Gå til innhold

Trøstespising, traumer, paranoia (kupton-)


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Hvordan bli kvitt traumer og paranoia uten å trøstespise? Jeg legger mer og mer på meg fordi å spise noe som smaker godt letter det vonde jeg har opplevd og reaksjoner rundt det. Det distraherer meg på en måte og trøster meg. Paranoiaen lager såpass med problemer at jeg ikke engang stoler på fastlegen. Hen kaller meg inn til time 4-5 ganger, men jeg bare avlyste fordi paranoiaen er for stor. Jeg vil gjerne samtidig som det er vanskelig. Mulig det har sammenheng med tidligere erfaring med annen fastlege som gjorde ting som resulterte i at jeg fikk "hjelp" som retraumatiserte meg. Slet med noe paranoia før og ble jo bare enda verre etterpå og det ødelegger mye for meg. DPS bare avviser meg og mener avtalespesialist er bedre, men fastlegen mener hen må sende bakgrunnsinformasjon i henvisning og jeg har ikke turd overføre hele journalen fra fastlegen som gjorde så mye feil i frykt av fastlegen jeg har nå skal gjøre samme feil og tro på de feilaktige antagelsene. Jeg er ganske forsiktig og skeptisk til medisiner pga jeg får bivirkninger ganske lett. De bivirkningene som går igjen er økt svetting (svetter lett allerede), vektøkning, rastløse ben (som jeg sliter nok med) og problemer med mage og tarm (fikk IBS av orfiril). Er en av disse bivirkning får jeg den garantert. Hva gjør jeg med dette? Sliter med mareritt også og har ingen å snakke med om problemer for paranoiaen ødelegger for mye. Jeg trøste-røyker også og er astmatiker og ja jeg vet det er en dårlig bombi og er derfor jeg trenger råd. Er ca 173 cm og veier 90 kg. Det er blidtrykksproblemer og diabetes i familien så er jo litt ekstra utsatt.

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ap kan hjelpe deg endel tror jeg. Så må du finne andre måter å håndtere på enn å spise.

Anonymkode: 515ce...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som hjelper mot paranoia er antipsykotika. Når det gjelder spisingen, er det å bare slutte å spise for mye svært vanskelig. Det bør heller erstattes med en annen positiv aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, kupton skrev:

Det eneste som hjelper mot paranoia er antipsykotika. Når det gjelder spisingen, er det å bare slutte å spise for mye svært vanskelig. Det bør heller erstattes med en annen positiv aktivitet.

Aktivitet fungerer bare ikke det kan faktisk gjøre vondt verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, aa-k-j skrev:

Aktivitet fungerer bare ikke det kan faktisk gjøre vondt verre. 

Når jeg leser det du skriver, så får jeg tanker om at du er lite villig eller har liten kapasitet til å gjøre ting som medfører ubehag. Dersom du unnviker fastlegen, er opptatt av å holde tilbake informasjon, insisterer på å ikke prøve å være mer i aktivitet, fortsetter å trøstespise og røyke, og opplever det som "re-traumatiserende" når helsevesenet ikke fungerer optimalt - så tror jeg du vil forbli i samme situasjon som nå. Du må være villig til å gå et stykke utenfor komfortsonen din og samarbeide med omgivelsene for at noe skal kunne endres. Du må være forsiktig så du ikke primært insisterer på å ha de vanskene du har, i stedet for å prøve relevante tilbak. 

Dersom du mener at paranoid tenkning er det som hindrer deg mest, så synes jeg du skal kontakte fastlegen umiddelbart og be om antipsykotisk medisin i lav dose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, frosken skrev:

Når jeg leser det du skriver, så får jeg tanker om at du er lite villig eller har liten kapasitet til å gjøre ting som medfører ubehag. Dersom du unnviker fastlegen, er opptatt av å holde tilbake informasjon, insisterer på å ikke prøve å være mer i aktivitet, fortsetter å trøstespise og røyke, og opplever det som "re-traumatiserende" når helsevesenet ikke fungerer optimalt - så tror jeg du vil forbli i samme situasjon som nå. Du må være villig til å gå et stykke utenfor komfortsonen din og samarbeide med omgivelsene for at noe skal kunne endres. Du må være forsiktig så du ikke primært insisterer på å ha de vanskene du har, i stedet for å prøve relevante tilbak. 

Dersom du mener at paranoid tenkning er det som hindrer deg mest, så synes jeg du skal kontakte fastlegen umiddelbart og be om antipsykotisk medisin i lav dose. 

