Gå til innhold

Sperre jornal for innsyn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis jeg sperrer min jornal for innsyn betyr det da at: 

1. Helsepersonell ikke får tilgang til å lese ting fra den eller er det meg selv jeg sperrer det for ? 

2. Betyr det også at min behandler ikke får skrive der mer? 

 

Jeg vil stenge den for innsyn slik at helsepersonell ikke kan få tilgang til den. Står mye rart om meg der som jeg ikke vil at andre helsepersonell skal lese. Ting jeg gjorde som manisk. 

Anonymkode: 3c7af...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg sperrer min jornal for innsyn betyr det da at: 

1. Helsepersonell ikke får tilgang til å lese ting fra den eller er det meg selv jeg sperrer det for ? 

2. Betyr det også at min behandler ikke får skrive der mer? 

 

Jeg vil stenge den for innsyn slik at helsepersonell ikke kan få tilgang til den. Står mye rart om meg der som jeg ikke vil at andre helsepersonell skal lese. Ting jeg gjorde som manisk. 

Anonymkode: 3c7af...eac

Jeg skjønner hvordan du føler. Jeg har en laaang liste med ting jeg har gjort som ikke egentlig egner seg på trykk. Men jeg personlig er glad for at jeg har det dokumentert. Jeg skal til legen snart for å snakke om problemene mine. Og nå slipper jeg å forklare. Hvis det skjer et eller annet i fremtiden er det kanskje bra at helsepersonell får tak i informasjonen. Det er ihvertfall mine tanker om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, RamonaK skrev:

Jeg skjønner hvordan du føler. Jeg har en laaang liste med ting jeg har gjort som ikke egentlig egner seg på trykk. Men jeg personlig er glad for at jeg har det dokumentert. Jeg skal til legen snart for å snakke om problemene mine. Og nå slipper jeg å forklare. Hvis det skjer et eller annet i fremtiden er det kanskje bra at helsepersonell får tak i informasjonen. Det er ihvertfall mine tanker om det. 

Ja men jeg blir vurdert og dømt utifra det som står på min jornal. Blir ikke tatt på alvor og hver innleggelse så har det vært mere fokus på det som står på min jornal enn på mine problemer.  

Anonymkode: 3c7af...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde ditten, du gjorde datten. Leste det på din jornal. Bla bla bla. 

Orker ikke dette mer! Vil stenge den for innsyn. De minner meg hele tiden på hva jeg har gjort tidligere. Det setter ideer i hode på meg istedenfor å hjelpe meg... 

Anonymkode: 3c7af...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja men jeg blir vurdert og dømt utifra det som står på min jornal. Blir ikke tatt på alvor og hver innleggelse så har det vært mere fokus på det som står på min jornal enn på mine problemer.  

Anonymkode: 3c7af...eac

Jeg skjønner hva du mener. Det er ikke lett. Du kan jo kanskje sperre og se om det hjelper? Kan jo alltids åpne igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjorde ditten, du gjorde datten. Leste det på din jornal. Bla bla bla. 

Orker ikke dette mer! Vil stenge den for innsyn. De minner meg hele tiden på hva jeg har gjort tidligere. Det setter ideer i hode på meg istedenfor å hjelpe meg... 

Anonymkode: 3c7af...eac

Ja, det er det siste man trenger når man allerede er nede . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ting som har skjedd for 5 år siden er urelevante å nevne i dag! Altså jeg må bare stenge det, klarer ikke å forholde meg til det. Det er ting jeg helst vil glemme. Jeg har jo forandret meg og blitt eldre, men dette følger meg overalt! 

Anonymkode: 3c7af...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ting som har skjedd for 5 år siden er urelevante å nevne i dag! Altså jeg må bare stenge det, klarer ikke å forholde meg til det. Det er ting jeg helst vil glemme. Jeg har jo forandret meg og blitt eldre, men dette følger meg overalt! 

Anonymkode: 3c7af...eac

Ja jeg skjønner deg veldig godt. Høres ut som du allerede har bestemt deg. Prøv se om det hjelper, hvis ikke kan du jo forandre det å åpne igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, RamonaK skrev:

Jeg skjønner hva du mener. Det er ikke lett. Du kan jo kanskje sperre og se om det hjelper? Kan jo alltids åpne igjen. 

