Gå til innhold

Utholde mer fysisk smerte


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Hvordan kan man øve seg opp til å utholde mer fysisk smerte som skyldes fysiske sykdommer? Jeg poster dette under sykiatri fordi jeg tenker at det har med psykiatri å gjøre med å holde ut mer smerte. Jeg ønsker å redusere mitt forbruk av A- og B-preparater av smertestillende. Det er snakk om kraftige blærespasmer. Har ved et par anledninger blitt innlagt for intravenøs smertelindring. Legen min er ikke der at han ikke vil skrive ut smertestillende, men jeg får jo signaler om å begrense forbruket. Nobligan, Ketorax og OxyContin. Forsøkt Botox-injeksjoner med moderat hell, men fortsatt behov av smertelindring. Jeg bruker TENS-behandling som supplement til smertestillende, men det gir ikke nok smertelindring over tid da jeg reagerer på limet på padsene om de brukes mye. Nå er det dessverre kontinent reservoar (en form for urostomi) som er alternativet om jeg ikke finner et annet godt alternativ til å holde ut smertene... Så spørsmålet er altså om hvordan best mulig holde ut smerter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvordan vil livet bli helt uten smertelindring? Å ha smerter over lang tid er deprimerende. Tror du det finnes noe innen alternativ medisin? Jeg har ikke så veldig stor tro på det, men det er kanskje forsøket verdt hvis du har penger til å prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gondor skrev:

Men hvordan vil livet bli helt uten smertelindring? Å ha smerter over lang tid er deprimerende. Tror du det finnes noe innen alternativ medisin? Jeg har ikke så veldig stor tro på det, men det er kanskje forsøket verdt hvis du har penger til å prøve?

Tusen takk for svar :) Jeg har dessverre ikke økonomi til å prøve alternativ behandling. Hadde gjerne forsøkt.

Nei, helt uten smertelindring går ikke dessverre. Jeg er sengeliggende på de verste dagene. Var jo en grunn til at jeg måtte ha intravenøs smertelindring i ett døgn. I dag måtte middagen avlyses pga. smerter på tross av både OxyContin og Ketorax - smertene er for sterke og gjør meg lenket til sengen. Jeg føler på en dårlig samvittighet hver gang jeg ber om ny resept på smertestillende fra fastlegen, men han vet jeg har kontroll. Jeg er ikke fysisk eller psykisk avhengig av medisinene (tror jeg) selv om jeg har gått på de i 4 år fordi jeg aldri har økt dosene (svært bevisst på det) og jeg opplever hverken fysisk eller psykisk ubehag om jeg går ett eller tre døgn uten tilførsel av smertestillende i gode dager.

Det eneste slik jeg ser nå for å bli smertefri, er rett og slett å fjerne urinblæren. De er imidlertid skeptiske til det fordi de da lager en kunstig blære av tykktarm og frykter ytterligere vektnedgang. I dag hadde jeg gått ned enda mer i vekt og har nå en BMI på 16,9 :( De forsøker å utrede om min egen urinblære kan benyttes for å lage en ny blære istedenfor min egen tykktarm, men det er ikke sikkert siden den kun kan romme ca. 1 dl urin og er svært liten. Det er jo synd å måtte fjerne et i utgangspunktet friskt organ bare fordi det gir smerter. Eneste som er galt med blæren min, er at jeg ikke får til å tisse med den. Har gått med permanent urinkateter i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig å tåle smerter,man må jo bare ta medisin for det. Jeg sliter innimellom med trigeminusnevralgi og har endel migrene, på det verste er det uutholdelig. Da er det bare å legge seg, men det er vanskelig å sovne med smerter. Det jeg gjør da er å gå rundt i stuen. 

Men det var veldig som plaget du var,må være vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Eva Sofie skrev:

Tusen takk for svar :) Jeg har dessverre ikke økonomi til å prøve alternativ behandling. Hadde gjerne forsøkt.

Nei, helt uten smertelindring går ikke dessverre. Jeg er sengeliggende på de verste dagene. Var jo en grunn til at jeg måtte ha intravenøs smertelindring i ett døgn. I dag måtte middagen avlyses pga. smerter på tross av både OxyContin og Ketorax - smertene er for sterke og gjør meg lenket til sengen. Jeg føler på en dårlig samvittighet hver gang jeg ber om ny resept på smertestillende fra fastlegen, men han vet jeg har kontroll. Jeg er ikke fysisk eller psykisk avhengig av medisinene (tror jeg) selv om jeg har gått på de i 4 år fordi jeg aldri har økt dosene (svært bevisst på det) og jeg opplever hverken fysisk eller psykisk ubehag om jeg går ett eller tre døgn uten tilførsel av smertestillende i gode dager.

