Gå til innhold

Selvskading.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg nesten har blitt avhengig av selvskading. Går det Ann? Jeg klarer ikke stoppe meg selv selsom jeg vet det er dumt. Og det blir bare værre og verre det jeg gjør. For det skal alltid mer til for å føle meg bra. 

Anonymkode: ae80b...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg nesten har blitt avhengig av selvskading. Går det Ann? Jeg klarer ikke stoppe meg selv selsom jeg vet det er dumt. Og det blir bare værre og verre det jeg gjør. For det skal alltid mer til for å føle meg bra. 

Anonymkode: ae80b...515

Du får spørre ho Ann. 

Anonymkode: 745a3...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg nesten har blitt avhengig av selvskading. Går det Ann? Jeg klarer ikke stoppe meg selv selsom jeg vet det er dumt. Og det blir bare værre og verre det jeg gjør. For det skal alltid mer til for å føle meg bra. 

Anonymkode: ae80b...515

Ja tror så mange som 99% av alle som driver med selvskading på jevnlig basis har Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Har du denne diagnosen? Får du hjelp eller blir du nektet hjelp? Har du andre problemer også eller er det kun at du skader deg?

Anonymkode: a39b4...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får spørre ho Ann. 

Anonymkode: 745a3...9f9

Haha. Utrolig morsomt å gjøre narr av auto correct. Vi kan ikke alle være så perfekte at vi dobbeltsjekker alt som vi skriver på et nett forum når vi har det vanskelig. 

Anonymkode: ae80b...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja tror så mange som 99% av alle som driver med selvskading på jevnlig basis har Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Har du denne diagnosen? Får du hjelp eller blir du nektet hjelp? Har du andre problemer også eller er det kun at du skader deg?

Anonymkode: a39b4...5ed

Nei, har ikke den diagnosen. Har noe annet. Nei får ikke noe hjelp. Er visst bare oppmerksomhets syk ifølge noen.

Anonymkode: ae80b...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du har rett. Jeg har sett det du beskriver flere ganger. Noe som kan forstås som en avhengighet.

Kanskje det kan forstås som avhengighet av ulike rusmidler: Det tar bort det vonde i øyeblikket, og en bruker det fordi en ikke kjenner noe bedre alternativ. Jeg tror at veien videre kan være å prøve å finne bedre alternativer sammen med en dyktig behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, kupton skrev:

Jeg mener du har rett. Jeg har sett det du beskriver flere ganger. Noe som kan forstås som en avhengighet.

Kanskje det kan forstås som avhengighet av ulike rusmidler: Det tar bort det vonde i øyeblikket, og en bruker det fordi en ikke kjenner noe bedre alternativ. Jeg tror at veien videre kan være å prøve å finne bedre alternativer sammen med en dyktig behandler.

Ok, det gir mening. Det er akkurat sånn det føles. Jeg får prøve å finne en psykolog eller noe.

Anonymkode: ae80b...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja tror så mange som 99% av alle som driver med selvskading på jevnlig basis har Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. 

Anonymkode: a39b4...5ed

Jaha, sier du det du. Det er mange flere diagnosegrupper som kan drive med selvskading, og det finnes mange former for selvskading. Noe som mange ikke tenker på er at feks det å forsømme egen helse kan være selvskading. Neglbiting en annen. Ukritisk sex en tredje. Og så videre.

Anonymkode: ab583...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg ble det en avhengighet i hvert fall. Opplevde det som å gå inn i en slags transe. Selvskadingen eskalerte også. Har vært nødt til å operere på grunn av det. Men det går an å komme seg ut av det. Jeg har hatt et tilbakefall desember 18, juni 19 og nå i januar, men i forhold til den avhengigheten jeg hadde til det før så kan det ikke sammenlignes. Trangen er der likevel regelmessig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja tror så mange som 99% av alle som driver med selvskading på jevnlig basis har Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Har du denne diagnosen? Får du hjelp eller blir du nektet hjelp? Har du andre problemer også eller er det kun at du skader deg?

Anonymkode: a39b4...5ed

Dette er feil ifølge min terapeut. Bl.a. er selvskading ved dissosiative lidelser også mer vanlig enn mange liker å vedkjenne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg nesten har blitt avhengig av selvskading. Går det Ann? Jeg klarer ikke stoppe meg selv selsom jeg vet det er dumt. Og det blir bare værre og verre det jeg gjør. For det skal alltid mer til for å føle meg bra. 

Anonymkode: ae80b...515

Ja, det er mulig. Med meg begynte det i det små, etter hvert var jeg å se på legevakten 4-5 dager ukentlig i 5-6 år, jeg fant måter å forurense sårene på som ga infeksjon og høynet min egen smerte og det hele eskalerte slik at jeg på det meste lå på sykehus i 4 uker og måtte igjennom 4-5 operasjoner før de hadde rettet opp skaden min og 10 doser antibiotika i døgnet i to av dem fordi jeg hadde påført meg selv alvorlig blodforgiftning. Det er nå 12 år siden, men beinet mitt bærer fortsatt preg av alle operasjonene og flere hudtransplantasjoner. Det er ikke derfor jeg er rullestolbruker ;)

Det er dessverre fysisk og psykisk mulig å bli avhengig av selvskading. Fysisk forklarer de det med at du får kroppen til å utskille endorfiner (kroppens eget morfin) og det er det samme man utskiller ved hard trening og ved orgasme. På samme måte er selvskading avhengighetsskapende som sex og trening. Psykisk blir det en mestringsuvane. Når man får det vanskelig, tenker man automatisk at "nå må jeg skade meg" akkurat som røykeren tenker "nå hadde det smakt godt med en røyk", alkoholikeren tenker "nå hadde det vært godt med et glass" eller den narkomane tenker "nå hadde det gjort seg med et skudd".

Selv har jeg nå ikke selvskadet meg aktivt siden 2012. Jeg fikk kniven på strupen av samboeren min: Enten slutter du med selvskading eller jeg flytter til en annen kant av landet uten deg. Jeg har på det meste klart meg to og tre år uten selvskading og ellers har det vært ett år mellom hver selvskadingsepisode. Episodene har vært mindre alvorlige sammenlignet med tidligere målestokk og kun trengt sting hos legen.

Det er ikke lenger naturlig for meg å ha et ønske om selvskading. Jeg har funnet andre mestringsstrategier som f.eks. skrive dagbok, gjøre noe på kjøkkenet, chatte med en god venn, lese en bok, se i oppskriftsbøker (for min hovedinteresse her i livet er matlaging), ringe til noen, gjøre organisasjonsarbeid osv. Rett og slett få tankene over på noe annet ganske enkelt. Sist jeg selvskadet var rett før 17. mai i fjor. Nå gjør jeg det kun når virkelig ingen andre løsninger finnes og livet blir for vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...