Gå til innhold

Kan det ha hatt antipsykotisk effekt?


Glitter

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på antipsykotisk i over to år. For inntil ett år siden både Quetiapine og Truxal, men sluttet på Quetiapine da det utløste angst hver kveld. 

Har dermed siste året kun gått på 50 mg Truxal. Ikke på grunn av psykose, men søvn og stemningsstabiliserende da jeg var meget ustabil. 

De siste månedene har jeg slurvet med å ta den og nå da jeg ble innlagt pga alvorlig depresjon for snart to uker siden så opplevde jeg gjennombrudd av psykotiske symptomer. Dette forsvant ca en uke etter innleggelsen hvor jeg da fikk den dosen jeg skal ha av Truxal pluss Imovane. Nå har jeg fått "lov" til å øke til 75 mg. 

Det jeg lurer på er om Truxalen kan ha hatt antipsykotisk effekt på meg og at disse gjennombruddene av psykotiske symptomer ikke bare kom pga stress og alvorlig depresjon, men at jeg har vært dårlig på å ta den slik jeg skal? 

Trodde ikke så lav dose hadde antipsykotisk effekt, men hvis det kan ha hatt det på meg så skal jeg skjerpe meg på å ta den slik jeg skal. Er skrevet ut i dag og kom på dette her først nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, stjernestøv skrev:

Litt er bedre enn ingenting var det en som skrev her en gang til meg,derfor kan det jo ha hatt en effekt. 

Ja, mulig det. Hmm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Glitter skrev:

Trodde ikke så lav dose hadde antipsykotisk effekt, men hvis det kan ha hatt det på meg så skal jeg skjerpe meg på å ta den slik jeg skal. Er skrevet ut i dag og kom på dette her først nå. 

Det står i Felleskatalogen at ved psykose er anbefalt dose alt fra 30-100 mg mens vedlikeholdsdose er 100-200 mg. Mot søvn er det visstnok 15-25 mg som er anbefalt, men det står også at dosen skal tilpasses individuell klinisk respons. Understreker at jeg er bare en legmann som forsøker å forstå Felleskatalogen etter beste evne, så ta det hele med en klype salt. Men slik jeg leser det, er det ikke umulig at en dose på 75 mg også har en viss antipsykotisk effekt på deg i tillegg til positiv innvirkning på søvn.

Selv har jeg brukt 50 mg fast i halvannet år nå, men før det brukte jeg 100 mg. Truxal er den beste medisinen som ikke er vanedannende jeg har brukt mot søvn. Jeg har få bivirkninger på en så lav dose, men hadde en del bivirkninger da jeg var overmedisinert og gikk på 300 mg. Før det brukte jeg Esucos 100 mg og hadde nok foretrukket Esucos fremfor Truxal, men det er avregistrert på det norske markedet rundt 2009 om jeg ikke husker feil. De ønsket å gå bort fra den typen antipsykotiske medikamenter hvis jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eva Sofie skrev:

Det står i Felleskatalogen at ved psykose er anbefalt dose alt fra 30-100 mg mens vedlikeholdsdose er 100-200 mg. Mot søvn er det visstnok 15-25 mg som er anbefalt, men det står også at dosen skal tilpasses individuell klinisk respons. Understreker at jeg er bare en legmann som forsøker å forstå Felleskatalogen etter beste evne, så ta det hele med en klype salt. Men slik jeg leser det, er det ikke umulig at en dose på 75 mg også har en viss antipsykotisk effekt på deg i tillegg til positiv innvirkning på søvn.

Selv har jeg brukt 50 mg fast i halvannet år nå, men før det brukte jeg 100 mg. Truxal er den beste medisinen som ikke er vanedannende jeg har brukt mot søvn. Jeg har få bivirkninger på en så lav dose, men hadde en del bivirkninger da jeg var overmedisinert og gikk på 300 mg. Før det brukte jeg Esucos 100 mg og hadde nok foretrukket Esucos fremfor Truxal, men det er avregistrert på det norske markedet rundt 2009 om jeg ikke husker feil. De ønsket å gå bort fra den typen antipsykotiske medikamenter hvis jeg har forstått det riktig.

