Gå til innhold

Nå er ketamin godkjent som legemiddel mot depresjon i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://forskning.no/psykiske-lidelser/na-er-ketamin-godkjent-som-legemiddel-mot-depresjon-i-norge/1622252

Dagens medisiner mot depresjon har en del problemer. Et av dem handler om tid. Det tar uker og av og til måneder før medisinene har noen effekt.

Et annet problem er at opp mot en tredel har ikke noen effekt av medisinene.

Men stoffet ketamin gir forskere håp.
 

Den norske hjerneforskeren Ole Andreassen snakker om et paradigmeskifte. Altså en helt ny måte å tenke på behandling av depresjon.

Til nå har man ment at de fleste psykiske lidelser krever langvarig behandling. Ofte flere måneder med samtaleterapi eller langvarig bruk av medisiner.

– Det er et nytt konsept at det kan finnes behandlinger av psykiske lidelser som har effekt i løpet av et døgn, mener Andreassen.

Ketamin kan nemlig gi virkning etter bare en dag eller to.

I stedet for å ta tradisjonell antidepressiva i åtte til tolv uker ser forskerne at det er forskjell i symptomene blant de som får placebo og de som fikk ketamin allerede etter noen timer.

Etter to døgn er en stor del av pasientene friske.

Ketamin kan gi psykose som bivirkning. Medikamenter som gjør at du hører stemmer og ser syner, må man være forsiktige med i behandling av psykiske lidelser. Derfor er det en sunn skepsis mot å bruke ketamin, og det er viktig å være klar over slike bivirkninger.

 

Anonymkode: 803f0...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merker jeg blir skeptisk. Misbruksfaren vil være stor. Spesielt for noen som allerede sliter psykisk. Man har lettere for å utvikle rusbruk og avhengighet da. 

Vil jo tro det er snakk om lave doser her, men likevel. 

Jeg har blitt dopet ned mot min vilje av ketamin. Av en fæl, fæl person. 

Men hvis dette stemmer og man klarer å sørge for at det blir kontrollert bruk så er det jo positivt. 

Jeg har ikke gått inn på linken, kun lest det som er skrevet i innlegget så tar høyde for at det er info i artikkelen om disse tingene og om det utgjør en faktisk risiko eller ikke ut fra den type bruk, dose og varighet av behandlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett hvilken enorm effekt ketamin kan ha både i forhold til nedstemthet og smerter. At man nå har funnet en enkel måte å administrere medikamentet på, vil kunne muliggjøre bruk i større omfang (og selvfølgelig øker også misbruks-potensialet). 

Jeg synes det er positivt at man får flere behandlingsalternativer så lenge bruken blir underlagt forsvarlige rammer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper denne kommer snart på markede for oss andre som ikke er på sykehus og dps. Den vil jeg prøve, enten virker den eller ikke. Men har et håp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...