Men hvordan kan jeg være sikker på at det blir sperret for helsepersonell ? Er redd jeg sperrer det kun for meg selv og hvordan gjør jeg det ? Må jeg skrive brev til fylkeslegen eller kan jeg bare stenge det selv uten å måtte gjennom noen ?

Anonymkode: 3c7af...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan jeg være sikker på at det blir sperret for helsepersonell ? Er redd jeg sperrer det kun for meg selv og hvordan gjør jeg det ? Må jeg skrive brev til fylkeslegen eller kan jeg bare stenge det selv uten å måtte gjennom noen ?

Anonymkode: 3c7af...eac

Jeg er ikke helt sikker. Har du en lege behandler eller lignende du stoler på som du kunne forklart det til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting som har skjedd for 5 år siden er urelevante å nevne i dag! Altså jeg må bare stenge det, klarer ikke å forholde meg til det. Det er ting jeg helst vil glemme. Jeg har jo forandret meg og blitt eldre, men dette følger meg overalt! 

Anonymkode: 3c7af...eac

https://www.spondylitten.no/du-velger-hvem-som-kan-lese-din-kjernejournal/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan kan jeg være sikker på at det blir sperret for helsepersonell ? Er redd jeg sperrer det kun for meg selv og hvordan gjør jeg det ? Må jeg skrive brev til fylkeslegen eller kan jeg bare stenge det selv uten å måtte gjennom noen ?

Anonymkode: 3c7af...eac

Les linken og gå på helsenorge. Så kan du gjøre det selv, så vidt jeg forstod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er journalen på sykehuset/DPS du mener. Da skriver du til lederen på institusjonen og ber om at journalen din blir sperret for ........ Du bestemmer hvem det skal være. Hvis det er alle unntatt din lege/behandler, skriver du det. Det er du som bestemmer hvem som ar tilgang og hvem som ikke skal ha det.

Kanskje blir du innkalt til informasjon og må underskrive på at du har fått denne info, og at du aksepterer de ulemper dette evt kan medføre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Jeg antar at det er journalen på sykehuset/DPS du mener. Da skriver du til lederen på institusjonen og ber om at journalen din blir sperret for ........ Du bestemmer hvem det skal være. Hvis det er alle unntatt din lege/behandler, skriver du det. Det er du som bestemmer hvem som ar tilgang og hvem som ikke skal ha det.

Kanskje blir du innkalt til informasjon og må underskrive på at du har fått denne info, og at du aksepterer de ulemper dette evt kan medføre for deg.

Takk kupton! Takkkkkkkk. Endelig kan jeg få ro i sjelen min! Men kan jeg ringe og be om det selv om jeg er innlagt eller må jeg være utskreven først  ? 

Anonymkode: 3c7af...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Innlagt eller ikke er ikke av betydning. Om du er tvangsinnlagt, går det nok ikke. Antar de vil kreve skriftlig forespørsel.

Aha oki da må jeg nok vente da

Anonymkode: 3c7af...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja men jeg blir vurdert og dømt utifra det som står på min jornal. Blir ikke tatt på alvor og hver innleggelse så har det vært mere fokus på det som står på min jornal enn på mine problemer.  

Anonymkode: 3c7af...eac

Jeg forstår at det er frustrerende å bli vurdert og "dømt" ut ifra tidligere hendelser og ev. diagnoser, men jeg vil tro, men det er bare mine antakelser, at fokus kanskje kan bli i innkomstsamtaler ved fremtidige innleggelser at journal er sperret. En svært stor ulempe er at du må sitte å fortelle hele livshistorien din fra A til Å og hva som har skjedd til hver eneste en om du sperrer for samtlige unntatt f.eks. behandler og fastlege, fordi de ikke har tilgang til å se hva som har skjedd med deg. Om du er hyppig innlagt, hadde i hvert fall jeg blitt grundig lei det og vurdert fordelene opp mot ulempene et par ganger før jeg leverte kravet om sperring av journal...

