Gå til innhold

Alvorlig syk


Gjest Visma

Anbefalte innlegg

Og så lurer jeg på en ting til: Er man automatisk alvorlig syk når man har en alvorlig diagnose? 

Jeg vil f.eks tenke på en med alvorlig kreft som alvorlig syk. Men hva med BP1 som jeg har? Det er jo en alvorlig sykdom, men vil det si at jeg er alvorlig syk pga det?

🤔

Endret av Visma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er du så opptatt av å være alvorlig syk? Det er virkelig ikke noe å trakte etter...

Mener å huske Kupton tidligere har sagt at om man er alvorlig syk kommer mer ann på funksjonsnivået diagnosen skaper heller enn diagnosen i seg selv. Det finnes folk med schizofreni som lever helt normale liv og som man kan ikke se på de at det feiler noe, så de er jo ikke alvorlig psykisk syke, men de har jo en diagnose som er alvorlig.

Anonymkode: ea052...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Visma skrev:

Og så lurer jeg på en ting til: Er man automatisk alvorlig syk når man har en alvorlig diagnose? 

Jeg vil f.eks tenke på en med alvorlig kreft som alvorlig syk. Men hva med BP1 som jeg har? Det er jo en alvorlig sykdom, men vil det si at jeg er alvorlig syk pga det?

🤔

For mange her inne virker du alvorlig syk ja. Det virker ikke som om du har så veldig god funksjonsevne akkurat..

Anonymkode: e9d66...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Visma skrev:

Og så lurer jeg på en ting til: Er man automatisk alvorlig syk når man har en alvorlig diagnose? 

Jeg vil f.eks tenke på en med alvorlig kreft som alvorlig syk. Men hva med BP1 som jeg har? Det er jo en alvorlig sykdom, men vil det si at jeg er alvorlig syk pga det?

🤔

Nei, du er ikke automatisk alvorlig syk fordi om du har en slik diagnose.

Anonymkode: 06660...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det vil jo variere selv blant kreftpasienter om de er alvorlig syke. Har du en moderat basal celle kreft er det noe annet enn om du har sent oppdaget lungekreft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Det vil jo variere selv blant kreftpasienter om de er alvorlig syke. Har du en moderat basal celle kreft er det noe annet enn om du har sent oppdaget lungekreft.

I HI var det snakk om alvorlig kreft.. ikke moderat

Anonymkode: e9d66...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.1.2020 den 16.10, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du så opptatt av å være alvorlig syk? Det er virkelig ikke noe å trakte etter...

Du misforstår. Jeg er opptatt av å IKKE være syk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 17.20, AnonymBruker skrev:

For mange her inne virker du alvorlig syk ja. Det virker ikke som om du har så veldig god funksjonsevne akkurat..

Anonymkode: e9d66...f19

Ok... Men deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 12.53, Visma skrev:

Og så lurer jeg på en ting til: Er man automatisk alvorlig syk når man har en alvorlig diagnose? 

Jeg vil f.eks tenke på en med alvorlig kreft som alvorlig syk. Men hva med BP1 som jeg har? Det er jo en alvorlig sykdom, men vil det si at jeg er alvorlig syk pga det?

🤔

Jeg tenker at en med BP1 periodevis kan sies å være alvorlig syk, f.eks. under en mani eller en alvorlig depresjon. De fleste er  imidlertid friske store deler av tiden - slik jeg bruker disse begrepene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helsepersonell, men jeg tenker at det er forskjell på å ha en sykdom som potensielt kan være alvorlig og det å være alvorlig syk. 

Eksempelvis har jeg astma, men selv om den er diagnostisert som alvorlig går jeg ikke rundt og er alvorlig syk hele tiden. Stort sett føler jeg meg frisk, er godt medisinert og har lite symptomer. Når astmaen kommer ut av kontroll kan det  bli livsfarlig, i så fall blir jeg alvorlig syk. 

 

 

 

 

Anonymkode: cf1b2...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok riktig likevel at jeg er alvorlig syk. Jeg er altfor ustabil fordi jeg ikke har fått optimal medisinsk behandling. Jeg kan ikke fortsette å ha det sånn. 

Jeg skal bestille time hos Psykia, som etter hva jeg har hørt har landets beste ekspertise på bipolar lidelse. Samtaler hver uke hjelper ikke mot den vriene varianten av lidelsen som jeg har. Men de hjelper mtp livsmestring i dagliglivet. Trenger begge deler. 

Takk for innspill alle sammen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig syk er jo så mangt. Alvorlig syk er en diagnose som ikke kan stilles på nett, enkelt og greit. Hvis du er alvorlig syk mentalt, så ville du gjerne ikke "sett det selv nå". Så enkelt på noe så avansert. 

M.I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, S87s skrev:

Alvorlig syk er jo så mangt. Alvorlig syk er en diagnose som ikke kan stilles på nett, enkelt og greit. Hvis du er alvorlig syk mentalt, så ville du gjerne ikke "sett det selv nå". Så enkelt på noe så avansert. 

M.I

Dette er nok for avansert til at du kan uttale deg om det. Sykdomsinnsikten varierer som alt annet hos meg. Men jeg skal som sagt søke ordentlig hjelp nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...