Gå til innhold

kjøpe leilighet eller leie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet i 2018 pga. jobb.  Nå har jeg fått en fast jobb og må bestemme meg om jeg leier ut leiligheten min i Oslo videre, eller om jeg selger den og kjøper leilighet her hvor jeg er.  Jeg regner med at det blir 5 - 8 år til jeg går av med pensjon.

Jeg kan få en leilighet med alt det jeg vil for mindre penge enn den jeg har i Oslo.  Jeg leier med alt inkludert, men er litt lei av at det ikke er mine ting.  Jeg har vært heldig med leieboere og alt har gått bra.

Jeg har lyst å se på leiligheter som trenger oppussing og få det som jeg vil.  Jeg har lyst denne gangen å bruke tid på å se på leiligheter og bruke tid på oppussing før jeg flytter inn (det har jeg aldri hatt muligheten til før).  Hvor begynner jeg?  Gå på visninger og legge inn et bud uten økonomisk garanti?  Eller, skal jeg få økonomisk garanti fra banken først?  Jeg  trenger ikke mye lån, men noe.  Hvis jeg kjøper før jeg får solgt trenger jeg mellomfinansiering.

Takknemlig for svar og synspunkter.

Anonymkode: 05165...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg finansieringsbevis i banken 

Anonymkode: 8b24b...756

Det er så lenge siden sist.  Hvordan går jeg frem?

Anonymkode: 05165...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så lenge siden sist.  Hvordan går jeg frem?

Anonymkode: 05165...d3a

Snakk med banken 

Anonymkode: 8b24b...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet i 2018 pga. jobb.  Nå har jeg fått en fast jobb og må bestemme meg om jeg leier ut leiligheten min i Oslo videre, eller om jeg selger den og kjøper leilighet her hvor jeg er.  Jeg regner med at det blir 5 - 8 år til jeg går av med pensjon.

Jeg kan få en leilighet med alt det jeg vil for mindre penge enn den jeg har i Oslo.  Jeg leier med alt inkludert, men er litt lei av at det ikke er mine ting.  Jeg har vært heldig med leieboere og alt har gått bra.

Jeg har lyst å se på leiligheter som trenger oppussing og få det som jeg vil.  Jeg har lyst denne gangen å bruke tid på å se på leiligheter og bruke tid på oppussing før jeg flytter inn (det har jeg aldri hatt muligheten til før).  Hvor begynner jeg?  Gå på visninger og legge inn et bud uten økonomisk garanti?  Eller, skal jeg få økonomisk garanti fra banken først?  Jeg  trenger ikke mye lån, men noe.  Hvis jeg kjøper før jeg får solgt trenger jeg mellomfinansiering.

Takknemlig for svar og synspunkter.

Anonymkode: 05165...d3a

Hvis du tenker på å flytte tilbake, synes jeg ikke du skal selge. Prisene holder seg gjerne bedre i Oslo enn noe annet sted. Husk også at rehabilitering og oppussing av gamle/slitte eiendommer bestandig blir mye dyrere enn man tror. Hvis du ikke har mye penger til overs synes jeg du heller burde beholde leiligheten, leie ut og fortsette å leie selv. Siden du snakker om at det ikke er dine ting i leiligheten, kan du vurdere å leie et billig lager og sette innboet der, og kjøpe noe rimelig nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig enig med xtra og hennes løsninger i dette tilfellet. jeg hadde rett og slett ALDRI solgt om jeg ønsket å komme tilbake til Oslo og leiligheten er noe du trives med. Lei den heller ut i de årene du blir borte. 

 

Anonymkode: a4e32...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

veldig enig med xtra og hennes løsninger i dette tilfellet. jeg hadde rett og slett ALDRI solgt om jeg ønsket å komme tilbake til Oslo og leiligheten er noe du trives med. Lei den heller ut i de årene du blir borte. 

 

Anonymkode: a4e32...af3

Jeg tenker meg å bytte leilighet i Oslo uansett.  Jeg har ikke tenkt meg å bli gammel i den leiligheten jeg eier i Oslo.