Har aldri hørt om den medisinen, men det er lenge siden den ble tatt vekk fra markedet her da. 

Ja, har sett i Felleskatalogen selv, men blir forvirret rundt at det står at man ved psykose skal ha 30-100 mg, mens vedlikehold er fra 100. 

Og bare det at det var jo ikke psykose jeg begynte å få det for og det er ingen som er bekymret for at jeg holder på å utvikle psykose, men at jeg nok har hatt små gjennombrudd av det på natten. Og ellers bare slitt med paranoia. Men jeg vet ikke. Blir bare betenkt rundt om Truxalen har vært viktigere for meg enn jeg har trodd og om det at jeg slurvet med å ta den kan være grunn til at jeg fikk disse symptomene. Jeg lever jo veldig isolert vil jeg si og med traumene og alt sammen så funderer jeg på om Truxalen rett og slett har vært med på å stabilisere meg. Jeg følte meg jo bedre og begynte å slurve med de. Så kom jeg inn i en veldig oppspilt fase og deretter tung depresjon. Kanskje ting ikke hadde blitt like ille hvis jeg hadde vært flinkere med Truxalen de siste månedene. 

Men det virker bare så rart med en så lav dose. 

@kupton kunne du være så snill å svare på hva du tenker om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det liksom som gjorde at meg begynte å miste meg selv og hva var det som gjorde at symptomene gav seg? 

Var det bare det å få folk rundt meg (personalet), samtaler med behandler og hjelp med søvnen ved Imovane og Truxal som sovemedisin. Eller var det en antipsykotisk effekt i Truxalen selv med lav dose...Er det jeg grubler en del på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Glitter skrev:

Har aldri hørt om den medisinen, men det er lenge siden den ble tatt vekk fra markedet her da. 

Ja, har sett i Felleskatalogen selv, men blir forvirret rundt at det står at man ved psykose skal ha 30-100 mg, mens vedlikehold er fra 100. 

Og bare det at det var jo ikke psykose jeg begynte å få det for og det er ingen som er bekymret for at jeg holder på å utvikle psykose, men at jeg nok har hatt små gjennombrudd av det på natten. Og ellers bare slitt med paranoia. Men jeg vet ikke. Blir bare betenkt rundt om Truxalen har vært viktigere for meg enn jeg har trodd og om det at jeg slurvet med å ta den kan være grunn til at jeg fikk disse symptomene. Jeg lever jo veldig isolert vil jeg si og med traumene og alt sammen så funderer jeg på om Truxalen rett og slett har vært med på å stabilisere meg. Jeg følte meg jo bedre og begynte å slurve med de. Så kom jeg inn i en veldig oppspilt fase og deretter tung depresjon. Kanskje ting ikke hadde blitt like ille hvis jeg hadde vært flinkere med Truxalen de siste månedene. 

Men det virker bare så rart med en så lav dose. 

@kupton kunne du være så snill å svare på hva du tenker om dette? 

Det menes vel 30-100 tre ganger om dagen?

Anonymkode: df7ce...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Glitter skrev:

Har aldri hørt om den medisinen, men det er lenge siden den ble tatt vekk fra markedet her da. 

Ja, har sett i Felleskatalogen selv, men blir forvirret rundt at det står at man ved psykose skal ha 30-100 mg, mens vedlikehold er fra 100. 

Og bare det at det var jo ikke psykose jeg begynte å få det for og det er ingen som er bekymret for at jeg holder på å utvikle psykose, men at jeg nok har hatt små gjennombrudd av det på natten. Og ellers bare slitt med paranoia. Men jeg vet ikke. Blir bare betenkt rundt om Truxalen har vært viktigere for meg enn jeg har trodd og om det at jeg slurvet med å ta den kan være grunn til at jeg fikk disse symptomene. Jeg lever jo veldig isolert vil jeg si og med traumene og alt sammen så funderer jeg på om Truxalen rett og slett har vært med på å stabilisere meg. Jeg følte meg jo bedre og begynte å slurve med de. Så kom jeg inn i en veldig oppspilt fase og deretter tung depresjon. Kanskje ting ikke hadde blitt like ille hvis jeg hadde vært flinkere med Truxalen de siste månedene. 

