Gå til innhold

Privat avtalespesialist-hvilken?


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Fastlegen min og DPS er sammen blitt enige om at fastlegen skal henvise meg til enten annet DPS eller avtalespesialist for en uavhengig "secondo opinion". Fikk brev fra DPS i dag etter jeg klaget for rørende gang. Men så er spørsmålet hvilken spesialist bør jeg gå for? Psykolog eller psykiater? Det er 1 psykologspesialist og 2 psykiatere tilgjengelig resten har vært eller er fremdeles tilknyttet DPSet jeg har brukt og ble frarådet å bruke de av DPS da jeg da ikke får den uavhengige vurderingen slik de anbefaler. Og hva er forskjellen på psykolog og psykiater i forhold til behandling bortsett fra medisiner? Veldig glad for innspill fra noen hoder som forhåpentligvis er litt klokere enn mitt 😅 det er mye traumelignende problematikk, paranoia, depresjoner og ja er vel det som er de største problemene 🙄 fint om Kupton også kan komme med et lite innspill 😊 sluker alle råd nå og har bestilt time hos fastlegen neste uke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, RamonaK skrev:

Hvis The er en medisinsk second opinion er nok psykiater best. Det kommer helt Ann på hva du skal ha second opinion om.

Diagnose og behandling regner jeg med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aa-k-j skrev:

Diagnose og behandling regner jeg med. 

Personlig hadde jeg valgt psykiater. Men det er min baser på min erfaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, RamonaK skrev:

Personlig hadde jeg valgt psykiater. Men det er min baser på min erfaring. :)

Går nok mest sannsynlig for psykiater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, aa-k-j skrev:

Fastlegen min og DPS er sammen blitt enige om at fastlegen skal henvise meg til enten annet DPS eller avtalespesialist for en uavhengig "secondo opinion". Fikk brev fra DPS i dag etter jeg klaget for rørende gang. Men så er spørsmålet hvilken spesialist bør jeg gå for? Psykolog eller psykiater? Det er 1 psykologspesialist og 2 psykiatere tilgjengelig resten har vært eller er fremdeles tilknyttet DPSet jeg har brukt og ble frarådet å bruke de av DPS da jeg da ikke får den uavhengige vurderingen slik de anbefaler. Og hva er forskjellen på psykolog og psykiater i forhold til behandling bortsett fra medisiner? Veldig glad for innspill fra noen hoder som forhåpentligvis er litt klokere enn mitt 😅 det er mye traumelignende problematikk, paranoia, depresjoner og ja er vel det som er de største problemene 🙄 fint om Kupton også kan komme med et lite innspill 😊 sluker alle råd nå og har bestilt time hos fastlegen neste uke 😊

Jeg hadde nok gått for psykolog. En psykiater er en lege i bunnen med psykiatrispesialisering på et par år på toppen + klinisk erfaring. En psykolog er kun utdannet med tanke på å snakke med mennesker deretter behandle og diagnostisere mennesker og deretter kommer klinisk erfaring. Om det blir snakk om utprøving av medisiner gir svaret seg selv, men om det er snakk om samtaleterapi og diagnostisering, hadde jeg personlig sett på bakgrunnen til psykologen i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg hadde nok gått for psykolog. En psykiater er en lege i bunnen med psykiatrispesialisering på et par år på toppen + klinisk erfaring. En psykolog er kun utdannet med tanke på å snakke med mennesker deretter behandle og diagnostisere mennesker og deretter kommer klinisk erfaring. Om det blir snakk om utprøving av medisiner gir svaret seg selv, men om det er snakk om samtaleterapi og diagnostisering, hadde jeg personlig sett på bakgrunnen til psykologen i hvert fall.

La meg utdype at en psykiater er en lege med minst seks og et halvt års spesialisering etter legestudiet.

Anonymkode: cdded...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg utdype at en psykiater er en lege med minst seks og et halvt års spesialisering etter legestudiet.

Anonymkode: cdded...e10

OK, jeg trodde det bare var to år? Det er lov å ta feil her i verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Eva Sofie skrev:

OK, jeg trodde det bare var to år? Det er lov å ta feil her i verden :)

Ja selvfølgelig 😊 Jeg bare vet at de har den lange utdanningen og derfor ser jeg på de som mye mer kompetente enn en psykolog. En psykologspesialist derimot er nesten like god på utredning og behandling som en psykiater.

Anonymkode: cdded...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, aa-k-j skrev:

Blir enten psykologspesialist eller psykiater. Er de som tilgjengelige her jeg bor. 

Når jeg brukte ordet "psykolog" i mitt tidligere innlegg, forutsatte jeg at det var en psykologspesialist av en eller annen grunn. Kanskje fordi jeg går til en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eva Sofie skrev:

Når jeg brukte ordet "psykolog" i mitt tidligere innlegg, forutsatte jeg at det var en psykologspesialist av en eller annen grunn. Kanskje fordi jeg går til en selv.

Ja jeg skrev jo avtalespesialist i innlegget så regnet med det var det du mente. Regner med en slik psykolog har mer erfaring og kompetanse enn en psykolog som ikke er spesialist. Sist jeg var i behandling på DPS er sju år siden og ble avvist ved siste henvisning fordi de mener jeg har samme problem som tidligere noe som ikke stemmer helt og de mener brukerstyrt innleggelse alene er nok. Har ingen annen form for hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, aa-k-j skrev:

Ja jeg skrev jo avtalespesialist i innlegget så regnet med det var det du mente. Regner med en slik psykolog har mer erfaring og kompetanse enn en psykolog som ikke er spesialist. Sist jeg var i behandling på DPS er sju år siden og ble avvist ved siste henvisning fordi de mener jeg har samme problem som tidligere noe som ikke stemmer helt og de mener brukerstyrt innleggelse alene er nok. Har ingen annen form for hjelp. 

Ønsker deg lykke til. Min erfaring med privat avtalespesialist er utelukkende positiv. Du burde ringe opp hver enkelt og spørre hvilke lidelser de behandler eller ev. forsøke å søke de opp på nettet. Det gjorde jeg selv. Ikke ta en helt tilfeldig en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Eva Sofie skrev:

Ønsker deg lykke til. Min erfaring med privat avtalespesialist er utelukkende positiv. Du burde ringe opp hver enkelt og spørre hvilke lidelser de behandler eller ev. forsøke å søke de opp på nettet. Det gjorde jeg selv. Ikke ta en helt tilfeldig en.

Det er dessverre kun en psykologspesialist her som ikke er eller har vært tilknyttet DPS og som ikke kjenner meg fra før og jeg trenger en uavhengig vurdering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, aa-k-j skrev:

Det er dessverre kun en psykologspesialist her som ikke er eller har vært tilknyttet DPS og som ikke kjenner meg fra før og jeg trenger en uavhengig vurdering. 

Da hadde jeg sjekket litt bakgrunnen til psykiaterne og sett om det var noe de hadde mer erfaring med enn annet. Noen er mer profilerte enn andre på internett. Hvis ikke er du i din fulle rett til å løfte av røret også i 2020. Vi bruker dessverre telefonen altfor lite i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...