Gå til innhold

Allergi, astma eller annet

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 60 åring som til stadighet blir syk. Jeg har oppdaget at jeg ikke tåler nøtter, chili eller hvitløk.

Ved enkelte anledninger har jeg blitt svært uvel når jeg har drukket rødvin. Forbruket er ikke veldig høyt men kanskje litt over normalen.

Sist gang jeg ble syk var jeg ute på byen sammen med kona for å nyte en bedre middag på Aker Brygge. Vi bestillte en flaske rødvin uten å drikke den helt opp.

Etter middagen ble jeg uvel. Jeg ble tungpustet, kunne ikke gå mer enn ti meter uten å hvile. Dessuten kastet jeg opp litt.

Har opplevd tilsvarende episoder før uten at de har vært like ille. Jeg vet at det ikke er maten.

Ubehaget gikk ikke over og drosjesjaføren insisterte på å kjøre direkte til sykehus. Jeg er imidlertid ganske sta har jeg fått høre, så jeg nektet. Etter å ha kommet hjem sovnet jeg umiddelbart.

Min sønn har astma og han mener bestemt at det er det jeg er plaget av også????

Om morgenen hoster og harker jeg voldsomt. Ofte kaster jeg opp slim.

Jeg røyker ikke. Har aldri gjort det.

Jeg lever imidlertid et godt liv. Mye god mat og drikke. Er ikke alkoholiker men drikker gjerne en eller to øl om dagen. Koser meg med litt vin og et glass whiskey i helgen.

Min fysiske form er ikke til å skryte av!!!

Etter siste "anfall" har jeg blitt bekymret for min egen helse. Jeg trodde jeg kom til å dø.

Jeg er kke typen som åpner meg for mennesker under fire øyne. Litt lettere på nettet.

Ønsker i hvertfall å få svar. Er jeg plaget av astma/allergi?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/45281-allergi-astma-eller-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære jonta

Det anfallet du fikk nylig høres ikke ut til å være noe astma eller allergi-anfall. Men det er slett ikke uvanlig å reagere på rødvin, særlig de som er rike på histamin, som noen typer er.

For meg høres det ut som om du snarest mulig burde bestille time hos fastlegen din for en grundig undersøkelse - slike "varsler" som det du fikk skal jo minne deg på at du må ta helsen din litt mer alvorlig. Dette er slett ikke noe varsel om at det feiler deg noe alvorlig, men det kan jo være lurt å sjekke status litt grundig - kanskje er det bare noen små "justeringer" som skal til.

Og bare for å ha sagt det, et glass rødvin eller to til maten er slett ikke farlig, snarere tvert i mot kan det være helsebringende.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...