Det eneste slik jeg ser nå for å bli smertefri, er rett og slett å fjerne urinblæren. De er imidlertid skeptiske til det fordi de da lager en kunstig blære av tykktarm og frykter ytterligere vektnedgang. I dag hadde jeg gått ned enda mer i vekt og har nå en BMI på 16,9 :( De forsøker å utrede om min egen urinblære kan benyttes for å lage en ny blære istedenfor min egen tykktarm, men det er ikke sikkert siden den kun kan romme ca. 1 dl urin og er svært liten. Det er jo synd å måtte fjerne et i utgangspunktet friskt organ bare fordi det gir smerter. Eneste som er galt med blæren min, er at jeg ikke får til å tisse med den. Har gått med permanent urinkateter i flere år.

Hvorfor har det blitt valgt permanent kateter i stedet for selvkateterisering? Permanent kateter før jo nesten alltid med seg masse problemer på lang sikt. Det finnes et medikament mot blærespasmer som settes subkutant ved anfall, - har du prøvd dette? (Husker ikke i farten hva det heter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, frosken skrev:

Hvorfor har det blitt valgt permanent kateter i stedet for selvkateterisering? Permanent kateter før jo nesten alltid med seg masse problemer på lang sikt. Det finnes et medikament mot blærespasmer som settes subkutant ved anfall, - har du prøvd dette? (Husker ikke i farten hva det heter.)

Jeg har forsøkt selvkateterisering ved flere anledninger, men det førte med seg for mye flashbacks og bebehag/retraumatisering og derfor valgte man permanent kateter. Jeg har for øvrig subrapubisk kateter om du vet hva det er, men nevnte det ikke fordi de færreste vet hva det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har forsøkt selvkateterisering ved flere anledninger, men det førte med seg for mye flashbacks og bebehag/retraumatisering og derfor valgte man permanent kateter. Jeg har for øvrig subrapubisk kateter om du vet hva det er, men nevnte det ikke fordi de færreste vet hva det innebærer.

Jeg har til gode å treffe noen med suprapubisk kateter som ikke også blir svært smertepreget. Jeg skjønner ikke helt hva det tenkes når man igangsetter denne behandlingsformen, i hvert fall om man ikke samtidig forsøker å trene blæra.

Noe annet: Hvorfor tenker dere at blæra må fjernes? Hvorfor ikke vanlig urostomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har til gode å treffe noen med suprapubisk kateter som ikke også blir svært smertepreget. Jeg skjønner ikke helt hva det tenkes når man igangsetter denne behandlingsformen, i hvert fall om man ikke samtidig forsøker å trene blæra.

Noe annet: Hvorfor tenker dere at blæra må fjernes? Hvorfor ikke vanlig urostomi?

 

Fordi det er mindre praktisk daglig stell med kontinent reservoar (jf. opplysninger i p.m. jeg har sendt deg for litt siden). Jeg synes det virker som mye styr med plater, poser osv. og fae for lekkasje ved vanlig urostomi. Det er mitt eget ønske når jeg først får mulighet til å velge mellom to onder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har til gode å treffe noen med suprapubisk kateter som ikke også blir svært smertepreget. Jeg skjønner ikke helt hva det tenkes når man igangsetter denne behandlingsformen, i hvert fall om man ikke samtidig forsøker å trene blæra.

Jeg har forsøkt å trene opp blæren vha. "flipperkran", men dette førte til en enormt sterkt urinlukt fra silikonslangen og jeg måtte ev. ha byttet den på sykehuset ukentlig om lukten ikke skulle blitt sjenerende for andre og ikke minst meg selv. Det finnes et preparat på markedet, Uro-Teiner Polyheksanide, som skal fjerne bakteriene i silikonslangen pga. urinen, men denne koster 700 kr. for 10 pakninger og pakningene skal helst brukes daglig. Helfo avviser et hvert forsøk på blå resept-refusjon dessverre. Jeg har ikke sterk nok økonomi til å stå for de utleggene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...