Gå til innhold

Medikament for panikkangst


cappella33

Anbefalte innlegg

Kjære Kupton. Jeg trenger hjelp da jeg er så fortvilet nå for tiden.

Jeg er ei kvinne på 40 år og har hatt psykiske lidelser siden barndommen, jeg er ødelagt av mobbing på skolen. Jeg har Gad, panikkangst, emosjonell ustabil pf, Ptsd, er nevrotisk også. Har i flere år brukt disse medisinene. Efexor 300 mg, lamictal 100 mg, peratsin 8 mg, fluanxol 2 mg. Men fluanxol har jeg kuttet ut fordi jeg får sånn ubehag i hodet at det ikke er å holde ut, men den er veldig effektiv på angsten. Tar vival 5 mg ved behov. Og nå etter jeg har kuttet ut fluanxol har jeg fått mer angst i meg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har fortsatt fluanxol som jeg tar ved sterk angst da det hjelper. Men orker ikke gå på de hver dag igjen. Så det jeg lurer på, er det noe annen bra medisin for panikkangst jeg kan prøve? Jeg har prøvd truxal, men den fikk jeg sånn hjertebank av, hva med lyrica, eller atarax? Eller er det noe annet jeg kan prøve? Har hatt det tungt siden jul depresjon og angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke så inne på dette, men hvis du kan få lyrica ville jeg ha prøvd det. Håper du får flere svar :) Atarax fikk jeg foressten for mange år siden for angst, så mulig det hjelper også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panikk har to ulike betydninger (dessverre). For å kunne svare, må en vite hva som menes.

Panikklidelse er gjentatte panikkanfall der det sentrale er at angsten kommer som lyn fra klar himmel i situasjoner der en vanligvis ikke får angst (angsten er ikke knyttet til en bestemt situasjon slik som i fobier).

I tillegg brukes panikk som betegnelse på særdeles sterk angst uavhengig av hvilken type angst det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vanskelig å forstå hva du mener Kupton for meg :(  Men jeg får hjertebank som bygger seg opp, ikke alltid til panikkangst men ofte. Dette skjer helt plutselig i hvilken som helst situasjon og da blir jeg lammet psykisk og fysisk. Jeg føler jeg ikke klarer å snakke omtrent, blir stiv som en pinne. Får uvirkelighetsfølelse, rykninger i kroppen, kaldsvetter og skjelver. Ubehag i brystet og høy puls. Jeg tror jo at det er noe galt fysisk med meg. Jeg leste i sted at atarax kan gi hjerterytmeforstyrrelse, så det frister ikke å prøve. Og leste at ved lyrica så kan en føle seg beruset hele tiden. Det frister heller ikke. Jeg lurer jo på om løsningen rett og slett er å kun bruke fluanxol når jeg kjenner angsten kommer og ikke ellers pga ubehaget jeg får med den. Men jeg får ikke det ubehaget av den når jeg har angst og den roer seg ned av fluanxol. Den virker så godt på angst og hjertebank hos meg, men dessverre får jeg stort ubehag av den ved å bruke den daglig. Da jeg brukte den daglig så hadde jeg nesten ikke angst, men ubehaget gjorde at jeg orket ikke besøk og snakke så mye med folk, orket ikke se på tv eller gjøre noe. Uutholdelig for meg. Føltes det beste for å slippe unna ubehaget var å sove mest mulig. Og sånn kan jeg ikke ha det. Så du kommer ikke på noen lignende medisiner som fluanxol i virkningen? Leste at stemetil og kunne virke for angstfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kan ha nytte av en betablokker som Pranolol eller Metoprolol der autonom hyperaktivering (skjelving, hjertebank, svetting) er veldig uttalt. Egentlig er det blodtrykksmedisin, og absolutt ikke vanedannende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tror ikke det er noe jeg kan bruke. Bruker allerede candesartan som er en blodtrykksmedisin. Men jeg bruker den til å forebygge migrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til TS: Det du beskriver er rimelig sikkert det vi kaller et panikkanfall. For panikkanfall er det kun SSRI og SNRI som i vitenskapelige studier har vist effekt mot panikkanfall. Du tar allerede et SNRI- Efexor. Jeg synes du skal snakke med legen din om å ta en serumkonsentrasjonsmåling for å se om det er rom for å øke dosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skal til legen i neste uke og snakke med han om det da. Men leste at max dose på efexor er 400 mg. Så øke med 75 mg da kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...