Gå til innhold

Fedme - Zyprexa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I det siste halve året har jeg lagt på meg 10 kg. Tar 12.5 mg Zyprexa og 200 mg Quetiapin hver kveld, i tillegg Quetiapin og Sobril som behovsmedisin. Jeg opplever nå matlysten som plagsom, spesielt om natten. Jeg veier nå snart 76 kg. og er 164 cm høy. Dette er en bmi på over 27, og jeg er redd for at jeg kommer til å få helseproblemer på grunn av dette. Har nå meldt meg på Grete Roede kurs og håper å komme i gang med slanking gjennom det. Men må si jeg er veldig deprimert nå. Jeg har også en skade i en fot som gjør at fysisk aktivitet er vanskelig, så jeg har mer enn en bekymring. Er det noen her inne som har slanket seg på Zyprexa og klart å gå ned i vekt? Hva gjorde dere i så fall da? Noen som har gått Grete Roede kurs og fått hjelp der?

Anonymkode: 8a0e9...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en svigermor som hadde svært god effekt av Grete Roede-kurs. Der skal du jo telle kalorier og det hadde ikke vært riktige fremgangsmåte for meg personlig, men min svigermor følte det var motiverende, så der er vi forskjellige. Fordelen med Grete Roede er jo at du fremdeles kan spise et variert og sunt kosthold og ikke gå på noen diett. Grete Roede satser på en varig livsstilsendring, noe jeg tror og selv vet er nøkkelen til å lykkes. Min svigermor gikk ikke på Zyprexa og det kan kanskje være vanskeligere å gå ned i vekt med den i blodet, men mulig. Selv la jeg ikke på meg av Zyprexa, men alle får ikke alle bivirkninger. Men så klart er vektøkning så enkelt at det går for mye kalorier inn. Problemet er at Zyprexa endrer sultfølelsen i hjernen. Leste en artikkel om det en gang, men den er fjernet fra nettet nå.

Ønsker deg lykke til :)

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg hadde en svigermor som hadde svært god effekt av Grete Roede-kurs. Der skal du jo telle kalorier og det hadde ikke vært riktige fremgangsmåte for meg personlig, men min svigermor følte det var motiverende, så der er vi forskjellige. Fordelen med Grete Roede er jo at du fremdeles kan spise et variert og sunt kosthold og ikke gå på noen diett. Grete Roede satser på en varig livsstilsendring, noe jeg tror og selv vet er nøkkelen til å lykkes. Min svigermor gikk ikke på Zyprexa og det kan kanskje være vanskeligere å gå ned i vekt med den i blodet, men mulig. Selv la jeg ikke på meg av Zyprexa, men alle får ikke alle bivirkninger. Men så klart er vektøkning så enkelt at det går for mye kalorier inn. Problemet er at Zyprexa endrer sultfølelsen i hjernen. Leste en artikkel om det en gang, men den er fjernet fra nettet nå.

Ønsker deg lykke til :)

Takk skal du ha😊

Anonymkode: 8a0e9...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal snakke med legen din om dette. Jeg er en stor tilhenger av Zyprexa fordi den er så effektiv, men ved slik vektøkning bør en vurdere noe annet. Dessverre er sannsynligheten for ytterligere vektøkning stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marye skrev:

Jeg gikk fra bmi 19 til bmi 34 takket være zyprexa Og litium 

hadde aldri klart slankekurs mens jeg gikk på de medisinene 

Og derfor skal man være forsiktig med å dømme folk som er overvektige, og til og med svært overvektige. Det er ikke bare å slanke seg. Det er ofte en grunn til overvekten, og det er da tross alt bedre å være overvektig enn å være psykotisk og syk. Hvis det er prisen å betale hadde jeg gjort det selv. 

Anonymkode: ecaec...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og derfor skal man være forsiktig med å dømme folk som er overvektige, og til og med svært overvektige. Det er ikke bare å slanke seg. Det er ofte en grunn til overvekten, og det er da tross alt bedre å være overvektig enn å være psykotisk og syk. Hvis det er prisen å betale hadde jeg gjort det selv. 

Anonymkode: ecaec...b98

Ja, det er i mange tilfeller en grunn. Den kan være fysisk og den kan være psykisk, f.eks. PCOS, stoffskiftesykdom, medisiner, overspiselseslidelser, trøstespising, tvangsspising m.m., men en ting er å bruke det som forklaring, noe annet er å bruke det som en unnskyldning til å kunne fortsette i samme løpet. Når man vet om en tilstand, har man forutsetninger for å kunne i hvert fall gjøre en innsats for å gjøre tiltak mot problemet.

Jeg synes at politikerne i dette landet (ingen spesifikke nevnt) kan komme til å uttale seg uheldig når de ber overvektige om å ta seg sammen og at det bare er å skjerpe seg. Om det hadde vært så enkelt, hadde det ikke vært overvektige i Norge i dag - eller klasifiserer de hele Norges befolkning som stokk dumme? Dette sier Jøran Hjelmeseth så fint i et intervju med TV2:

"Det er en utbredt myte at fedme først og fremst skyldes manglende selvkontroll, mener Hjelmeseth. – Hvis det var sånn, ville to av tre voksne ha dårlig selvkontroll, for så mange er faktisk overvektige i Norge i dag, forklarer eksperten. Sånn er det selvsagt ikke. Mange med dårlig selvkontroll er slanke også."
"Norsk fedmeekspert: Underlig at ikke alle er overvektige"

Jeg dømmer ingen. Jeg har selv vært kraftig overvektig med en BMI i underkant av 40 og vet hvor tungt det er fysisk og vanskelig det er å slite med overvekt psykisk. Hvis noen har oppfattet meg slik, har jeg blitt misforstått trolig av måten jeg formulerer meg på. Jeg valgte å ta en vektoperasjon, noe som har gitt meg bl.a. alvorlig beinskjørhet før jeg har fylt 40 år, men jeg gjorde i hvert fall et valg for å forbedre en livsfarlig overvekt. Vektoperasjonen forbedret livskvaliteten på mange områder og forverret den på andre, så er det å balansere vektskålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...