Gå til innhold

Er attitude noe man er født med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg grønn over at det går an å få sånne kontraster. Jeg har vært heldig med det meste som de fleste ikke er heldig med. Utseendet mitt er bra nok, aldri noen problemhud eller noe med vekten. Aner ikke hvordan det er å måtte passe på kaloriene til enhver tid.
Aldri syk, kanskje forkjølet 1 gang i året. 
Men alt det andre er på bunn. Føler ikke jeg er flink til noen ting. Har slitt psykisk mesteparten av livet med depresjoner og trishet. 
Selv om jeg føler jeg har en god dag, så har jeg fått spørsmål om det går bra med meg osv.
Har visst en negativ attitude :( Selv om jeg ikke er sur og sint, negativ direkte...så er attituden min litt "nedfor" og det er det som hindrer meg. Saken er bare at jeg tror dette er noe folk er født med nærmest, og ikke noe som kan trenes.:( 

Anonymkode: 6b95e...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg irriterer meg grønn over at det går an å få sånne kontraster. Jeg har vært heldig med det meste som de fleste ikke er heldig med. Utseendet mitt er bra nok, aldri noen problemhud eller noe med vekten. Aner ikke hvordan det er å måtte passe på kaloriene til enhver tid.
Aldri syk, kanskje forkjølet 1 gang i året. 
Men alt det andre er på bunn. Føler ikke jeg er flink til noen ting. Har slitt psykisk mesteparten av livet med depresjoner og trishet. 
Selv om jeg føler jeg har en god dag, så har jeg fått spørsmål om det går bra med meg osv.
Har visst en negativ attitude :( Selv om jeg ikke er sur og sint, negativ direkte...så er attituden min litt "nedfor" og det er det som hindrer meg. Saken er bare at jeg tror dette er noe folk er født med nærmest, og ikke noe som kan trenes.:( 

Anonymkode: 6b95e...3a7

Det er bare tull, holdninger og innstilling kan absolutt trenes opp :) 

Anonymkode: 12a5e...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull, holdninger og innstilling kan absolutt trenes opp :) 

Anonymkode: 12a5e...860

Ja, men jeg tror det er riktig som ts sier. Man er født med ulike personligheter og sårbarheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anno20 skrev:

Ja, men jeg tror det er riktig som ts sier. Man er født med ulike personligheter og sårbarheter. 

Men hva om du ikke liker personligheten din? Hva om personligheten fører deg på steder du ikke trives?

Anonymkode: 6b95e...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull, holdninger og innstilling kan absolutt trenes opp :) 

Anonymkode: 12a5e...860

Innen visse grenser.

Anonymkode: bc6ae...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innen visse grenser.

Anonymkode: bc6ae...896

Er nettopp det jeg er redd. Jeg er ganske negativ fra naturens side. Misunner så de som er positiv. 

Anonymkode: 6b95e...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva om du ikke liker personligheten din? Hva om personligheten fører deg på steder du ikke trives?

Anonymkode: 6b95e...3a7

Om man opplever det så er vel tiden inne for å søke hjelp. De aller fleste som har en personlighet som fører til mye vansker, har antakelig en personlighetsforstyrrelse. Nå i dag er det god hjelp å få ifm det. 

Men legger til at det ikke gjelder i alle tilfeller såklart. 

Endret av Anno20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anno20 skrev:

Om man opplever det så er vel tiden inne for å søke hjelp. De aller fleste som har en personlighet som fører til mye vansker, har antakelig en personlighetsforstyrrelse. Nå i dag er det god hjelp å få ifm det. 

Men legger til at det ikke gjelder i alle tilfeller såklart. 

Får hjelp. Men det tar jo tid. Jeg sliter med å akseptere situasjonen. Jeg tror aldri jeg kan leve det livet jeg vil, nettopp fordi jeg er som jeg er. Men jeg føler meg så lurt. I oppveksten har jeg bare hørt at det er positivt med ei som meg og at jeg kan ditt og datt. Men så må vi innse mer og mer at jeg har et handicap og jeg kanskje må se bort fra livet som nesten var der. 
 

Anonymkode: 6b95e...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte født med tror jeg men tidlige hendelser i barndom kombinert med kanskje et litt ressursfattig miljø som tidlig skaper og gjør at følelsen av " aldri å være bra nok" går i arv spesielt om det kanskje kommer fra både mors og fars siden denne " meldingen om  avvik". Forfølges man av de samme tingene i tidlig skolealder er kanskje " løpet kjørt".?? Alt trenger man ikke og mye man sliter med som voksen er kanskje ting som egentlig hørte hjemme i de voksnes verden. Det er så mange som bare knekker sammen i dag har jeg hørt også blant eldre. Før jul dag jeg kom utenifra og skulle inn døra der jeg bor så kom hun forbi ute i gata og hoiet at nå skulle hun ut å gå tur. De er så flinke til det rundt om her hvor mange er pensjonister eller bør i storfamilien sin. Jeg har ikke sett henne siden men ser lyset er tent  av og til der jeg tror hun bør. Jeg kjenner henne ikke personlig bare vel det noen ord på vei til nærbutikken men har inntrykk av at hun har stor familie og er mye ute å reiser. Også eldre kan slite tror jeg. Jeg har ikke snakket mye med henne fordi hun sier så mye underlig. Hun fortalte jo at naboen skulle sprenge inn i fjellet til garasjer og mere plass til å sitte å sole seg. Men vie er ikke like og heldigvis virker det som hun har mange venner og mye sosialt ellers. Så alt er sikkert o.k.

