Gå til innhold

Spysjuka


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke møtt noen de siste dagene så hvordan kan jeg ha blitt smittet ? 

Kan det smitte via at man tar på ting i butikken ? 

Anonymkode: f9360...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Villanda skrev:

Ja, viss du så får det i deg fra hendene, f.e. du tar i mat som du skal spise. Kan forebygges med god håndhygiene

 

Ok men da burde man vel vaske hendene etter hver butikk tur 🤢 

Anonymkode: f9360...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man spiser eller lager mat i alle fall hvis en vil prøve unngå å bli syk. Da er det såpe og vann som skal til. Ikke sånn desinfeksjon på små flasker som folk bærer med seg. Kan forebygge, sikker kan man jo ikke være. Og en MÅ jo ikke bli syk om man ikke gjør det. Jeg gidder ikke hvis jeg lager mat bare til neg selv, til vanlig. Tror det er over 5 år siden jeg har spydd. Når noen rundt meg er spysyk derimot vasker jeg hender i ett kjør, og klorer dørhåndtak, kraner, toalett, kjøkkendisk m.m. Og unngår å bruke samme håndduk.

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Villanda skrev:

Før man spiser eller lager mat i alle fall hvis en vil prøve unngå å bli syk. Da er det såpe og vann som skal til. Ikke sånn desinfeksjon på små flasker som folk bærer med seg. Kan forebygge, sikker kan man jo ikke være. Og en MÅ jo ikke bli syk om man ikke gjør det. Jeg gidder ikke hvis jeg lager mat bare til neg selv, til vanlig. Tror det er over 5 år siden jeg har spydd. Når noen rundt meg er spysyk derimot vasker jeg hender i ett kjør, og klorer dørhåndtak, kraner, toalett, kjøkkendisk m.m. Og unngår å bruke samme håndduk.

Jeg har brukt sånn antiback greie på flaske, tror nok håndvask er bedre for jeg ble syk likevel! 

Anonymkode: f9360...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok men da burde man vel vaske hendene etter hver butikk tur 🤢 

Anonymkode: f9360...fc1

Selvfølgelig. Gjør du ikke det?

 

Jeg vasker altid hender etter jeg har vært ute en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har brukt sånn antiback greie på flaske, tror nok håndvask er bedre for jeg ble syk likevel! 

Anonymkode: f9360...fc1

Man kan jo aldri helgardere seg, men ja, grundig håndvask med såpe og vann forebygger norovirus mer enn antibac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke møtt noen de siste dagene så hvordan kan jeg ha blitt smittet ? 

Kan det smitte via at man tar på ting i butikken ? 

Anonymkode: f9360...fc1

Ja, det kan smitte via alt du tar på (det kalles kontaktsmitte). 

Anonymkode: a8070...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Selvfølgelig. Gjør du ikke det?

 

Jeg vasker altid hender etter jeg har vært ute en tur.

Jeg gidder ikke. Man tåler jo mange bakterier. Vasker og spriter meg på jobb altså. Og klorer hvis noen spyr, alt mulig.  Førhåndtak, kran, TV kanne, do, kjøkkendisk. Nøkler. Og reimer til nøkler legges i bløt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Selvfølgelig. Gjør du ikke det?

Jeg vasker altid hender etter jeg har vært ute en tur.

Jeg vasker ikke hendene bare jeg har vært ute en tur nei. Er nøye med hygienen når jeg lager mat da og selvfølgelig etter toalettbesøk, men går ikke rundt og vasker hendene hele dagen. Om noen i familien får omgangssyke så er jeg nøyere selvfølgelig, da kan jeg godt antibac'e dørhåndtak, mobil, fjernkontroller o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg vasker ikke hendene bare jeg har vært ute en tur nei. Er nøye med hygienen når jeg lager mat da og selvfølgelig etter toalettbesøk, men går ikke rundt og vasker hendene hele dagen. Om noen i familien får omgangssyke så er jeg nøyere selvfølgelig, da kan jeg godt antibac'e dørhåndtak, mobil, fjernkontroller o.l.

Jeg og ts

Anonymkode: f9360...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Jeg jeg er heller ikke mye sosial av meg, men får vofte sykdommer ‘som går for tiden’ etter på ha vært i den lokale butikken. Tenk alle smittebombene du faktisk blir utsatt for der. Mynt er verstinger. Tenk hvor mange tusenvis av mennesker som har delt skitten på hendene sine på dem. Og hvor ofte vasker man mynt? Vet det skjer, men laaangt i fra ofte nok. Et annet smittepunkt er kortautomaten. Veldig ofte havner fingrer borti den når man skal sette kortet inn. Oftest på de samme punktene. Og mer skal ikke til for å få overført en ørliten baskilusk som gjør stor skade. Det skal også faktisk en ganske lang og omfattende håndvask til før en kan garantere at all smitte er vekke fra hendene. Minst 2 minutt og særlig godt nedi gropen mellom fingrene er viktig. Og de fleste nøyer seg jo med toppen 10 sek.
 

Det er forøvrig ganske mange ting som spiller inn om en blir smittet. Har du sovet lite eller har noen form for virus fra før, blir en svært mye lettere smittet enn dersom man har sovet masse og er frisk og rask ellers.

Anonymkode: b1049...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på maskinen for oppskjæring av brød. Stappfull av ekle bateries.

Anonymkode: ae60b...754

Det har faktisk vært undersøkt grundig og det er ikke mye bakterier i brødskjæremaskinen på butikken, kan trygt og hygienisk brukes. :) Hvor skulle de bakteriene komme fra? Den eneste plassen man tar er jo på håndtaket (du får dra over det med en klut først da, men det er temmelig hysterisk etter min mening!) og ¨på selve brødet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...