Gå til innhold

Akutt psykiatri.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Bare lurer på hvordan det er å jobbe på akutten,noen som har vært der her som kan fortelle om hvordan det var der? Er det travelt? Kommer vel inn nye folk hele tiden, og de blir der vel ikke så lenge? Kan pasientene være volderlige der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber der og opplever det som jevnt over rolig. 

Anonymkode: e88ea...f41

Ok. Det er jo flott :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeid i akuttpsykiatrien er svært varierende. Noen dager er det få pasienter, og det hender til og med at alle har fri utgang slik at utgangsdøra er ulåst. Andre ganger er det overfylt, og en må foreta vanskelige prioriteringer av hvem som kan/må overflyttes til lavere nivå. De ansatte jobber da steinhardt og uten pauser.

Ja, det hender at pasienter er svært voldelige, selv om det heldigvis er sjelden det skjer alvorlige episoder. Men jeg har vært med på episoder der ansatte har vært på kanten til å bli drept. Dessverre er det i akuttpsykiatrien som i resten av samfunnet: Grov vold blir hyppigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Dessverre er det i akuttpsykiatrien som i resten av samfunnet: Grov vold blir hyppigere.

Hva tror du er årsaken til det? Smitteeffekt eller at folk er psykere enn de var før?

Anonymkode: d1584...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kupton skrev:

Arbeid i akuttpsykiatrien er svært varierende. Noen dager er det få pasienter, og det hender til og med at alle har fri utgang slik at utgangsdøra er ulåst. Andre ganger er det overfylt, og en må foreta vanskelige prioriteringer av hvem som kan/må overflyttes til lavere nivå. De ansatte jobber da steinhardt og uten pauser.

Ja, det hender at pasienter er svært voldelige, selv om det heldigvis er sjelden det skjer alvorlige episoder. Men jeg har vært med på episoder der ansatte har vært på kanten til å bli drept. Dessverre er det i akuttpsykiatrien som i resten av samfunnet: Grov vold blir hyppigere.

Ok. Det var jo ganske nedslående,men der kommer det vel inn alt mulig slags folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, kupton skrev:

Ja, det hender at pasienter er svært voldelige, selv om det heldigvis er sjelden det skjer alvorlige episoder. Men jeg har vært med på episoder der ansatte har vært på kanten til å bli drept. Dessverre er det i akuttpsykiatrien som i resten av samfunnet: Grov vold blir hyppigere.

I en by jeg bodde i i tre år, hadde de to avdelinger. Der hadde de en avdeling for de sykeste og mest utagerende pasientene og en avdeling for de mer rolige pasientene. Jeg var kun på sistnevnte avdeling. Egentlig veldig fin løsning, for det førte til et roligere miljø for oss som var på den roligere avdelingen. Dørene var alltid låst, bortsett fra når en gang brannalarmen gikk da en pasient på den urolige avdelingen laget badstue på sitt eget bad ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Eva Sofie skrev:

I en by jeg bodde i i tre år, hadde de to avdelinger. Der hadde de en avdeling for de sykeste og mest utagerende pasientene og en avdeling for de mer rolige pasientene. Jeg var kun på sistnevnte avdeling. Egentlig veldig fin løsning, for det førte til et roligere miljø for oss som var på den roligere avdelingen. Dørene var alltid låst, bortsett fra når en gang brannalarmen gikk da en pasient på den urolige avdelingen laget badstue på sitt eget bad ;)

Det var nå fint det var to avdelinger syns jeg, skulle tro det var lurest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært 8 uker i praksis i akuttpsykiatrisk og med unntak av to litt småhete episoder så var det rolig der. 

Har vært der langt mer som pasient og det er stort sett rolig her. Periodevis har personal det mer travelt ja fordi det er mange pasienter eller enkelte som er mer krevende og da blir det merkbart mindre tid til pasienter som meg som er stille og rolig. Men det er fortsatt sjeldent det er utagering på et slikt nivå at de må trykke på alarmen eller at det er mye roping og skriking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg har vært 8 uker i praksis i akuttpsykiatrisk og med unntak av to litt småhete episoder så var det rolig der. 

