Gå til innhold

Ketamin-behandling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner til behandlere som tilbyr ketamin, i behandling mot depresjon? 
Bor i Bergen...

-Mia

Anonymkode: 7ea2e...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ketamin er ingen behandling mot depresjon tilsvarende antidepressiva. Ketamin er en akuttbehandling for de aller mest deprimerte som står i akutt fare for livet sitt som følge av næringsvegring eller suicidalitet, som et alternativ til ECT. 

Jeg opplever at ketamin (som andre narkotiske stoffer mot psykiske lidelser) nærmest har blitt beskrevet som et vidundermiddel og blitt veldig tabloid. Ketamin har ikke noen god langtidseffekt mot depresjon, men kan som sagt være et godt alternativ til ECT ved de aller mest alvorlige depresjonene. Behandlingen gis nok uansett bare på sykehus.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, ISW skrev:

Ketamin er ingen behandling mot depresjon tilsvarende antidepressiva. Ketamin er en akuttbehandling for de aller mest deprimerte som står i akutt fare for livet sitt som følge av næringsvegring eller suicidalitet, som et alternativ til ECT. 

Jeg opplever at ketamin (som andre narkotiske stoffer mot psykiske lidelser) nærmest har blitt beskrevet som et vidundermiddel og blitt veldig tabloid. Ketamin har ikke noen god langtidseffekt mot depresjon, men kan som sagt være et godt alternativ til ECT ved de aller mest alvorlige depresjonene. Behandlingen gis nok uansett bare på sykehus.  

Vil det si at jeg som har fått ECT uten effekt nok heller ikke ville hatt effekt av ketamin? 

Det er tre år siden jeg fikk ECT og har tenkt på at jeg skulle forsøkt det nå da jeg for tre år siden var i en alvorlig livskrise, men det er jeg ikke i lenger så kanskje det hadde virket nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Glitter skrev:

Det er tre år siden jeg fikk ECT og har tenkt på at jeg skulle forsøkt det nå da jeg for tre år siden var i en alvorlig livskrise, men det er jeg ikke i lenger så kanskje det hadde virket nå...

Fikk du noen bivirkninger av ECT? Selv valgte jeg å avbryte behandlingen etter 8. behandling pga. hukommelsesproblemer. Fikk t.o.m. Tiamin (tror jeg mot hukommelsesproblemene mine fordi de var så omfattende. Gikk imidlertid fra det de beskrev fra alvorlig til moderat depresjon på avdelingen jeg var innlagt ved har jeg lest i journalen nå i ettertid.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Fikk du noen bivirkninger av ECT? Selv valgte jeg å avbryte behandlingen etter 8. behandling pga. hukommelsesproblemer. Fikk t.o.m. Tiamin (tror jeg mot hukommelsesproblemene mine fordi de var så omfattende. Gikk imidlertid fra det de beskrev fra alvorlig til moderat depresjon på avdelingen jeg var innlagt ved har jeg lest i journalen nå i ettertid.

Ja jeg var jo nærmest som dement å regne den første tiden. Kunne aldri huske hva jeg hadde gjort dagen før. Det gav seg etter hvert da, men. Har dårlig hukommelse nå da, men det tror jeg ikke har noe med ECT å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Glitter skrev:

Vil det si at jeg som har fått ECT uten effekt nok heller ikke ville hatt effekt av ketamin? 

Det er tre år siden jeg fikk ECT og har tenkt på at jeg skulle forsøkt det nå da jeg for tre år siden var i en alvorlig livskrise, men det er jeg ikke i lenger så kanskje det hadde virket nå...

Hei!

Nei, det er ikke noen sammenheng der (du kan godt få effekt av ketamin selv om du ikke hadde effekt av ECT) - jeg prøver bare å illustrere bruksområdet/indikasjonen. 

Ketamin er en veldig god behandling (og er viktig verktøy for helsevesenet da man omtrent ikke har hatt legemidler med akutt effekt mot depresjon), men det er ikke noen god erstatning for antidepressiva på sikt. Det er nok bare ment for å løfte pasienter ut av livsfare til annen behandling blir virksom (som ECT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, ISW skrev:

Hei!

Nei, det er ikke noen sammenheng der (du kan godt få effekt av ketamin selv om du ikke hadde effekt av ECT) - jeg prøver bare å illustrere bruksområdet/indikasjonen. 

Ketamin er en veldig god behandling (og er viktig verktøy for helsevesenet da man omtrent ikke har hatt legemidler med akutt effekt mot depresjon), men det er ikke noen god erstatning for antidepressiva på sikt. Det er nok bare ment for å løfte pasienter ut av livsfare til annen behandling blir virksom (som ECT)

Okei. Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎22‎.‎01‎.‎2020 den 12.55, AnonymBruker skrev:

Er det noen som kjenner til behandlere som tilbyr ketamin, i behandling mot depresjon? 
Bor i Bergen...

-Mia

Anonymkode: 7ea2e...48f

Her har de tilbudt ketamin behandling mot depresjon i over ett år nå: https://www.emmasofiaklinikk.no/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, ISW skrev:

Ketamin er ingen behandling mot depresjon tilsvarende antidepressiva. Ketamin er en akuttbehandling for de aller mest deprimerte som står i akutt fare for livet sitt som følge av næringsvegring eller suicidalitet, som et alternativ til ECT. 

Jeg opplever at ketamin (som andre narkotiske stoffer mot psykiske lidelser) nærmest har blitt beskrevet som et vidundermiddel og blitt veldig tabloid. Ketamin har ikke noen god langtidseffekt mot depresjon, men kan som sagt være et godt alternativ til ECT ved de aller mest alvorlige depresjonene. Behandlingen gis nok uansett bare på sykehus.  

Dette er det nok for tiden noe ulike oppfatninger om. Det finnes miljøer som har ganske lav terskel for å tilby ketamin-behandling, for eksempel https://www.emmasofiaklinikk.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, frosken skrev:

Her har de tilbudt ketamin behandling mot depresjon i over ett år nå: https://www.emmasofiaklinikk.no/

 

Jeg skulle gjerne ha hatt en slik akutt medisin liggende hjemme i skapet. Jeg kan få akutte, alvorlige depresjoner ut av det blå. Selv om de ikke alltid varer så lenge, hadde det garantert hjulpet meg over kneika. Kanskje noe å spørre legen om ved å vise til at det tilbys ved Emma Sofia klinikken som et lavterskeltilbud. 

Anonymkode: e1932...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne ha hatt en slik akutt medisin liggende hjemme i skapet. Jeg kan få akutte, alvorlige depresjoner ut av det blå. Selv om de ikke alltid varer så lenge, hadde det garantert hjulpet meg over kneika. Kanskje noe å spørre legen om ved å vise til at det tilbys ved Emma Sofia klinikken som et lavterskeltilbud. 

Anonymkode: e1932...9f1

Jeg tror ikke man kan kalle ketamin-behandling et lavterskeltilbud, selv om Emma Sofia klinikken nok har lavere terskel enn mange andre steder for å prøve ut denne behandlingen. Foreløpig er vel heller ikke nesesprayen godkjent i Norge, så inntil det har skjedd, må vel behandlingen skje på et legekontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...