om dette er stabilt, eller en opptur...satser likevel på at denne tilstanden vil vedvare..🙏😊

Psykiateren min er dog skeptisk til kombinasjonen av medisiner, fordi man ikke vet om Lamictalen er tilstrekkelig, og om AD er unødvendig. Samtidig er det jo den sjansen med å trigge ny hypoman episode. Men jeg tviholder litt på Wellbutrinen fordi jeg er så glad for det økte eneginivået og de andre faktorene.

Noen innspill? Jeg måtte bare lufte problemstillingen litt for dere som har erfaring og/eller kunnskap om samme. 

Endret av Trekkspill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kom kanskje ikke så godt frem, ser jeg...:-) Jeg lurer på om jeg skal kutte ut Wellbutrinen, eller fortsette med den. Psykiateren heller nok mot det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Trekkspill skrev:

Ja, det kom kanskje ikke så godt frem, ser jeg...:-) Jeg lurer på om jeg skal kutte ut Wellbutrinen, eller fortsette med den. Psykiateren heller nok mot det første.

Jeg har brukt begge. Hvorfor vil psyk kutte ut den?

Anonymkode: 20614...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han virker skeptisk til komboen, og vil helst at jeg kun bruker Lamictal. Muligens også for å se om den virker, bare den. Men jeg selv er fornøyd nå, og føler meg mer "oppegående og velfungerende enn på lenge. Synes kanskje det er litt vanskelig at vi ikke er helt enige på det punktet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trekkspill skrev:

Han virker skeptisk til komboen, og vil helst at jeg kun bruker Lamictal. Muligens også for å se om den virker, bare den. Men jeg selv er fornøyd nå, og føler meg mer "oppegående og velfungerende enn på lenge. Synes kanskje det er litt vanskelig at vi ikke er helt enige på det punktet..

Det er en svært vanlig kombinasjon ved bipolar type 2. Når du beskriver tydelige forbedringer i din livskvalitet som følge av Wellbutrin, blir det for meg rart om psykiateren din skal ta den fra deg bare fordi han er "skeptisk til kombinasjonen". Jeg tenker at du heller får slutte om du skulle bli hypoman. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Janus30 skrev:

Det er en svært vanlig kombinasjon ved bipolar type 2. Når du beskriver tydelige forbedringer i din livskvalitet som følge av Wellbutrin, blir det for meg rart om psykiateren din skal ta den fra deg bare fordi han er "skeptisk til kombinasjonen". Jeg tenker at du heller får slutte om du skulle bli hypoman. 

Ja, ikke sant? Det er det jeg også tenker. Godt å få bekreftet at det er flere som tenker det samme. Og synes det er merkelig at han er så skeptisk. Har inntrykk av at han helst ser at jeg kun bruker Lamictal uten noe annet, noe som muligens gjelder alle andre AD, ikke kun Wellbutrin. Og som du sier, det er jo bare å kutte det ut om hypomanien kommer. 

Takk for svar🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved BP2 er det depresjonene som er den store utfordringen. Lamictal er førstevalg, men er ofte ikke tilstrekkelig alene. Kombinasjon med AD er vanlig og anbefalt når nødvendig. Personer med BP2 får ikke omslag til mani, kun hypomani. Hypomani er ikke en alvorlig tilstand dersom en er forberedt på at den kan komme og har planlagt tiltak. Det er ingen grunn til å være skeptisk til kombinasjonen Lamictal/Wellbutrin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

Ved BP2 er det depresjonene som er den store utfordringen. Lamictal er førstevalg, men er ofte ikke tilstrekkelig alene. Kombinasjon med AD er vanlig og anbefalt når nødvendig. Personer med BP2 får ikke omslag til mani, kun hypomani. Hypomani er ikke en alvorlig tilstand dersom en er forberedt på at den kan komme og har planlagt tiltak. Det er ingen grunn til å være skeptisk til kombinasjonen Lamictal/Wellbutrin.

Tusen takk for svar, Kupton. Da skal jeg "tviholde" på kombinasjonen🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Trekkspill skrev:

Tusen takk for svar, Kupton. Da skal jeg "tviholde" på kombinasjonen🙂

Nå er ikke jeg helsepersonell,  men hvorfor forandre noe som ser ut til å fungere? Så ja, jeg ville også ha "tviholdt" på en kombinasjon som fungerte for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg tar lamictal sammen med wellbutrin og et ad til. I tillegg tar jeg et ap. Jeg får hypomaner innimellom og øker da ap som virker dempende. Dette fungerer ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...