Gå til innhold

Folk som snakker som en «ordbok»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har møtt 2 mennesker i mitt liv som snakker som en ordbok i det daglige livet.  Forferdelig vanskelig å forstå de og de klarer ikke å holde en vanlig samtale. Må nesten bla i en ordbok for å forstå hva de snakker om 🙄Hvorfor snakker noen slik ? Føler meg bare liten og dum når jeg prater med de også er det FRYKTELIG SLITSOMT! Kan ikke folk bare snakke på et «språk» alle forstår ? Hvorfor må de bruke vanskelige ord og utrykk ? I tilegg så prater de mye når de først prater og da er det typ 2 setninger jeg har fått med meg av hele samtalen. 

Hvordan kan jeg ta det opp med de på en ordentlig måte uten å såre eller virke uintelligent ? Legger til at den ene er en kollega av meg på jobben. 

 

Anonymkode: b9510...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje mennesker som har politikere som aldri går tomme for ord som idealer eller at det er disse 2 personer sin " utestemme" på samme måte som i barnehagen de kanskje aldri fikk oppleve eller ikke var i generasjon som hadde det som tilbud.  Eller innflyttere fra nord som ble opplært i riksmål i skolen? Eller har foreldre av " den gamle skolen" som kanskje er litt engstelig for at det skal oppstå krangel om politikk eller annet. Kan være så mangt. Bare et kompleks kanskje.

Anonymkode: 7674b...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eksempel?

Anonymkode: a0ece...772

Ok hun ene er veldig religiøs så det blir en god del prat om det åndelige, spirituelle, vers fra bibel osv og jeg forstår meg ikke på slik. Forstår heller ikke alt som står på bibelen. Det er for meg bare en gåte 😅 hun kan hele bibelen utenatt og jeg aner ikke hva hun snakker om når hun henvender til vers, navn eller sider. 

 

Han andre altså min kollega har studert biokjemi, filosofi og tatt mastergrad i teknologi og når han prater så er det kun om disse tingene. Vi klarer ikke å holde en normal samtale. Den mest normale samtalen vi har hatt var om en filosof som levde for flere tusen år siden som han liker svært godt. Altså tenkemåten hannes. 

Jeg savner å prate med de om helt normale ting for så fort jeg åpner et tema så klarer de å dra det inn i det de har lært på skolen eller religion. Jeg kan ingenting om disse tingene så jeg sitter og nikker med hode hver gang uten å egentlig forstå hva de prater om. 

 

Anonymkode: b9510...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dengang jeg vokset opp var de voksne " Dis"  i veldig høy grad. Selv blant naboer. Det var også en måte å vise " den annen" respekt spesielt om man følte man kanskje ikke hadde samme oppfatning eller opplevelse av saker og ting. Både muntelig og i svært høy grad skriftelig ved jobbsøknad osv.Det var stor klasseforskjeller mellom folk Mange foreldre tror jeg opplevet mye rart på de få lærermøtene som var tror jeg. Så store var avstandene mellom folk og virker å bli det igjen. Det går på helsa løs for mange tror jeg. Enkelte synes ikke der " er likhet for loven" har jeg lest i enkelte kronikker. Enkelte slår " helt under beltestedet" har jeg inntrykk enkelte føler. Generasjonene snakker eller har kanskje ikke samme språk og like gode forutsetninger til å forstå både verden og hverandre alltid. Kanskje det er et utslag av " generasjonsmotsetningrr" eller " verdisyn" eller mye usikkerhet på situasjonen. Aktuelle personrr vet vel best selv tenker jeg. Deres venner " er kanskje slik"? Om de lever.

Anonymkode: 7674b...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ville kanskje si at de liker ikke meg som skriver dette. En halvgammel barnløs kjærring som har tatt sine valg i livet som ikke er forenlig med deres verdisyn kanskje. Men de har aldri trådt mine sko og kjenner ikke meg personlig så det tar jeg ikke lenger meg nær av. De har sin historie og jeg har min liksom.Men selvsagt når helsa er på det skralleste og tankekjøret og episoder ^ kommer tilbake" kanskje utløst av ting en tilfeldig hører om på radio eller annet medium kan en tåre komme.  Man føler seg nesten litt forfulgt men har jo medisiner å ta heldigvis og en sigarett. Vi har alle vårt tror jeg. Alle generasjoner.

Anonymkode: 7674b...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...