Gå til innhold

Kupton psykose intervju


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kupton kan du beskrive en psykotisk pasient? Hvordan oppfører han seg? Hvordan svarer han? Hva svarer han? Hvordan ser han ut? Hvor ser han? Hvordan sitter han? 

(Ikke akutt rusutløst psykose)

Anonymkode: 90eb2...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I et" intervju" skulle jeg legge til. Altså ikke hvordan han oppfører seg ute i avdelingen, men i samtale

Anonymkode: 90eb2...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ColaX skrev:

Hvorfor vil du vite det? Planer om å fake psykotisk? Tror i så fall at det ikke er så lurt...

Er det ikke lov til å spørre om noen ting på dette diskusjonsforumet uten å bli mistenkeliggjort eller ???

Nei jeg skal ikke fake psykotisk hvorfor er den din første tanke

Anonymkode: 90eb2...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på det og ikke tale om at jeg vil fake psykose. Å risikere tvangsbehandling tror jeg neppe noen har så lyst til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kupton kan du beskrive en psykotisk pasient? Hvordan oppfører han seg? Hvordan svarer han? Hva svarer han? Hvordan ser han ut? Hvor ser han? Hvordan sitter han? 

(Ikke akutt rusutløst psykose)

Anonymkode: 90eb2...a9a

Jeg jobber på en psykosepost, og de aller fleste ser og oppfører seg helt normalt, en kan ikke se det på dem. 

Anonymkode: 5ac70...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke lov til å spørre om noen ting på dette diskusjonsforumet uten å bli mistenkeliggjort eller ???

Nei jeg skal ikke fake psykotisk hvorfor er den din første tanke

Anonymkode: 90eb2...a9a

Fordi en kompis av meg gjorde det. Han ville bli sykemeldt og ba meg følge han på legevakta for å spille psykotisk. Det gikk ikke så veldig bra da han ikke ble trodd. Fastlegen dagen etter. Da ble han trodd og måtte tilbringe en uke på akutten. Det var ikke akkurat det han hadde sett for seg nei, lol. Men han ble sykemeldt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Min erfaring med en som heldigvis har hokdt seg frisk lenge nå ( med lav dose ap+ad , men han var slik

Ansiktet uten mimikk. Da jeg pratet til han, tok det lang tid før han svarte. 

Han trakk for gardinene inne. Han satt med ytterjakke og lue inne for å beskytte seg. Han tok genseren opp og holdt seg for nesa. Da jeg spurte hvorfor han gjorde det, påstod han at han kjente lukter ingen andre kjente. Han tittet seg over skuldra hele tiden. Trodde en mann fulgte etter han. Var urolig. Han hørte repeterende stemmer. 

Vrangforestillingene gikk kun på en ting. Trodde han ble forfulgt av en mann. 

Det var ikke noe påfallende ved han ellers. Han er en pen gutt og han dusjet , pleide utseendet , trente og gikk skiturer. Han har en immunsviktsykdom som kanskje er årsak til at han har lavere psykoseterskel enn andre. 

Nå går han andre året på Ntnu. Klarer seg kjempefint,  så det er håp. Med riktig behandling kan det gå bra. 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å gi et generelt svar på dette fordi: 1. Psykosen har alle mulige utforminger. 2. Mennesker med psykose er ikke bare en psykose. De er ulike slik som friske er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Det er umulig å gi et generelt svar på dette fordi: 1. Psykosen har alle mulige utforminger. 2. Mennesker med psykose er ikke bare en psykose. De er ulike slik som friske er.

Ja alle mennesker er ulike ja. Men når psykiaterne/legene sitter å snakker med en pasient som nettopp har ankommet akuttmottaket eller legevakten for den saks skyld hvordan kan de vite om personen har psykose da? Noe må det jo være? Ellers hadde de jo ikke kunnet vurdert det...? 

Gjerne svar andre også ☺

Anonymkode: 50c4c...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på en psykosepost, og de aller fleste ser og oppfører seg helt normalt, en kan ikke se det på dem. 

Anonymkode: 5ac70...2a2

Så rart. Hvordan kan de vite om de er i psykose da? Tar det veldig lang tid å utrede om en person har en psykose?

Og når jeg først var i gang, hvorfor er noen psykoser så mye tydligere enn andre? Jeg innbiller meg at akutte rusutløste psykoser er mer "tydelig psykose" der vedkommende skriker, blir voldelig og roper ut at de er djevelen osv, mens psykose forårsaket av hjerneskade er mer usynlig kanskje?

Anonymkode: 50c4c...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja alle mennesker er ulike ja. Men når psykiaterne/legene sitter å snakker med en pasient som nettopp har ankommet akuttmottaket eller legevakten for den saks skyld hvordan kan de vite om personen har psykose da? Noe må det jo være? Ellers hadde de jo ikke kunnet vurdert det...? 

Gjerne svar andre også ☺

Anonymkode: 50c4c...2c9

Det er dessverre ikke sikkert de oppdager det med det samme. Det kan ta lang tid. 

Jeg oppdaget det først, men møtte mye motstand i begynnelsen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvordan kan de vite om personen har psykose da? Noe må det jo være? Ellers hadde de jo ikke kunnet vurdert det...? 

Det typiske for psykosen er tankeinnholdet, ikke hvordan personen ser ut, snakker eller oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, kupton skrev:

Det typiske for psykosen er tankeinnholdet, ikke hvordan personen ser ut, snakker eller oppfører seg.

Jeg våknet opp hallusinerende (eller psykotisk?) etter en overdose. Sett fra utsiden vil jeg tro at det må ha sett ut som en sterk logisk brist i alt jeg tenkte, sa og gjorde for meg selv på badegulvet mitt etter å ha sovet i 20 timer. Det er slik jeg selv ser det nå i hvert fall. F.eks. var skjørtet jeg hadde på meg vått av urinavgang etter epileptisk anfall, men min tanke var å pakke meg enda bedre inn i det våte skjørtet for å varme meg. Jeg var ikke i stand til å gå og finne et nytt, men en normalt tenkene ville funnet frem tørre håndklær i det minste. Jeg tenkte hele tiden at jeg ville få ros for alt jeg gjorde. "Nå vil han bli fornøyd med meg", men jeg visste ikke hvem "han" var. Dessuten var jeg overbevist om at det var en til som lå fanget i leiligheten min på et annet rom og jeg ventet på at "han" skulle komme og se til oss. Jeg gjorde utrolig mye rart på det badegulvet for å være flink å oppnå ros fra "han". Når jeg etter 6-8 timer fikk motorikk nok til å håndtere mobilen som lå på gulvet ved siden av meg, fikk jeg ringt en forvirret venn når jeg spurte om det var han som hadde vært i leiligheten min og sett til oss, og han anbefalte meg å trykke på trygghetsalarmen når jeg avviste at han ikke trengte å komme hjem til meg fordi alt gikk fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...