Gå til innhold

Da har jeg ihvertfall begynt


RamonaK

Anbefalte innlegg

Steg en fullført. Fått fastlege, og fått time til fredag. Gruer meg no fryktelig. Håper bare jeg klarer å få frem problemet, så jeg får henvisning til psykiater. Prøvd å skrive det ned, men får det liksom ikke til. Tar det veldig lang tid å få time hos en psykiater? Jeg er arbeidsledig så burde jeg si ifra til nav om dette? Jeg mener er det noe de kan gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, RamonaK skrev:

Steg en fullført. Fått fastlege, og fått time til fredag. Gruer meg no fryktelig. Håper bare jeg klarer å få frem problemet, så jeg får henvisning til psykiater. Prøvd å skrive det ned, men får det liksom ikke til. Tar det veldig lang tid å få time hos en psykiater? Jeg er arbeidsledig så burde jeg si ifra til nav om dette? Jeg mener er det noe de kan gjøre? 

Da er faktisk den viktigste delen gjort. Som kupton ofte sier: Alt starter hos fastlegen. 

Fastlegen din vil forhåpentligvis se alvoret i manglende behandling og medisinering av en bipolar type 1 uten at du trenger å presentere en lengre tale. Dette er en alvorlig sykdom som skal prioriteres i spesialisthelsetjenesten, så det bør ikke gå lang tid før du settes i kontakt med en psykiater som kan starte behandlingen. Du kan få det svært mye bedre av adekvat medikasjon sammenlignet med dagens situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Janus30 skrev:

Da er faktisk den viktigste delen gjort. Som kupton ofte sier: Alt starter hos fastlegen. 

Fastlegen din vil forhåpentligvis se alvoret i manglende behandling og medisinering av en bipolar type 1 uten at du trenger å presentere en lengre tale. Dette er en alvorlig sykdom som skal prioriteres i spesialisthelsetjenesten, så det bør ikke gå lang tid før du settes i kontakt med en psykiater som kan starte behandlingen. Du kan få det svært mye bedre av adekvat medikasjon sammenlignet med dagens situasjon. 

Takk. Får håpe det. Kan jo ikke ha det sånn lenger. Blir bipolar 1 verre over tid hvis det ikke blir behandlet ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg også nevne borderline personlighets forstyrrelse? Jeg ble aldri offisielt diagnostisert med det, men den forrige legen mente jeg hadde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, RamonaK skrev:

Takk. Får håpe det. Kan jo ikke ha det sånn lenger. Blir bipolar 1 verre over tid hvis det ikke blir behandlet ? 

Ja, sykdommen vil med stor sannsynlighet bli verre dersom du ikke får behandling.

Både depresjonene og maniene vil kunne bli mer alvorlige, og de eutyme (friske/symptomfrie) fasene blir kortere og kortere. Du vil med andre ord kunne få verre og verre sykdomsepisoder med kortere og kortere tid mellom. Det vil du ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, RamonaK skrev:

Burde jeg også nevne borderline personlighets forstyrrelse? Jeg ble aldri offisielt diagnostisert med det, men den forrige legen mente jeg hadde det. 

Ja, det er helt klart relevant. En komorbid personlighetsforstyrrelse kompliserer tilstanden ytterligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Janus30 skrev:

Ja, sykdommen vil med stor sannsynlighet bli verre dersom du ikke får behandling.

Både depresjonene og maniene vil kunne bli mer alvorlige, og de eutyme (friske/symptomfrie) fasene blir kortere og kortere. Du vil med andre ord kunne få verre og verre sykdomsepisoder med kortere og kortere tid mellom. Det vil du ikke. 

Hmm, ja det var det jeg trodde. Har ingen tider som det føler normalt. Men det kan jo kanskje hende at borderline kommer mer fram når bipolaren har tatt "pause" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tilbud en gang av nav, om noe som het «veien tilbake» Tror det var noe sånt det het. 
Det var primært for å kartlegge hvordan jeg lettere kunne komme tilbake i arbeid.

Men- timene var hos en psykolog! Fikk starte etter ca en uke. Hadde mange gode samtaler med psykologen!

Kanskje nav har et slikt tilbud, mens du venter på time hos psykiater? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, usikker skrev:

Jeg fikk tilbud en gang av nav, om noe som het «veien tilbake» Tror det var noe sånt det het. 
Det var primært for å kartlegge hvordan jeg lettere kunne komme tilbake i arbeid.

Men- timene var hos en psykolog! Fikk starte etter ca en uke. Hadde mange gode samtaler med psykologen!

Kanskje nav har et slikt tilbud, mens du venter på time hos psykiater? 

Ja, jeg skal gjøre det. Og hvis jeg hadde fått jobb nå hadde det ikke gått så bra, så det er vel lurt uansett om de kan hjelpe eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, RamonaK skrev:

 

Ja, jeg skal gjøre det. Og hvis jeg hadde fått jobb nå hadde det ikke gått så bra, så det er vel lurt uansett om de kan hjelpe eller ikke. 

