Gå til innhold

Hvordan klare å verdsette seg selv ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har innsett at alt av kjærlighet jeg får av verden er ikke nok, jeg må begynne å verdsette meg selv. 

Det hjelper ikke at andre liker meg når jeg ikke klarer å like meg selv. 

Hvordan kan jeg like meg selv ? Jeg finner stadig feil med meg som person både Mtp det ytre og det indre. 

Jeg vil lære meg å like meg selv så har dere noen tips ? Jeg tror faktisk at det er min eneste nøkkel til et bedre liv. 

Anonymkode: f16d1...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Meditasjon og/eller metakognitiv terapi sånn at du ikke så lett faller inn i negative tankerekker. Oppmerksomhetstrening er en del av det, du kan øve på å skifte fokus mellom ulike lyder. En psykolog spilte av et opptak for meg, men du kan finne lignende opptak på youtube. 

 

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har innsett at alt av kjærlighet jeg får av verden er ikke nok, jeg må begynne å verdsette meg selv. 

Det hjelper ikke at andre liker meg når jeg ikke klarer å like meg selv. 

Hvordan kan jeg like meg selv ? Jeg finner stadig feil med meg som person både Mtp det ytre og det indre. 

Jeg vil lære meg å like meg selv så har dere noen tips ? Jeg tror faktisk at det er min eneste nøkkel til et bedre liv. 

Anonymkode: f16d1...c8d

Høres kanskje rart ut. Men jeg skrev en liste med det jeg ser for meg er positivt med meg selv. Så skrev jeg en liste med det som var negativt. Etter en dag leste jeg de igjen. Og mye av det jeg hadde satt i den negative listen var bare tull når jeg tenkte over det. Mye som hadde å gjøre med en feil jeg hadde gjort. Igjen stod det ting jeg kunne jobbe med. 

 

Tror også det er viktig å være snill mot deg selv, hvis du gjør en feil. Prøv å ikke overtenke. Hvis en venn hadde gjort samme feilen hadde du tenkt at de var en dårlig person ? 

 

Når du har gjort noe bra er det viktige å kunne være litt stolt, gi deg selv et mentalt godt jobba klapp på skulderen. 

 

Prøv å gjøre en ting hver dag som gjør deg glad.

Prøv å gjøre en ting hver dag som gjør noen andre glad. ( høres rart ut men det gir en god følelse)

Når det kommer til det ytre, betyr det ingenting. Men kanskje forandre hårsveis, kjøp et nytt klesplagg , forandring kan fryde :)

Anonymkode: 6ea41...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har innsett at alt av kjærlighet jeg får av verden er ikke nok, jeg må begynne å verdsette meg selv. 

Det hjelper ikke at andre liker meg når jeg ikke klarer å like meg selv. 

Hvordan kan jeg like meg selv ? Jeg finner stadig feil med meg som person både Mtp det ytre og det indre. 

Jeg vil lære meg å like meg selv så har dere noen tips ? Jeg tror faktisk at det er min eneste nøkkel til et bedre liv. 

Anonymkode: f16d1...c8d

Jeg tror nøkkelen kan være å rett og slett bare innse at du ikke er perfekt, og at du heller aldri kommer til å bli det. Samtidig må du innse at det også gjelder alle andre. Ingen mennesker er perfekte, og ingen vil noensinne bli det. 

Godtar du det, har du kommet langt. For da slipper du å strebe etter det perfekte som uansett aldri vil komme. Da kan du senke kravene til deg selv og heller klappe deg selv på skuldra for at du i det minste har forsøkt å gjøre så godt du kan. Og bedre enn det kan det jo ikke bli! :)

Og utseendet vårt kan vi ikke få gjort så mye med bortsett fra å gjøre det beste ut av det også, som f.eks passe på å være rein og stelt, ok på håret og ha ok klær på, som ab over her også er inne på. Litt sminke kan jo også gjøre seg. 

Jeg tenker også at hvis du setter deg som mål å like deg selv bedre, så trenger du noen delmål underveis. Hva de er akkurat i ditt tilfelle vet jo ikke jeg, men jobb først mot delmålene så når du kanskje målet til slutt. Legg merke til at jeg sier kanskje, for det er ikke alle som greier å nå målene sine selv om de prøver, enten det er å gå ned x antall kilo, eller like seg selv. "Bra nok" er et uttrykk jeg liker. Du kan ikke forvente at du skal like deg selv 100%, for det tror jeg ikke at noen gjør. Men at du kan komme til at du er bra nok, det tror jeg du greier! 

Jeg tror nøkkelen ligger der. At du må senke kravene til deg selv, og komme til at du er bra nok som du er. 

Anonymkode: 794fc...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo f.eks begynne å si til deg selv: "Jeg er som jeg skal være". Hvis du sier det mange nok ganger så begynner du etter hvert å tro på det, absolutt verdt å prøve.

Endret av Stormwind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for min del jobbet for å ikke se på meg selv som mindre verdt enn andre. Og det har hjulpet meg. 