Anonymkode: 05165...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Hvis du vet med sikkerhet at du skal tilbake til Oslo når du er pensjonist, ville jeg ikke solgt. Det kan være vanskelig å kjøpe seg inn i Oslomarkedet igjen hvor prisene stiger raskere enn andre steder. 

Jeg ville beholdt og leid ut leiligheten i Oslo og heller leid der du er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker meg å bytte leilighet i Oslo uansett.  Jeg har ikke tenkt meg å bli gammel i den leiligheten jeg eier i Oslo.

Anonymkode: 05165...d3a

Da leier du den ut uten å bekymre deg over slitasjen det medfører. Så selger du den og kjøper noe som passer bedre, når du skal tilbake dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre. Boligmarkedet i Oslo er brutalt og en leilighet et annet sted i Norge, vil garantert ikke stige like mye i verdi som den du har i Oslo. Om du kjøper i en annen storby, blir ikke forskjellen like ille som hvis du bor utenfor en by nå, men jeg tror uansett Oslo er verst på priser. Så den leiligheten du har i Oslo, vil stige mer i verdi, enn den du ev kjøper et annet sted i landet.

Skal du bli der du er nå, lønner det seg å selge den du har i Oslo og kjøpe noe der du bor, men ikke dersom du skal tilbake til Oslo.

Men om du tenker bo der i 5-8 år og du har leieinntekter som dekker opp for utgifter på leiligheten i Oslo, ville jeg hørt med banken om det var mulig å få et lån på en bolig til. Jeg tror de anser en leilighet i Oslo som ganske sikker inntekt. Den blir liksom ikke plutselig stående tom. Man bør bo et sted i minst 3-5 år, har jeg lært, for at det skal lønne seg å kjøpe. Det er jo gjerne noen utgifter spesielt forbundet med salg, som må tas med i regnestykket. Men mest sannsynlig vil du få en grei fortjeneste på en leilighet du har bodd i i 5-8 år.

Skulle jeg leid noe tilsvarende det jeg eier nå, hadde det kostet rundt 12000 kr i mnd. Jeg betaler ca 6700 på lånet. Så er det jo komm.avg. osv i tillegg, som ligger i leia. Men jeg er ganske sikker på at det ikke koster meg 12000 kr i mnd å bo der jeg bor nå (sier jeg helt til taket må byttes, eller jeg får pålegg om å koble til off.kloakk 😂 ). Kjøper du en leilighet, er det jo knapt mulig å bruke penger på den siden du da kun har innvendig vedlikehold å tenke på. Jeg ville tatt en prat med banken, om jeg var deg og hadde følt det var forsvarlig, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Trine skrev:

Enig med de andre. Boligmarkedet i Oslo er brutalt og en leilighet et annet sted i Norge, vil garantert ikke stige like mye i verdi som den du har i Oslo. Om du kjøper i en annen storby, blir ikke forskjellen like ille som hvis du bor utenfor en by nå, men jeg tror uansett Oslo er verst på priser. Så den leiligheten du har i Oslo, vil stige mer i verdi, enn den du ev kjøper et annet sted i landet.

Skal du bli der du er nå, lønner det seg å selge den du har i Oslo og kjøpe noe der du bor, men ikke dersom du skal tilbake til Oslo.

Men om du tenker bo der i 5-8 år og du har leieinntekter som dekker opp for utgifter på leiligheten i Oslo, ville jeg hørt med banken om det var mulig å få et lån på en bolig til. Jeg tror de anser en leilighet i Oslo som ganske sikker inntekt. Den blir liksom ikke plutselig stående tom. Man bør bo et sted i minst 3-5 år, har jeg lært, for at det skal lønne seg å kjøpe. Det er jo gjerne noen utgifter spesielt forbundet med salg, som må tas med i regnestykket. Men mest sannsynlig vil du få en grei fortjeneste på en leilighet du har bodd i i 5-8 år.

