Gå til innhold

Søvnapne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alvorlig søvnapne, men kan ikke bruke cpap pga. enorm klaustrofobi.  Jeg ga opp å snakke med leger for mange år siden og nå lurer jeg på om det er nye ideer.  Noen som vet og som kan gi meg noe annet råd enn å sove med en grusom maske foran ansiktet.

Anonymkode: add77...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje et dårlig råd men prøver meg likevel:

Hadde det vært en idé å ta Sobril noen netter og da forsøke å ha på masken? Kanskje ville det ta brodden av den verste klaustrofobien og føre til at kroppen da «husker» at det går bra, at du klarer å puste selv med maske. 

Jeg vet at barn (kanskje også voksne) får Sobril ved sterk tannlegeskrekk og at de da får en slags hukommelse på at det ikke var så farlig.

Kanskje har legen din erfaring med noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo flere typer masker bl.a. heldekkende maske og en som bare dekker nese og munn. Maske som kun dekker nese vil trolig ikke være tilstrekkelig siden du har alvorlig søvnapné. Min samboer har også alvorlig søvnapné og han fikk i hvert fall tilbud om den som kun dekket nese og munn. Det kan jo hjelpe litt kanskje? Har du spurt klinikken som har rekvirert CPAP-apparatet kan gi deg noen råd?

Det er jo svært viktig å bruke en maske for helsens skyld og hvis du vil ha et lengst mulig liv. Alt det vet du jo, så å forsøke å overkomme klaustrofobien tror jeg ville være høyt prioritert i mitt liv. Jeg har sovet ved siden av en uten maske i noen måneder med alvorlige pustestopp og det er skremmende i blant. Jeg sover bedre når han har maske og det gjør ham selv også.

Det må jo finnes virksom behandling mot klaustrofobi? Jeg vet dessverre ingenting om det, men kanskje beroligende i en begrenset periode til du ser at det går bra som @Bibben nevner, kan være et alternativ. Kanskje snakke med fastlegen ang. behandling av klaustrofobi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei. Jeg har fått noe som de kaller for apneskinne,det er et slags gebiss som du putter i munnen når du legger deg og som da skyver underkjeven frem som da fører til åpne luftveier.jeg syns denne løsningen virker bra,men håper de snart kommer frem med en operasjonsløsning som varer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...