Gå til innhold

Barnevernet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zG3JaO/ny-rapport-for-daarlige-vurderinger-av-barnevernsbarn

På slutten listes det opp noen eksempler på hva Beyer Engh vil skal endres i barnevernloven. 

jeg håper at det i den komplette listen er et punkt hvor aktuell hjelp må komme mer på banen hjemme hos familien. Mange foreldre hadde klart oppgavene og utfordringene med barna sine om de bare hadde fått veiledning og oppfølging. Å flytte barn ut av egen familie til noe ukjent og upersonlig vil skape enda større problemer for mange barn. Egen identitet, røtter og tilhørighet blir forstyrret av det. Ikke rart at mange barnevernsbarn blir mer utagerende og vanskelige å ha med å gjøre. Bortplassering av barn bør være absolutt siste utvei. Alle andre tiltak må ha vært prøvd først og det står også i bvs egne regler. Dessverre følger ikke barnevernet disse reglene alltid og har i mange tilfeller altfor lav terskel for å ta foreldrene fra barna. Ja jeg velger å snu på det, for det er like mye det som skjer. Det er ikke bare foreldrene som blir fratatt barna, men enda viktigere barna som blir fratatt foreldrene sine. Slikt oppleves veldig traumatisk for mange barn og det virker det som om ikke blir tatt tilstrekkelig hensyn til. 

 

Anonymkode: 8d10b...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som barnevernsbarn selv vet jeg hva jeg snakker om. Jeg ble bortplassert da jeg var 8 og det var ikke lett nei.

Anonymkode: 8d10b...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som barnevernsbarn selv vet jeg hva jeg snakker om. Jeg ble bortplassert da jeg var 8 og det var ikke lett nei.

Anonymkode: 8d10b...edf

Og så har du de som alt for sent blir fjernet fra dysfunksjonelle hjem. Som Isabel Raad som da hun var 11 år satte seg på trappa hos barnevernet og forlangte å bli flyttet i fosterhjem. Da hadde det vært sendt mange bekymringsmeldinger til barnevernet som ikke hadde foretatt seg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet hjalp nå oss da barna vokste opp, vi var ikke alltid enig men jeg tror de mente bare godt. De ville barnas beste og det ville jo jeg også. 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre opplevd at barnevernet har trukket seg ut selv når jeg har tryglet de om å ikke gjøre det. Fordi situasjonen med faren er så betent og han overkjører meg fullstendig hele tiden og ser ikke på barnas beste når han begynner med tullet sitt. Og at det er noe omsorgssvikt hos han, men han er flink til å tale for seg og det at jeg ble så syk til slutt blant annet på grunn av han, men så blir jeg ikke tatt seriøst på grunn av hvor syk jeg ble og konsekvensene det har fått. Han blir sett på som den helten når det i realiteten er slik at han brøt meg så alvorlig ned og det rett foran barna, at da jeg fikk hjelp til å forlate han så var jeg ødelagt og ble alvorlig syk. Han trenger veiledning og klar tale rundt hva som er akseptabelt og ikke, men jeg sitter helt maktesløs på sidelinjen. 

Er kanskje ikke så ofte en forelder trygler barnevernet om å ikke trekke seg ut, men det har altså jeg gjort. Det virket dessverre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg har dessverre opplevd at barnevernet har trukket seg ut selv når jeg har tryglet de om å ikke gjøre det. Fordi situasjonen med faren er så betent og han overkjører meg fullstendig hele tiden og ser ikke på barnas beste når han begynner med tullet sitt. Og at det er noe omsorgssvikt hos han, men han er flink til å tale for seg og det at jeg ble så syk til slutt blant annet på grunn av han, men så blir jeg ikke tatt seriøst på grunn av hvor syk jeg ble og konsekvensene det har fått. Han blir sett på som den helten når det i realiteten er slik at han brøt meg så alvorlig ned og det rett foran barna, at da jeg fikk hjelp til å forlate han så var jeg ødelagt og ble alvorlig syk. Han trenger veiledning og klar tale rundt hva som er akseptabelt og ikke, men jeg sitter helt maktesløs på sidelinjen. 

