Gå til innhold

Mamma ødelegger meg


Gjest Har det vondt nå

Anbefalte innlegg

Gjest Har det vondt nå

Jeg og min mor har aldri hatt noe godt forhold. Nå er det værre enn noen gang.

Hun var alene med meg og min bror fra vi var små, og nå er jeg i lignede situasjon. Jeg er alene med min sønn på 4. Strever for å få økonomi og tiden til å strekke til da jeg er fulltidsstudent, og må jobbe i tillegg. Min mor har alltid kritisert meg for det meste (føles det som i skrivende stund), og fortalt meg hvor lik jeg er min far (som hun selvsagt ikke kan fordra) Dette siste året har det bare tatt helt av. Jeg får til stadighet høre hvor dum og naiv jeg er. Jeg blir kritisert for alt fra middagslaging til økonomi og sosialliv. (Som er nærmest lik null når man ikke har barnefaren til å stille opp)

Jeg blir sliten og har i den siste tiden følt meg fysisk syk etter hennes angrep på meg. Har i flere år bitt mye i meg fordi hun har vært til stor hjelp til henting og bringing til barnehage, barnevakt osv. Men nå orker jeg ikke mer. Har prøvd å snakke med min mor om dette flere ganger, at hun må la meg være i fred. Det ender aldri godt, for hun mener hun har rett til å si sine meninger....og i alle fall når jeg visstnok ikke tenker så smart som henne. Jeg føler jeg i årevis har gått å ventet på at jeg ikke skal være avhengig av hennes hjelp lenger fordi jeg har studert. Jeg klarer ikke stort mer. Jeg ser at min mor har en enorm makt

over meg, jeg er på en måte redd henne selv om jeg også til en viss grad tør si ifra.

Vurderer helt seriøst å si til min mor at vi ikke kan ha kontakt på en tid, jeg trenger tid til å komme meg ovenpå igjen. Hun, og min sønn har et godt forhold, og jeg vil jo nødig ødelegge for henne. Men nå føler jeg at til tross for at jeg er mor, og sønnen min går foran alt, at jeg må ta hensyn til meg selv, og ikke til min mors syn på dette. Ei heller min sønns forhold til bestemor.

Kan jeg få noen råd her?

Andre som har opplevd noe av det samme?