Skulle jeg leid noe tilsvarende det jeg eier nå, hadde det kostet rundt 12000 kr i mnd. Jeg betaler ca 6700 på lånet. Så er det jo komm.avg. osv i tillegg, som ligger i leia. Men jeg er ganske sikker på at det ikke koster meg 12000 kr i mnd å bo der jeg bor nå (sier jeg helt til taket må byttes, eller jeg får pålegg om å koble til off.kloakk 😂 ). Kjøper du en leilighet, er det jo knapt mulig å bruke penger på den siden du da kun har innvendig vedlikehold å tenke på. Jeg ville tatt en prat med banken, om jeg var deg og hadde følt det var forsvarlig, selvfølgelig.

Jeg ser alle disse argumentene, og jeg har en leilighet på Grønland i Oslo som har steget betraktelig de siste årene og alt tyder på at det fortsetter.  Jeg har gode og solide leieboere der som betaler alltid til riktig tid og jeg kunne ikke ha vært mer fornøyd med måten leiligheten ser ut på.

Jeg er også storfornøyd med leiligheten jeg leier nå, men da kommer det med at jeg har ikke mine bilder på veggene og ikke mine ting for å nevne noe.  Jeg har lyst å ha min egen seng og min egen tv for å nevne noe.  Jeg har ikke oppvaskemaskin og ikke tørketrommel for å nevne noe som jeg har vært vant til.  Ja og det er luksusproblem som jeg skammer meg over å nevne.

I øyeblikket er jeg sikker på at jeg skal tilbake til Oslo, men livet har lært meg at ingen vet hva venter rundt hjørnet,  "life is what happens while you are busy making your plans" sang John Lennon.  Det er så sant.  Jeg kan ikke vite i dag når jeg slutter å jobbe for selv om jeg sier åtte år så kan jeg miste helsen og bli nødt til å slutte før.

Anonymkode: 05165...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flyttet i 2018 pga. jobb.  Nå har jeg fått en fast jobb og må bestemme meg om jeg leier ut leiligheten min i Oslo videre, eller om jeg selger den og kjøper leilighet her hvor jeg er.  Jeg regner med at det blir 5 - 8 år til jeg går av med pensjon.

Jeg kan få en leilighet med alt det jeg vil for mindre penge enn den jeg har i Oslo.  Jeg leier med alt inkludert, men er litt lei av at det ikke er mine ting.  Jeg har vært heldig med leieboere og alt har gått bra.

Jeg har lyst å se på leiligheter som trenger oppussing og få det som jeg vil.  Jeg har lyst denne gangen å bruke tid på å se på leiligheter og bruke tid på oppussing før jeg flytter inn (det har jeg aldri hatt muligheten til før).  Hvor begynner jeg?  Gå på visninger og legge inn et bud uten økonomisk garanti?  Eller, skal jeg få økonomisk garanti fra banken først?  Jeg  trenger ikke mye lån, men noe.  Hvis jeg kjøper før jeg får solgt trenger jeg mellomfinansiering.

Takknemlig for svar og synspunkter.

Anonymkode: 05165...d3a

Hvis du trives i den byen du nå bor og gjerne blir boende der, så kan det å selge i Oslo være lurt å gjøre raskt.dersom du fortsatt kan rekke det slik at det ikke blir skatt på gevinsten av boligsalget. Skattereglene  sier at du må ha bodd i leiligheten selv 12 av de siste 24 månedene før salget, for å slippe å betale skatt av gevinsten. 

Hvis du skal kjøpe ny leilighet, så ville jeg ha startet med å få en verdivurdering av den du skal selge. Dette kan du få ved å kontakte et meglerfirma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, frosken skrev:

Hvis du trives i den byen du nå bor og gjerne blir boende der, så kan det å selge i Oslo være lurt å gjøre raskt.dersom du fortsatt kan rekke det slik at det ikke blir skatt på gevinsten av boligsalget. Skattereglene  sier at du må ha bodd i leiligheten selv 12 av de siste 24 månedene før salget, for å slippe å betale skatt av gevinsten. 

Hvis du skal kjøpe ny leilighet, så ville jeg ha startet med å få en verdivurdering av den du skal selge. Dette kan du få ved å kontakte et meglerfirma. 

Jeg kan bevise at jeg flyttet hit pga. jobb.  da kommer ikke skatt på boligsalget.

Anonymkode: 05165...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...