Anonymkode: 5e223...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Stormwind skrev:

Du kan jo f.eks begynne å si til deg selv: "Jeg er som jeg skal være". Hvis du sier det mange nok ganger så begynner du etter hvert å tro på det, absolutt verdt å prøve.

Selvbedrag er ikke bra, bedre å si til seg selv at man prøver å gjøre sitt beste.

Anonymkode: 6c681...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvbedrag er ikke bra, bedre å si til seg selv at man prøver å gjøre sitt beste.

Anonymkode: 6c681...f81

Det er ikke selvbedrag å si til seg selv at man er som man skal være. Med mindre man er utsatt for lengre tids hjernevask da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres kanskje rart ut. Men jeg skrev en liste med det jeg ser for meg er positivt med meg selv. Så skrev jeg en liste med det som var negativt. Etter en dag leste jeg de igjen. Og mye av det jeg hadde satt i den negative listen var bare tull når jeg tenkte over det. Mye som hadde å gjøre med en feil jeg hadde gjort. Igjen stod det ting jeg kunne jobbe med. 

 

Tror også det er viktig å være snill mot deg selv, hvis du gjør en feil. Prøv å ikke overtenke. Hvis en venn hadde gjort samme feilen hadde du tenkt at de var en dårlig person ? 

 

Når du har gjort noe bra er det viktige å kunne være litt stolt, gi deg selv et mentalt godt jobba klapp på skulderen. 

 

Prøv å gjøre en ting hver dag som gjør deg glad.

Prøv å gjøre en ting hver dag som gjør noen andre glad. ( høres rart ut men det gir en god følelse)

Når det kommer til det ytre, betyr det ingenting. Men kanskje forandre hårsveis, kjøp et nytt klesplagg , forandring kan fryde :)

Anonymkode: 6ea41...c5a

Synes du kommer med utrolig mange fine tips her. Konkrete og gjennomførbare tips i hverdagen.

Jeg ønsker å tilføye: Lag en liste over alle kvalitetene dine. Hva du er flink til - enten det er å tegne eller ta bilder av naturen. Hensikten er å bli bevisst dine egne kvaliteter. For vi har alle våre kvaliteter som menneske. Noen er flinke til en ting mens andre er flinke til andre ting og det er nettopp derfor vi har like yrkesgrupper i samfunnet. Interesseområdene til oss mennesker er heldigvis forskjellige.

Denne er litt stygg, men det er jo helt sant: Om du føler deg litt liten ved siden av en annen person fordi vedkommende er veldig flink til et eller annet, det kan f.eks. være å håndtere sosiale situasjoner godt, kan du tenke: "Vedkommende er flink i dette, men h*n har også sine sider som h*n ikke håndterer bra. Jeg har mine områder der jeg er sterk. Vi har alle våre sterke og svake områder." Det var for øvrig psykologen min som lærte meg å tenke slik. Men jeg anbefaler å holde tankene for deg selv. Det kan være litt sårende å høre at du tenker slik om et menneske som er flink til noe... ;) Folk fortjener jo å være flinke til ting, men det er en mestring om du føler deg liten i møte med andre flinke mennesker. Dette handler ikke om at jeg ikke unnder andre å være flinke, men det er en måte å håndtere det inni seg selv. Om du derimot deler disse tankene med den som er flink, kan det nok oppfattes som om at du ikke unner den andre å være flink i det h*n er flink i - det har jeg lite sans for. Jeg har forsøkt dette selv i praksis og det fungerer bra.

Vel, et lite sidespor, men likevel litt innenfor temaet å verdsette seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Eva Sofie skrev:

du kommer med utrolig mange fine tips her. Konkrete og gjennomførbare tips i hverdagen.

Takk:) dette jeg sier nå irrelevant til tråden, men godt å vite at 3 års psykologi studie ikke var helt ubrukelig, måtte droppe ut pga psykisk helse... oh The irony... må ha posta anonymt ved en feiltagelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, RamonaK skrev:

Takk:) dette jeg sier nå irrelevant til tråden, men godt å vite at 3 års psykologi studie ikke var helt ubrukelig, måtte droppe ut 

Selv studerte jeg på psykologisk fakultet, men i en litt annen retning (pedagogikk), like fullt med mennesker. Jeg ønsker en dag å ta spes.ped. når jeg blir frisk nok til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Eva Sofie skrev:

Selv studerte jeg på psykologisk fakultet, men i en litt annen retning (pedagogikk), like fullt med mennesker. Jeg ønsker en dag å ta spes.ped. når jeg blir frisk nok til det :)

Det høres spennende ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig vesentlig tanker synes jeg også. Bare så synd at våre samfunnsinstitusjoner så lite klarer å etterleve dem. Derfor blir det så ekstra vanskelig for så mange av oss tror jeg. Enkelte har jo skrevet om hvis skolen ikke fantes. Mye tror jeg skjer der som vi kanskje senere bærer med oss som ei tung bør selv i data alderen. Så veldig aktuelt også i dag synes jeg.

Anonymkode: 295bc...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må virkelig ha " stål i ben og armer" som klarer å drive med alt dere gjør synes jeg. Utrolig flott.

Anonymkode: 295bc...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...