Gå til innhold

Er kognitivt forandret. Har du litt greie på slikt Kupton?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bekymrer meg litt fordi jeg opplever en kognetiv forandring. Jeg hadde stor mental kapasitet og tenkte mye. Kunne underholde meg selv ved å være alene å bare fundere og tenke på ting. Hold dialoger med meg selv liksom. Husket feks lett en tale og leste mye. Måtte huske mye på jobb. Så ble jeg psykisk dårlig og ble gående lenge med et intenst tankekjør. Som om hjernen gikk på høygir og aldri gav meg fred. Jeg gikk inn i en depresjon og brukte antidepressiva i to år. Det var som om noen skrudde hjernen av. Da jeg sluttet med AD ble jeg mer til stede både mentalt og følelsesmessig men nå 1,5 år uten medisiner er jeg langt ifra slik som før. Som om hodet er tomt, nesten kjedelig. Det er nesten skremmende. Først hos psykologen når jeg snakker og anstrenger meg for å hente frem tanker og minner kan jeg huske og sette ord på ting. Da er jeg følelsesmessig utslitt etterpå og det gjør vondt. Jeg føler på en apati og mangler driv. Ingenting interesserer meg noe særlig. Når jeg snakker med familie og venner vet jeg ikke helt hva jeg skal snakke om. Føler jeg lever i et slags tomrom. Jeg har passert overgangsalder og lurer på om dette er pga alder eller hormonelt. Er jeg i ferd med å bli dement?. Er det en ettervirkning av antidepressiva eller er det en etterreaksjon på å ha vært psykisk dårlig i flere år?. Kan man bli slik av å være uføretrygdet? Jeg er ikke i jobb men jeg snakker med familie daglig. Folk trøster meg med at forandring er en naturlig del av livet og forstår ikke min bekymring.  Men er det vanlig at man helt forandrer personlighet og mental kapasitet med alderen? Hva kan jeg gjøre med dette?Jeg er 54 år. 
 

Anonymkode: d4733...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva fyller du hverdagen din med av aktiviteter og hva er interessene dine? Hva gir livet ditt mening? Hva er hobbyene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen innspill.

1. Du kan fortsatt ha en depresjon, men nå uten tristhet. Initiativløshet og følelsesmessig flathet (anhedoni) er typiske symptomer ved depresjon. En trenger ikke være trist. Sjekk ut dette hos legen din.

2. Det er velkjent at kognitiv svekkelse kan vare lenge etter at depresjonen er borte. Dette er noe det er skrevet mye om de siste fem årene. Dette skyldes den langvarige depresjonen og ikke medisineringen. Jeg antar det var SSRI du brukte ut fra beskrivelsen.

3. Du blir ikke slik av å bli uføretrygdet, men du kan svekkes om du blir passiv og uengasjert. Noen blir det etter å ha blitt trygdet.

4. Hvis du fortsatt har en depresjon, er Brintellix den medisinen som har best dokumentasjon for å hjelpe med de kognitive funksjoner. For å få tilbake glede og lyst, er Wellbutrin et alternativ. Uansett bør du snakke med en fagperson (lege/psykolog) om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har noen innspill.

1. Du kan fortsatt ha en depresjon, men nå uten tristhet. Initiativløshet og følelsesmessig flathet (anhedoni) er typiske symptomer ved depresjon. En trenger ikke være trist. Sjekk ut dette hos legen din.

2. Det er velkjent at kognitiv svekkelse kan vare lenge etter at depresjonen er borte. Dette er noe det er skrevet mye om de siste fem årene. Dette skyldes den langvarige depresjonen og ikke medisineringen. Jeg antar det var SSRI du brukte ut fra beskrivelsen.

3. Du blir ikke slik av å bli uføretrygdet, men du kan svekkes om du blir passiv og uengasjert. Noen blir det etter å ha blitt trygdet.

4. Hvis du fortsatt har en depresjon, er Brintellix den medisinen som har best dokumentasjon for å hjelpe med de kognitive funksjoner. For å få tilbake glede og lyst, er Wellbutrin et alternativ. Uansett bør du snakke med en fagperson (lege/psykolog) om dette.

Takk for innspill. Psykiateren jeg gikk til tidligere foreslo Brintelix og Wellbutrin. Jeg kunne sende melding til han og få resept hvis jeg trengte noe. Min erfaring med cipralex var ikke så god så jeg var litt skeptisk til å prøve noe annet. Jeg er nok deprimert. 

Anonymkode: d4733...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...