Er kanskje ikke så ofte en forelder trygler barnevernet om å ikke trekke seg ut, men det har altså jeg gjort. Det virket dessverre ikke. 

I vår sak nektet de å trekke seg ut, det var jo det jeg ville oppnå. Men de trakk seg ut når vi flyttet til ny plass, da var jeg jo i fin form. Men syns det er rart de trekker seg ut om du trygler dem om å bli,kanskje prøve igjen? De kan være en støtte og få hjulene til å gå rundt i systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

I vår sak nektet de å trekke seg ut, det var jo det jeg ville oppnå. Men de trakk seg ut når vi flyttet til ny plass, da var jeg jo i fin form. Men syns det er rart de trekker seg ut om du trygler dem om å bli,kanskje prøve igjen? De kan være en støtte og få hjulene til å gå rundt i systemet. 

Jeg vet ikke. Akkurat nå er jeg bare redd for å helle bensin på bålet i forhold til faren. Han griper hver mulighet til å klikke på meg, og jeg er redd for det. Vi har delt foreldreansvar og jeg er redd for å trigge han sånn at han går til rettsak for å få fullt foreldreansvar for da taper jeg siden jeg er syk. Selv om jeg er rusfri og har blitt vurdert til å alltid sette barna foran meg selv ut fra situasjonen. Er jo derfor de trakk seg ut. Men to foreldre som har så betent forhold så vil ikke retten se det som fordelaktig å ha delt foreldreansvar. Det kan jeg bare ikkr ta sjansen på så ja. Føler meg maktesløs og at jeg har null innvirkning på mine barns liv. Eneste grunn til at han håper jeg skal bli frisk er fordi han mener det er så synd i han som er alene med de bortsett fra annen hver helg og ferier. Ikke fordi han faktisk ønsker at barna skal ha mest mulig kontakt med sin mor. Det er kun seg og sitt han fokuserer på når vi er i møte på familievernkontoret. Så. Men nok om det. Er bare ikke så mye jeg i min situasjon får gjort med saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg vet ikke. Akkurat nå er jeg bare redd for å helle bensin på bålet i forhold til faren. Han griper hver mulighet til å klikke på meg, og jeg er redd for det. Vi har delt foreldreansvar og jeg er redd for å trigge han sånn at han går til rettsak for å få fullt foreldreansvar for da taper jeg siden jeg er syk. Selv om jeg er rusfri og har blitt vurdert til å alltid sette barna foran meg selv ut fra situasjonen. Er jo derfor de trakk seg ut. Men to foreldre som har så betent forhold så vil ikke retten se det som fordelaktig å ha delt foreldreansvar. Det kan jeg bare ikkr ta sjansen på så ja. Føler meg maktesløs og at jeg har null innvirkning på mine barns liv. Eneste grunn til at han håper jeg skal bli frisk er fordi han mener det er så synd i han som er alene med de bortsett fra annen hver helg og ferier. Ikke fordi han faktisk ønsker at barna skal ha mest mulig kontakt med sin mor. Det er kun seg og sitt han fokuserer på når vi er i møte på familievernkontoret. Så. Men nok om det. Er bare ikke så mye jeg i min situasjon får gjort med saken. 

Ok. Da skjønner jeg,ville ikke ha risikert å miste barna jeg heller. Men syns det er flott at du er rusfri nå og tenker på barnas beste, det er ikke alle som gjør det heller. Det viser at du er en god mor ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Da skjønner jeg,ville ikke ha risikert å miste barna jeg heller. Men syns det er flott at du er rusfri nå og tenker på barnas beste, det er ikke alle som gjør det heller. Det viser at du er en god mor ❤️ 

Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...