Personlig hadde jeg nok bedt om at journal ble sperret om jeg gikk til behandler på DPS for innsyn fra samtlige da jeg føler det er en privatsak mellom meg og behandler hva vi snakker om i timene. Øvrige journalnotater kunne være tilgjengelige om det er mulig å differensiere på journalen på denne måten. Det kan kanskje @Kupton uttale seg noe om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg forstår at det er frustrerende å bli vurdert og "dømt" ut ifra tidligere hendelser og ev. diagnoser, men jeg vil tro, men det er bare mine antakelser, at fokus kanskje kan bli i innkomstsamtaler ved fremtidige innleggelser at journal er sperret. En svært stor ulempe er at du må sitte å fortelle hele livshistorien din fra A til Å og hva som har skjedd til hver eneste en om du sperrer for samtlige unntatt f.eks. behandler og fastlege, fordi de ikke har tilgang til å se hva som har skjedd med deg. Om du er hyppig innlagt, hadde i hvert fall jeg blitt grundig lei det og vurdert fordelene opp mot ulempene et par ganger før jeg leverte kravet om sperring av journal...

Personlig hadde jeg nok bedt om at journal ble sperret om jeg gikk til behandler på DPS for innsyn fra samtlige da jeg føler det er en privatsak mellom meg og behandler hva vi snakker om i timene. Øvrige journalnotater kunne være tilgjengelige om det er mulig å differensiere på journalen på denne måten. Det kan kanskje @Kupton uttale seg noe om?

Vil heller fortelle historien min på nytt igjen enn å ikke få mulighet til å åpne munnen å si noe før de åpner kjeften og sier alt mellom himmel og jord som stemmer og ikke stemmer. Kan ikke gå å rette på hver historie med en og hver. Er ikke hyppig innlagt lenger, klarer meg fint og har klart meg fint i 2 år uten innleggelse. Det bare ble for mye for meg fordi det skjedde så mye dumt på kort tid. Sliter ikke med samme ting som før har også andre diagnoser enn det som står på min jornal. Gamle notater. Jeg får jo feil behandling hvis fokuset skal være på mine gamle diagnoser. Jeg har jo helt andre utfordringer nå. 

Anonymkode: 3c7af...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig hadde jeg nok bedt om at journal ble sperret om jeg gikk til behandler på DPS for innsyn fra samtlige da jeg føler det er en privatsak mellom meg og behandler hva vi snakker om i timene. Øvrige journalnotater kunne være tilgjengelige om det er mulig å differensiere på journalen på denne måten. Det kan kanskje @Kupton uttale seg noe om?

Journalen er oppdelt i ulike deler. Behandlernotater, sykepleienotater, lab, røntgen osv. osv. Det er mulig å sperre journalen for spesifiserte deler, for konkrete personers innsyn, for yrkesgrupper og på dato (f.eks. alt før 2018). Om det er mulig å sperre notater skrevet av en bestemt person (f.eks. poliklinisk behandler) har jeg ikke vært borte i, og kan dermed ikke si det sikkert. Men det er jo bare å spørre, så vil IT-avdelingen svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil heller fortelle historien min på nytt igjen enn å ikke få mulighet til å åpne munnen å si noe før de åpner kjeften og sier alt mellom himmel og jord som stemmer og ikke stemmer. Kan ikke gå å rette på hver historie med en og hver. Er ikke hyppig innlagt lenger, klarer meg fint og har klart meg fint i 2 år uten innleggelse. Det bare ble for mye for meg fordi det skjedde så mye dumt på kort tid. Sliter ikke med samme ting som før har også andre diagnoser enn det som står på min jornal. Gamle notater. Jeg får jo feil behandling hvis fokuset skal være på mine gamle diagnoser. Jeg har jo helt andre utfordringer nå. 

Anonymkode: 3c7af...eac

 

Jeg legger for øvrig ved denne: Innsyn, retting og sletting av pasientjournal (for øvrig nynorsk lenke, men det går jo fint for de fleste).

Selv har jeg nylig bedt om endring i min journal nå på bakgrunn av at de refererer til at jeg har feil psykisk diagnose samt at jeg mener det står at jeg sa meg enig i noe jeg mener jeg ikke sa meg enig i. Forholdet gjaldt ikke psykiatri, men somatisk sykdom. La da ved dokumentasjon på riktig diagnose og ga begrunnelse. Ga også forklaring på hvorfor jeg ikke hadde sagt meg enig og sa at jeg gjerne kunne utdype dette i en senere konsultasjon. Jeg vet enda ikke resultatet på forespørselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...