Gå til innhold

Fedme av Nozinan


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i ca 1/2 år brukt Nozinan som sovemedisin. Dette har gitt meg 8 kilo ekstra. Går man ned i vekt ved opphør av medisin eller må det slankes bort? Noen med lignende erfaring? Høres så mye ulikt rundt dette problemet. 

Anonymkode: 7b51e...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har i ca 1/2 år brukt Nozinan som sovemedisin. Dette har gitt meg 8 kilo ekstra. Går man ned i vekt ved opphør av medisin eller må det slankes bort? Noen med lignende erfaring? Høres så mye ulikt rundt dette problemet. 

Anonymkode: 7b51e...016

For å gå ned i vekt kreves kaloriunderskudd. 

Endret av Janus30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har i ca 1/2 år brukt Nozinan som sovemedisin. Dette har gitt meg 8 kilo ekstra. Går man ned i vekt ved opphør av medisin eller må det slankes bort? Noen med lignende erfaring? Høres så mye ulikt rundt dette problemet. 

Anonymkode: 7b51e...016

Man går jo opp i vekt pga. at man øker matinntaket, som @Janus30 sier, og derfor må man dessverre gå ned i vekt med å slanke seg på normal måte. Har en venninne som strever med vektnedgang etter å ha stått på Nozinan et par år. Lite trivelig bivirkning, men selv sier hun at hun må jo også få sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Man går jo opp i vekt pga. at man øker matinntaket, som @Janus30 sier, og derfor må man dessverre gå ned i vekt med å slanke seg på normal måte. Har en venninne som strever med vektnedgang etter å ha stått på Nozinan et par år. Lite trivelig bivirkning, men selv sier hun at hun må jo også få sove.

Det er en kjent bivirkning av antipsykotika at de gir overvekt. Har noe med fettlagring å gjøre. Jeg har vært hos ernæringsfysiolog på sykehuset for å få hjelp. Gikk ikke ned et gram pga medisinen. Så alt skyldes ikke matinntak😊

Anonymkode: 7b51e...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en kjent bivirkning av antipsykotika at de gir overvekt. Har noe med fettlagring å gjøre. Jeg har vært hos ernæringsfysiolog på sykehuset for å få hjelp. Gikk ikke ned et gram pga medisinen. Så alt skyldes ikke matinntak😊

Anonymkode: 7b51e...016

Jeg leste en artikkel i november 2015 om at det er flere ting som spiller inn ved en vektoppgang. Artikkelen ligger ikke ute på nettet lengre, men jeg tok kopi av deler av teksten og den lå opprinnelig på Helsekostopplysningen.no - og akkurat dette ser leger ut til å ikke ta hensyn til eller avvise blankt av en eller annen grunn:

"Hjernen styrer både sult- og metthetsfølelsen, og regulering av matinntaket påvirkes også av hormonelle, visuelle, nevrologiske og psykologiske faktorer. To områder i hypothalamus som er av stor betydning for regulering av matlysten kalles metthetssenteret (Ventromedialt hypothalamus, VMH) og sultsenteret (Ventrolateralt hypothalamus, VLH). Dyreforsøk har vist at man ved å stimulere disse sentrene kan fremkalle både fedme og vekttap. To peptidhormoner som kalles appetitt- og metthetshormoner regulerer næringsopptaket. Mennesker med hormonmangel kan ha forstyrrelser i metthet- og sultreguleringsmekanismen. Det finnes teorier om at fedme også kan skyldes en tilvenning til forhøyede endorfinnivåer (stoffer som gjør at vi føler velvære) idet synet og duften av et velsmakende måltid hos overvektige personer gir en kraftig insulinstigning som ikke forekommer hos normalvektige. Høyt insulinnivå kan gi sultfølelse."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk lett ned da jeg kuttet Nozinan da jeg gikk på det for mange år siden. Gikk fra 105 til rundt 90 som var en passe vekt for meg som er en høy mann.

Anonymkode: 6be11...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La på meg MYE da jeg ble stabilisert på metadon (og sluttet med heroin). Overvekt pga. medisiner må dessverre slanke bort, d forsvinner ikke magisk av seg selv. Sjøl klarte jg å gå  ned 30 kg ved å hovedsakelig å legge om kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...