Vet ikke helt om jeg svarte skikkelig på spørsmålet ditt, men kom bare til å tenke på den gangen!
Jeg kom heller ikke tilbake i jobb, men startet en spennende utdanning, som jeg mestret! 
Husker selv hvor lenge man kan gå å vente på psykolog/psykiater 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RamonaK skrev:

Hmm, ja det var det jeg trodde. Har ingen tider som det føler normalt. Men det kan jo kanskje hende at borderline kommer mer fram når bipolaren har tatt "pause" 

I og med at Borderline pf ikke er en sykdom som opptrer episodisk (som nettopp bipolar lidelse gjør), vil det være rimelig å tro at tilstanden gir deg plager du merker spesielt godt når du ikke er depressiv eller manisk. En ubehandlet bipolar 1 lidelse kan også tenkes å forverre en komorbid personlighetsforstyrrelse. 

Dette er bare nok et argument for å få din bipolare lidelse under mest mulig kontroll. For å kunne leve godt med lidelsen er det helt avgjørende at de stabile periodene blir så gode som mulig og så lange som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RamonaK skrev:

 

Ja, jeg skal gjøre det. Og hvis jeg hadde fått jobb nå hadde det ikke gått så bra, så det er vel lurt uansett om de kan hjelpe eller ikke. 

Dine sjanser for å klare deg i arbeidslivet vil kunne øke dramatisk dersom du får effektiv behandling for din bipolare lidelse. 

Jeg tror det er fornuftig å etablere et stabilt og fungerende behandlingsregime før du eventuelt prøver deg i arbeid igjen. Arbeidslivet byr på mange stressorer som kan trigge sykdommen din, og disse vil du ha langt større sjanser for å kunne takle når du er beskyttet av de riktige medikamentene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Janus30 skrev:

I og med at Borderline pf ikke er en sykdom som opptrer episodisk (som nettopp bipolar lidelse gjør), vil det være rimelig å tro at tilstanden gir deg plager du merker spesielt godt når du ikke er depressiv eller manisk. En ubehandlet bipolar 1 lidelse kan også tenkes å forverre en komorbid personlighetsforstyrrelse. 

Dette er bare nok et argument for å få din bipolare lidelse under mest mulig kontroll. For å kunne leve godt med lidelsen er det helt avgjørende at de stabile periodene blir så gode som mulig og så lange som mulig. 

Ok. Ja , får prøve det. Satser på at det funker. Noe må jo gjøre det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Janus30 skrev:

Dine sjanser for å klare deg i arbeidslivet vil kunne øke dramatisk dersom du får effektiv behandling for din bipolare lidelse. 

Jeg tror det er fornuftig å etablere et stabilt og fungerende behandlingsregime før du eventuelt prøver deg i arbeid igjen. Arbeidslivet byr på mange stressorer som kan trigge sykdommen din, og disse vil du ha langt større sjanser for å kunne takle når du er beskyttet av de riktige medikamentene. 

Ja, jeg håper det. Er ikke noe moro å gå rundt som det. Hadde ønsket jeg kunne jobbet, men du har nok rett i at jeg må få orden på ti g først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, usikker skrev:

Vet ikke helt om jeg svarte skikkelig på spørsmålet ditt, men kom bare til å tenke på den gangen!
Jeg kom heller ikke tilbake i jobb, men startet en spennende utdanning, som jeg mestret! 
Husker selv hvor lenge man kan gå å vente på psykolog/psykiater 

Ja det kan ta litt tid. Skulle ønske jeg kunne gjort ferdig utdanningen min, men tror det ikke går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Janus30 skrev:

I og med at Borderline pf ikke er en sykdom som opptrer episodisk (som nettopp bipolar lidelse gjør), vil det være rimelig å tro at tilstanden gir deg plager du merker spesielt godt når du ikke er depressiv eller manisk. En ubehandlet bipolar 1 lidelse kan også tenkes å forverre en komorbid personlighetsforstyrrelse. 

Dette er bare nok et argument for å få din bipolare lidelse under mest mulig kontroll. For å kunne leve godt med lidelsen er det helt avgjørende at de stabile periodene blir så gode som mulig og så lange som mulig. 

Dette tror jeg er en av grunnene til at det endelig virker som at jeg blir trodd på at jeg nå plages mer av bipolar type to enn av emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Fordi i mine gode perioder har jeg kontroll på den emosjonelle ustabiliteten. Jeg svinger ikke mange ganger per dag slik jeg gjorde før. Er ganske stabil egentlig hva PF angår. Men så går jeg inn i dyp depresjon og da rakner alt og jeg blir fryktelig destruktiv igjen. Så det som før har blitt sett på som at jeg bare er emosjonelt ustabil blir nå spekulert i om at kommer av sykdomsperiode med bipolaritet evt bare tilbakevendende depressiv lidelse. Da utløses liksom ustabiliteten i meg, mens jeg i bedre perioder fra depresjonen ikke svinger like mye som jeg gjorde før. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...