Gå til innhold

Stalker? Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) Det er så mye som har skjedd rundt dette jeg skal fortelle nå, men jeg forteller kort,og prøver forklare så godt jeg kan. Jeg flyttet hit jeg bor nå for ca 2 måneder siden og den 3 dagen jeg kom hit begynte en "hyggelig" nabo fyr å vise meg rundt. Etterhvert ble vi venner, så prøvde han å kysse meg og jeg trakk meg unna da jeg nettopp hadde kommet meg ut av et langvarig forhold med eksen og ikke ville ha noe nytt. Men, denne "vennen" min er ikke så hyggelig som jeg trodde, nå er han mer creepy. Jeg ser at han blir direkte sint når jeg sier nei til å møtes, øynene hans blir helt svarte og ondskapsfulle, her ringte varsel lampene for meg og jeg fulgte magefølsen min og min veninnes råd. Men så begynte jeg se han overalt hvor jeg drar, jeg tenkte dette måtte være tilfeldig, men dette skjer nå veldig ofte. Og han står der å smiler til meg og gir meg blikk. Jeg har gått bort til han og spurt han rett ut om han forfølger meg, da sier han bare nei og ler. I dag morges stod han utenfor soveroms vinduet mitt og så på meg. Jeg ringte snuten å de sa bare de ikke kunne gjøre noe fordi han har ikke skadet meg. Men jeg synes dette er ekkelt. Jeg hadde en venn av meg på besøk fra andre siden av byen og vi dro på butikken for å handle inn taco og da møtte vi han, jeg hadde ikke fortalt han om denne mannen før han sa til meg " hva er det med han der? han stirrer på oss". Er jeg bare paranoid eller har jeg faktisk en stalker? synes dette er veldig ekkelt. Og jeg føler meg redd ganske ofte på grunn av dette, spesielt om kveldene. Takk for svar. 

Anonymkode: 54698...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) Det er så mye som har skjedd rundt dette jeg skal fortelle nå, men jeg forteller kort,og prøver forklare så godt jeg kan. Jeg flyttet hit jeg bor nå for ca 2 måneder siden og den 3 dagen jeg kom hit begynte en "hyggelig" nabo fyr å vise meg rundt. Etterhvert ble vi venner, så prøvde han å kysse meg og jeg trakk meg unna da jeg nettopp hadde kommet meg ut av et langvarig forhold med eksen og ikke ville ha noe nytt. Men, denne "vennen" min er ikke så hyggelig som jeg trodde, nå er han mer creepy. Jeg ser at han blir direkte sint når jeg sier nei til å møtes, øynene hans blir helt svarte og ondskapsfulle, her ringte varsel lampene for meg og jeg fulgte magefølsen min og min veninnes råd. Men så begynte jeg se han overalt hvor jeg drar, jeg tenkte dette måtte være tilfeldig, men dette skjer nå veldig ofte. Og han står der å smiler til meg og gir meg blikk. Jeg har gått bort til han og spurt han rett ut om han forfølger meg, da sier han bare nei og ler. I dag morges stod han utenfor soveroms vinduet mitt og så på meg. Jeg ringte snuten å de sa bare de ikke kunne gjøre noe fordi han har ikke skadet meg. Men jeg synes dette er ekkelt. Jeg hadde en venn av meg på besøk fra andre siden av byen og vi dro på butikken for å handle inn taco og da møtte vi han, jeg hadde ikke fortalt han om denne mannen før han sa til meg " hva er det med han der? han stirrer på oss". Er jeg bare paranoid eller har jeg faktisk en stalker? synes dette er veldig ekkelt. Og jeg føler meg redd ganske ofte på grunn av dette, spesielt om kveldene. Takk for svar. 

Anonymkode: 54698...b82

Når jeg leste ditt innlegg så tenkte jeg først at han kanskje var forelsket og uerfaren Mtp hvordan man tar kontakt med noen man har følelser for, men når han står og stirrer utenfor ditt soverom så er det absolutt et tegn på at du burde holde deg unna! Ja han stalker deg. Ta med noen du føler deg trygg på og si fra til han om at hvis han fortsetter slik så kommer du til å politianmelde. 

Anonymkode: c7208...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om politiet ikke kunne gjøre noe så kan du høre med dem om de har noen generelle råd for hvordan du bør forholde deg til mannen.  Andre instanser som kan hjelpe, kanskje krisesenteret har råd .

I noen land er det lover mot staking, sjekk om vi har det her .

Tenk sikkerhet og følg magefølelsen.  I verste fall, flytt.

Anonymkode: 92c87...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg bare paranoid eller har jeg faktisk en stalker? synes dette er veldig ekkelt. Og jeg føler meg redd ganske ofte på grunn av dette, spesielt om kveldene. Takk for svar. 

Anonymkode: 54698...b82

Dette ville ikke jeg likt heller. Ga virkelig ikke politiet noen råd? Klart de ikke kan gjøre noe (dvs gripe inn) overfor noen som ikke har brutt loven, det skulle bare mangle. Men vanligvis gir de gode råd i slike situasjoner.

Generellt rådes man til å tydelig be vedkommende om å ikke ta kontakt mer, uten å anklage eller være sint/spydig/flåsete/nedlatende. Si at du har nok venner, ikke ønsker kjæreste og syns det er ubehagelig at han tar kontakt og kikker inn gjennom vinduet ditt. Si også at du må ta kontakt med politiet dersom han ikke respekterer dette.  

Deretter rådes man til å ikke respondere på kontakt, og ellers være påpasselig med ikke å provosere (stirre/kikke tilbake, hviske og tiske, svare på spørsmål fra vedkommende. Si kun høflig og avmålt «hei» når dere passerer hverandre. Etterhvert går (forhåpentlig) vedkommende lei av å ta kontakt.

Tips: Skriv logg over alle ubehagelige hendelser med dato og klokkeslett. Dette kan være nyttig å ha oversikt over dersom vedkommende opprettholder atferden. 

Usaklig kommentar tilslutt, men er det virkelig fremdeles noen som sier «snuten»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...