Har vært der langt mer som pasient og det er stort sett rolig her. Periodevis har personal det mer travelt ja fordi det er mange pasienter eller enkelte som er mer krevende og da blir det merkbart mindre tid til pasienter som meg som er stille og rolig. Men det er fortsatt sjeldent det er utagering på et slikt nivå at de må trykke på alarmen eller at det er mye roping og skriking. 

Jeg har vært på akuttavdeling hvor sykepleierne har løpt med beroligende sprøyter, beltesengen har blitt tatt frem flere ganger pr. vakt og alarmen har gått flere ganger pr. vakt, så akkurat det tror jeg går veldig i perioder og kanskje også fra dag til dag. Kanskje også en viss smitteeffekt. At noen pasienter kaver opp hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glitter skrev:

Jeg har vært 8 uker i praksis i akuttpsykiatrisk og med unntak av to litt småhete episoder så var det rolig der. 

Har vært der langt mer som pasient og det er stort sett rolig her. Periodevis har personal det mer travelt ja fordi det er mange pasienter eller enkelte som er mer krevende og da blir det merkbart mindre tid til pasienter som meg som er stille og rolig. Men det er fortsatt sjeldent det er utagering på et slikt nivå at de må trykke på alarmen eller at det er mye roping og skriking. 

Ok. Det hørtes jo ikke så ille ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marye skrev:

Her ringes alarmen stadig vekk 

Ok. De har det travelt de som jobber der da, virker som en tøff jobb å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, kupton skrev:

Det er et fantastisk fint sted å jobbe 🙂

Ok. Men det høres ikke sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg har vært på akuttavdeling hvor sykepleierne har løpt med beroligende sprøyter, beltesengen har blitt tatt frem flere ganger pr. vakt og alarmen har gått flere ganger pr. vakt, så akkurat det tror jeg går veldig i perioder og kanskje også fra dag til dag. Kanskje også en viss smitteeffekt. At noen pasienter kaver opp hverandre?

Ja, det kan jo hende. Kanskje jeg bare har vært heldig. Men de aller dårligste pasientene er jo på skjerma med kontinuerlig overvåkning da. Jeg har selv vært i belteseng og jeg har sett de hente beltene for en annen pasient og hørt hylene og sånt, men stort sett har det altså vært relativt rolig. 

 

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ville ikke anbefalt noen å jobbe der, ville dere? Syns noe av det dere skriver er skremmende. 

Nå har jeg bare 8 ukers erfaring, men jeg stortrivdes med selve arbeidsoppgavene. Hvis jeg kommer meg ut i jobb igjen så kunne jeg godt ha jobbet på akuttpost eller tilsvarende, men jeg blir ikke redd av utagering. Har opplevd det i annen jobb også. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Glitter skrev:

 

 

Nå har jeg bare 8 ukers erfaring, men jeg stortrivdes. Hvis jeg kommer meg ut i jobb igjen så kunne jeg godt ha jobbet på akuttpost eller tilsvarende, men jeg blir ikke redd av utagering. Har opplevd det i annen jobb også. 

Ok. Jeg kunne ikke ha jobbet der, men nå gjelder det ikke meg heller da. Blir bare skeptisk når det er vold der,men det er vel ikke ant å vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Det er et fantastisk fint sted å jobbe 🙂

Jeg har spurt noen pleiere om akkurat det og samtlige har sagt at de kunne ikke tenke seg å jobbe et annet sted. De får møte utrolig mange mennesker, komme inn på mennesker, ha små samtaler med de, se at en innleggelse hjelper osv. Og de jeg har snakket med har jobbet på akuttavdeling i 10 år og mer enn det. Det er jo grunner til at de velger å bli i jobbn - de ønsker å hjelpe mennesker i krise.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...