Gå til innhold

ADHD og aspergers


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan disse diagnosene ligne på hverandre? Kan ADHD gi symptomer som sett utenfra kan se ut som symptomer på Aspergers? 

Anonymkode: 783d9...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke hvis man har litt peiling eller er en psykolog som faktisk kan faget sitt.

ADHD handler om hyperaktivitet, lav impulskontroll og konsentrasjonsvansker.

Autisme som det nå heter er mye mer komplekst og sammensatt, og kjennetegnes av vansker med gjensidig kommunikasjon, sosialt samspill og ensidig og gjentakende repertoar i atferd, interesser og aktiviteter + masse masse mer.

Anonymkode: cbbab...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke hvis man har litt peiling eller er en psykolog som faktisk kan faget sitt.

ADHD handler om hyperaktivitet, lav impulskontroll og konsentrasjonsvansker.

Autisme som det nå heter er mye mer komplekst og sammensatt, og kjennetegnes av vansker med gjensidig kommunikasjon, sosialt samspill og ensidig og gjentakende repertoar i atferd, interesser og aktiviteter + masse masse mer.

Anonymkode: cbbab...7d2

Tenkte mer på symptomer som omfatter vansker med organisering, strukturering av hverdagen etc. Samt sosiale problemer, det er vel vanlig å slite med relasjoner også ved ADHD? 

Anonymkode: 783d9...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenkte mer på symptomer som omfatter vansker med organisering, strukturering av hverdagen etc. Samt sosiale problemer, det er vel vanlig å slite med relasjoner også ved ADHD? 

Anonymkode: 783d9...cc6

Vansker med struktur, planlegging og organisering er nok vanligere blant de med ADHD ja.

De med autisme liker regler, lister, planlegging og hele dagen er ødelagt om den minste ting ikke går som planlagt osv.

Ønsker du å kvitte deg med asperger og få ADHD isteden?

Anonymkode: cbbab...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vansker med struktur, planlegging og organisering er nok vanligere blant de med ADHD ja.

De med autisme liker regler, lister, planlegging og hele dagen er ødelagt om den minste ting ikke går som planlagt osv.

Ønsker du å kvitte deg med asperger og få ADHD isteden?

Anonymkode: cbbab...7d2

Nei, jeg har blitt diagnostisert med ADHD. Dog møtte jeg på en psykolog som mente at mine problemer med organisering, strukturering etc var slik man ofte så hos mennesker med Aspergers. Jeg kjenner meg ikke igjen i diagnosen, men det er jo mulig at jeg har dårlig selvinnsikt 

Anonymkode: 783d9...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har blitt diagnostisert med ADHD. Dog møtte jeg på en psykolog som mente at mine problemer med organisering, strukturering etc var slik man ofte så hos mennesker med Aspergers. Jeg kjenner meg ikke igjen i diagnosen, men det er jo mulig at jeg har dårlig selvinnsikt 

Anonymkode: 783d9...cc6

Kan du nevne eksempler på vansker du opplever med organisering og strukturering?

Anonymkode: 7c86d...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du nevne eksempler på vansker du opplever med organisering og strukturering?

Anonymkode: 7c86d...ddf

Det lurer jeg også på, mem uansett så er ikke akkurat problemer med organisering og strukturering det som kjennetegner autisme først og fremst.

Anonymkode: cbbab...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult mulig å ha begge to. ADHD og autisme er ofte komorbide. Hvis behandler da prøver å finne ut om det er den ene eller den andre vil behandler alltid gjette feil når pasienten faktisk har begge to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...