Gå til innhold

Flere som føler seg utrygge i verden ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har angst for livet og det å leve. Jeg er redd for hva livet kommer til å bringe med seg. 

Redd for at jeg blir et offer for noen, redd for at noen skal skade meg eller skade de jeg er glad i. 

Redd for å miste noen til drap, sykdom etc. Hvordan kan man leve uten slike bekymringer ? Føler at jeg kommer til å bli utsatt for en fæl handling når som helst. Føler at live mitt står på spill og at andre i verden kommer til å gjøre meg noe vondt. Jeg er så redd! Føler ikke at jeg kan leve trygt. Verden er så skummel! Det skjer drap nesten daglig, leser om det på nyheter osv. Jeg vil bare leve trygt og ikke havne i slemme hender. 

Anonymkode: 9f899...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligheten for dette er svært, svært liten. 

Anonymkode: f4137...00f

Det har alle fortalt meg, men jeg har opplevd flere og flere traumatiske hendelser. Tør ikke å stole på at det ikke kan skje igjen. Opplevde blind vold på gata og masse annet som jeg ikke orker å ramse opp hær fordi det vil ta veldig stort plass. 

Anonymkode: 9f899...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i flere år veldig redd for å bli rammet av et terrorangrep. Turte nesten ikke dra noen steder. Statistikker var helt nytteløst. Angst hører nemlig ikke alltid på fornuften. Når folk skulle prøve å hjelpe meg, så kom de ofte kun med ord om sannsynlighetene for terror, hvor trygt det faktisk er osvosv.

Det hjalp ikke mot angsten, for jeg visste selvsagt alt dette allerede etter å ha googlet masse. Men i tillegg til angsten, så følte jeg meg rett og slett dum for å føle det slik. Så holdt det etterhvert mye for meg selv. 

Min tankegang er ca "Så lenge det er en ørliten sjanse for at det kan skje, så kan jeg ikke føle meg trygg." 

Jeg har også tatt opp denne angsten med behandler, men ble igjen møtt med statistikker og at jeg ikke tenker rasjonelt. No shit. 

Det som FAKTISK hjalp var å lese bøkene til hypokonder-lege Ingvard Wilhelmsen. Han skriver mye om dette med risiko i livet, og hvordan livet for noen blir til "prosjekt ikke dø" i stedet for å faktisk leve (med all risiko det innebærer). 

Endret av Cesium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har angst for livet og det å leve. Jeg er redd for hva livet kommer til å bringe med seg. 

Redd for at jeg blir et offer for noen, redd for at noen skal skade meg eller skade de jeg er glad i. 

Redd for å miste noen til drap, sykdom etc. Hvordan kan man leve uten slike bekymringer ? Føler at jeg kommer til å bli utsatt for en fæl handling når som helst. Føler at live mitt står på spill og at andre i verden kommer til å gjøre meg noe vondt. Jeg er så redd! Føler ikke at jeg kan leve trygt. Verden er så skummel! Det skjer drap nesten daglig, leser om det på nyheter osv. Jeg vil bare leve trygt og ikke havne i slemme hender. 

Anonymkode: 9f899...6b8

får du hjelp til å håndtere det vanskelige ? 

Anonymkode: 27914...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...