Problemet er at jeg har forsøkt det meste (utenom medisiner mot paranoiaen). Sist jeg var i aktivitet ble jeg veldig sliten i nesten 7 uker etterpå nesten uten energi og har tidligere havnet i depresjon etter aktivitet og i tillegg ser jeg meg stadig over skulderen i frykt av ny hendelse samme hvor jeg er (ble pågrepet og presset til å tilstå noe jeg ikke hadde befatning med og endte bak murene noe som preger meg fremdeles og jeg har hatt samtaler hvor jeg opplevde lignende press som forverret det enda mer da det minnet for mye om hendelsen). Jeg ble henvist DPS (som jeg selv var om) for å få hjelp med det, men ble avvist og klagen ble også avvist. Jeg vil ha slutt på plagene eller i det minste lettere, men er redd for å prate om psyken samtidig pga så mange dårlige erfaringer noe jeg tror er en medvirkende årsak til paranoiaen min. Vurderer å skrive brev fastlegen kan lese siden det er så vanskelig å prate om så hen i det minste forstår litt hvorfor det er så vanskelig for meg å prate opp om ting. Litt vet den jo, men kanskje greit å si i det minste litt mer om mine erfaringer. Håper det kan bidra til at hen kan hjelpe meg til å føle meg tryggere enn jeg er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, aa-k-j skrev:

Problemet er at jeg har forsøkt det meste (utenom medisiner mot paranoiaen). Sist jeg var i aktivitet ble jeg veldig sliten i nesten 7 uker etterpå nesten uten energi og har tidligere havnet i depresjon etter aktivitet og i tillegg ser jeg meg stadig over skulderen i frykt av ny hendelse samme hvor jeg er (ble pågrepet og presset til å tilstå noe jeg ikke hadde befatning med og endte bak murene noe som preger meg fremdeles og jeg har hatt samtaler hvor jeg opplevde lignende press som forverret det enda mer da det minnet for mye om hendelsen). Jeg ble henvist DPS (som jeg selv var om) for å få hjelp med det, men ble avvist og klagen ble også avvist. Jeg vil ha slutt på plagene eller i det minste lettere, men er redd for å prate om psyken samtidig pga så mange dårlige erfaringer noe jeg tror er en medvirkende årsak til paranoiaen min. Vurderer å skrive brev fastlegen kan lese siden det er så vanskelig å prate om så hen i det minste forstår litt hvorfor det er så vanskelig for meg å prate opp om ting. Litt vet den jo, men kanskje greit å si i det minste litt mer om mine erfaringer. Håper det kan bidra til at hen kan hjelpe meg til å føle meg tryggere enn jeg er nå.

Høres ut som en god ide å skrive til fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, frosken skrev:

Høres ut som en god ide å skrive til fastlegen. 

Jeg må til fastlegen snart uansett pga somatisk helseproblem så kan gi brevet samtidig så får se hva den sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, aa-k-j skrev:

Jeg må til fastlegen snart uansett pga somatisk helseproblem så kan gi brevet samtidig så får se hva den sier. 

Hvis fastlegen din har såkalt e-konsultasjon, så kan du med fordel sende henvendelsen om det psykiske der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frosken skrev:

Hvis fastlegen din har såkalt e-konsultasjon, så kan du med fordel sende henvendelsen om det psykiske der. 

Nei ser ikke ut som den har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, kupton skrev:

Det eneste som hjelper mot paranoia er antipsykotika. Når det gjelder spisingen, er det å bare slutte å spise for mye svært vanskelig. Det bør heller erstattes med en annen positiv aktivitet.

Kan du nevne hvilke typer antipsykotika som anbefales ved paranoia?

Anonymkode: 7f82f...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, aa-k-j skrev:

Nei ser ikke ut som den har det.

E-konsultasjon kan være stengt noen dager dersom fastlegen av ulike årsaker er bortreist fra kontoret i flere dager i strekk også har jeg merket meg. Det er ikke bare det som er årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eva Sofie skrev:

E-konsultasjon kan være stengt noen dager dersom fastlegen av ulike årsaker er bortreist fra kontoret i flere dager i strekk også har jeg merket meg. Det er ikke bare det som er årsaken?

Det er flere fastleger på legekontoret og ingen har e-konsultasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, aa-k-j skrev:

Det er flere fastleger på legekontoret og ingen har e-konsultasjon.

Du verden, det var overraskende i dag når man fremhever at det er så positivt med elektronisk kommunikasjon med pasientene og at det er tidsbesparende - sier politikerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...