Men det virker bare så rart med en så lav dose. 

@kupton kunne du være så snill å svare på hva du tenker om dette? 

Det står: "Voksne: 30-150 mg eller mer peroralt 3 ganger daglig. Vedlikeholdsdose vanligvis 100-200 mg daglig." 

Dvs. 90 - 450 mg daglig ved psykose, så etter hvert vedlikeholdsdose med 100-200 mg daglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, frosken skrev:

Det står: "Voksne: 30-150 mg eller mer peroralt 3 ganger daglig. Vedlikeholdsdose vanligvis 100-200 mg daglig." 

Dvs. 90 - 450 mg daglig ved psykose, så etter hvert vedlikeholdsdose med 100-200 mg daglig. 

Ah, jeg overså den med 3 ganger daglig. Beklager! :) Godt det er andre som er mer oppvakt enn meg og pasienter skal prise seg lykkelige for at jeg ikke er legen deres ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Glitter skrev:

Hva var det liksom som gjorde at meg begynte å miste meg selv og hva var det som gjorde at symptomene gav seg? 

Var det bare det å få folk rundt meg (personalet), samtaler med behandler og hjelp med søvnen ved Imovane og Truxal som sovemedisin. Eller var det en antipsykotisk effekt i Truxalen selv med lav dose...Er det jeg grubler en del på. 

Jeg tenker at det å få hjelp til å komme inn i stabil søvnrytme igjen i seg selv var til god hjelp i tillegg til andre hverdagslige rutiner. Vet ikke hvordan det stod til med søvnen din før innleggelsen, men søvn er utrolig viktig for den psykiske helsen generelt. Bare det å få hjelp til søvnen kan bidra til bedring alene, så viktig å ta Truxal for deg fremover tror jeg :) Jeg merker det i hvert fall selv at søvn har mye å si for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, frosken skrev:

Det står: "Voksne: 30-150 mg eller mer peroralt 3 ganger daglig. Vedlikeholdsdose vanligvis 100-200 mg daglig." 

Dvs. 90 - 450 mg daglig ved psykose, så etter hvert vedlikeholdsdose med 100-200 mg daglig. 

Ja det gjør det jo. Jeg klarte visst å overse " 3 ganger daglig". 

9 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg tenker at det å få hjelp til å komme inn i stabil søvnrytme igjen i seg selv var til god hjelp i tillegg til andre hverdagslige rutiner. Vet ikke hvordan det stod til med søvnen din før innleggelsen, men søvn er utrolig viktig for den psykiske helsen generelt. Bare det å få hjelp til søvnen kan bidra til bedring alene, så viktig å ta Truxal for deg fremover tror jeg :) Jeg merker det i hvert fall selv at søvn har mye å si for meg.

Ja, det tror jeg også. I natt har jeg nesten ikke sovet, men må vel avvennes bruken av Imovane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All AP hever psykoseterskelen. Høyere doser mer enn lavere doser. I vedlikeholdsbehandling kan en ofte klare seg med forbausende lave doser. Det må ikke forlede en til å tro at en kan klare seg uten. Forskjellen på en lav dose og ingenting er ofte vedvarende remisjon kontra tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kupton skrev:

All AP hever psykoseterskelen. Høyere doser mer enn lavere doser. I vedlikeholdsbehandling kan en ofte klare seg med forbausende lave doser. Det må ikke forlede en til å tro at en kan klare seg uten. Forskjellen på en lav dose og ingenting er ofte vedvarende remisjon kontra tilbakefall.

Okei. Jeg ble bare så skremt av å føle at jeg mistet grepet om meg selv og de rundene på nettene og paranoiaen. Har jo bare tidligere vært i rusutløst psykose, og da mer enn bare på natten og paranoia, men. Frykter jeg gradvis vil gli over til å miste meg selv mer og mer, men jeg er jo "tilbake" i meg selv nå da. Sett bort fra depresjonen. 

Jeg får være mer streng med meg selv med å ta medisinen. Periodevis så slurver jeg sånn med den, men det blir jo litt som å skyte seg selv i leggen tror jeg. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...