Min erfaring er at studietiden senere etter videregående skole kan by på andre og mere positive erfaringer selv om " reparasjo nnok aldri skjer".

Anonymkode: 4b4a1...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest lever mer kontinentale liv i dag tror jeg i alle aldre med leilighet, hytte på fjellet og sjøen og feriehus eller appartement i Spania eller Frankrike og skiferie i vinterferien i Sveits hvis storfamilie. Kanskje gjør det noe med identitet vår. " Rollen som avvikende eller annerledes" blir vanskeligere og vanskeligere ettersom " lista stadig legges høyere" og skjønnhetsidealer endres? Vel så greit å være barnløs og stygg uten mastergrad i noe som teller i arbeidslivet nu kanskje. Alt er ikke bare.

Anonymkode: 4b4a1...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får hjelp. Men det tar jo tid. Jeg sliter med å akseptere situasjonen. Jeg tror aldri jeg kan leve det livet jeg vil, nettopp fordi jeg er som jeg er. Men jeg føler meg så lurt. I oppveksten har jeg bare hørt at det er positivt med ei som meg og at jeg kan ditt og datt. Men så må vi innse mer og mer at jeg har et handicap og jeg kanskje må se bort fra livet som nesten var der. 
 

Anonymkode: 6b95e...3a7

Dessverre må vi noen ganger innse at vi har våre handicap og begrensninger, og godta at verken vi selv eller livet ble som vi ønsket. 😢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tenker uten å være helsefaglig utdannet er at hvemsomhelst kan få problemer med attetyden om man har vært utsatt for noe veldig vanskelig eller er kommet i en stor skvis som man kanskje takler mindre bra om man kanskje har slitt og strevet hele livet og ikke har det store nettverk eller sosiale ferdigheter. Det kan bli " for mye for alle" tror jeg. I ytterste konsekvens " rable helt" med sykdom som kanskje ikke fanges opp dersom man har lite nettverk og pårørende og dårlig kontakt med fastlegen. Alle tåler ikke like mye tror jeg. Voksne som barn. Jeg har hørt at enkelte bare knekker sammen om belastningene blir for store og man må gå helt alene med dem. Så mange trenger hjelp i dag tror jeg og ikke bare beskjed om å " ta seg sammen". Tror jeg.

Anonymkode: 4b4a1...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk flest lever mer kontinentale liv i dag tror jeg i alle aldre med leilighet, hytte på fjellet og sjøen og feriehus eller appartement i Spania eller Frankrike og skiferie i vinterferien i Sveits

Folk flest har ikke alt det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er også ofte så rare mot hverandre i dag synes jeg. For noen år siden var det en ungdomspolitiker som så han ville ta betalt for sosial omgang med andre mennesker. Han sa ingenting om det gjalt hans egen familie. Jeg tror ikke man skal la seg bare " overkjøre" av andre og bli helt selvutslettende men selvfølgelig ikke skade noen med kanskhe oppdemmet raseri eller noe om man ikke er så flink med det verbale. Derimot søke hjelp i tide. Kan ikke sis for ofte tror jeg. Tradisjonelt er det vistnok menn og gutter som er dårligst på å oppsøke profesjo ell helsehjelp. Kvinner synes å komme etter også her synes jeg det virker som uten at jeg har sett noe forskning på det. Problemet er at det er not om hjelp for mange tror jeg. Helsehjelp er knapphetsgode for altfor mange tror jeg også i vårt velstands samfunn. Man skal ikke gjøre ting som ikke er bra for en. Kanskje mange psykisk lidelse havner helt urettmessig i kriminalstatistikken med de strenge straffer vi har i dag og rare opplegg. Det er mye bekymring man kan ha seg Psykologi er et meget vanskelig fag tror jeg.

Anonymkode: 4b4a1...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe av essensen i professoren i samfunnsmedisin Per Fugelli at vi alle var en del av " flokken" og at vi alle engang skal dø og ikke glemme det og oss selv. Alle generasjoner.

Ting har lett for å bli for mye akademisk kanskje eller for invaderende. Man gjør seg så mange tanker synes jeg.

Anonymkode: 4b4a1...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anno20 skrev:

Dessverre må vi noen ganger innse at vi har våre handicap og begrensninger, og godta at verken vi selv eller livet ble som vi ønsket. 😢

Noen ganger? Er «noen ganger» hele tiden? Jeg gidder ikke innse. For jeg vet at jeg kan. Saken er at mulighetene kom , etter jeg hadde mistet interessen. Men så kom interessen tilbake etter at jeg fikk muligheten. Men så skjer det samme som har skjedd hele livet, jeg passer ikke, jeg er ikke godt nok likt. Jeg er enkelt og greit ikke det folk eller arbeidsgivere og samfunnet forventer eller vil jeg skal være. 
Og jeg tror ikke jeg blir. Derfor er det vondt å se de som er slik og fortsetter jobben og livet. Jeg hadde vært der om det ikke var for at jeg er meg. Det virker som skjebnen bare prøver å fortelle meg at det jeg drømte om siden jeg var svært ung, ikke er realiteten og at det faktisk er det jeg drømte meg vekk fra som er hjemmet mitt. Men keg vil ikke ha hjemmet som er skapt for meg. 

Anonymkode: 6b95e...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...