Gå til innhold

What to do ???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har forelsket meg i en utrolig kjekk mann, men han er både døv og stum. Jeg vil gå inn i et seriøst forhold med han, men jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne klare å kommunisere med han om sex og samliv. Vi har holdt hender og kysset, men vi har ikke hatt sex enda. 

Hvordan kan jeg vite om han samtykker til sex eller ikke, er litt redd for å gjøre noe feil eller at han skal føle at jeg har forgrepet meg seksuelt på han. Hvordan få forholdet til å fungere ? 

Anonymkode: 10357...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forelsket meg i en utrolig kjekk mann, men han er både døv og stum. Jeg vil gå inn i et seriøst forhold med han, men jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne klare å kommunisere med han om sex og samliv. Vi har holdt hender og kysset, men vi har ikke hatt sex enda. 

Hvordan kan jeg vite om han samtykker til sex eller ikke, er litt redd for å gjøre noe feil eller at han skal føle at jeg har forgrepet meg seksuelt på han. Hvordan få forholdet til å fungere ? 

Anonymkode: 10357...6d3

Han kan vel skrive? Dere får skrive til hverandre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forelsket meg i en utrolig kjekk mann, men han er både døv og stum. Jeg vil gå inn i et seriøst forhold med han, men jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne klare å kommunisere med han om sex og samliv. Vi har holdt hender og kysset, men vi har ikke hatt sex enda. 

Hvordan kan jeg vite om han samtykker til sex eller ikke, er litt redd for å gjøre noe feil eller at han skal føle at jeg har forgrepet meg seksuelt på han. Hvordan få forholdet til å fungere ? 

Anonymkode: 10357...6d3

Han har da kroppsspråk og mimikk selv om han er døvstum... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martine

Er han selv som er den beste til å svare på disse spørsmålene, men siden jeg selv er døv kan jeg prøve å komme med noen generelle tips.

Litt avhengig av hvor god han er til å lese på munnen og om han har noe resthørsel kan du snakke til han på vanlig måte, men snakk da rolig og med  tydelige munnbevegelser. Er viktig at du har øyekontakt med han hele tiden mens du snakker.  Vær også bevisst på hvor du har lyset slik at han hele tiden ser deg. Hvis du f.eks står foran et vindu eller en sterk lampe kan han ikke se deg. Ikke ha noe i munnen som tyggis, drops, ol. som kan gjøre munnavlesning vanskeligere. Støtt gjerne opp med kroppspråk, naturlige tegn og ansiktmimikk. 

Om dette er ikke er godt nok kan dere skrive til hverandre. Det kan være litt tungvint til tider. Men i starten kan det være til god hjelp. 

På lang sikt anbefaler jeg  at du lærer deg tegnspråk. Det finnes tegnspråkkurs rundt omkring, blant annet på de forskjellige døveforeningene. Det finnes også app med tegnordbok.  https://www.minetegn.no/Tegnordbok-2016/ 

Hvis du er på facebook finnes det en gruppe  som heter hørselhemmet. Der kan du finne mange nyttige erfaringer og tips fra både hørselhemmede selv og familie/omgangskrets.

Er dette jeg kommer på i farten. Håper det er til noe hjelp 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forelsket meg i en utrolig kjekk mann, men han er både døv og stum. Jeg vil gå inn i et seriøst forhold med han, men jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne klare å kommunisere med han om sex og samliv. Vi har holdt hender og kysset, men vi har ikke hatt sex enda. 

Hvordan kan jeg vite om han samtykker til sex eller ikke, er litt redd for å gjøre noe feil eller at han skal føle at jeg har forgrepet meg seksuelt på han. Hvordan få forholdet til å fungere ? 

Anonymkode: 10357...6d3

Vil anta at han kommuniserer med tegnspråk? Dermed bør du vel gå i gang med å lære deg det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forelsket meg i en utrolig kjekk mann, men han er både døv og stum. Jeg vil gå inn i et seriøst forhold med han, men jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne klare å kommunisere med han om sex og samliv. Vi har holdt hender og kysset, men vi har ikke hatt sex enda. 

Hvordan kan jeg vite om han samtykker til sex eller ikke, er litt redd for å gjøre noe feil eller at han skal føle at jeg har forgrepet meg seksuelt på han. Hvordan få forholdet til å fungere ? 

Anonymkode: 10357...6d3

skriftlig + tegnespråk 🙂 

Anonymkode: 47701...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...