Gå til innhold

"Third opinion"


Cesium

Anbefalte innlegg

Fikk en diagnose for mange år siden som jeg ikke kjente meg igjen i og nåværende behandler var enig og sendte meg til en ny henvisning for en second opinion. Da fikk jeg en ny diagnose. Men jeg tror ikke den heller er riktig. 

Jeg er så redd for å feilbehandles, og at jeg skal bruke tunge medisiner basert på et feil grunnlag, at denne diagnosen skal få ugunstige konsekvenser for meg. 

Har man rett på en "third opinion"? 

Og hvis jeg i såfall får en ny diagnose etter en ny utredning, blir det da den diagnosen som gjelder? Når helsepersonell er så uenig, hvem er det som skal bestemme hva som faktisk er riktig? 

Forvirrende det her. Diagnose betyr ingenting for meg så lenge deg bare er ord på et papir, men når det påvirker behandlingen min så er det jo ganske viktig at det er riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får nok ikke noe 3dje opinion med mindre du blir syk og havner i ett nytt behandlingsopplegg med nye folk.

 

Det er ikke helt uvanlig att man får forskjellige diagnoser i psykiatrien.

 

Selv har jeg hatt:

Hebefren Schizofreni (desorganisert heter det i dag)

Schizotyp lidelse

OCD 

OCD med dårlig innsikt/vrangforestillingers styrke

Og sist 

Paranoid schizofreni. Den siste fikk jeg når jeg var med i TOP prosjektet, som var en veldig nøye og grundig utredning.

 

Men selv om jeg slo meg til ro med Paranoid schizofreni, har jeg mer problemer med tvang og angst. DVS jeg har ikke vært ordentlig psykotisk på lenge, etter jeg begynte på AP. Men disse andre symptomene blir jeg ikke kvitt.

Anonymkode: d8c7b...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde meg, på et behandligssted ble alvorlig depresjon ble til personlighetsforstyrrelse . Så nytt behandlingssted og nye psykiatere som forandret personlighetsforstyrrelse til paranoid schizofreni. Den diagnosen hadde jeg i 10 år og var i behandling hele tiden. Så fikk jeg ny behandler og hn lurte på om jeg hadde dissosiativ lidelse  En psykiater og behandler gikk igjennom hele min tykke journal på jakt etter dissosiative symptomer men fant ingen,så da ble diagnosen fortsatt schizofreni. 

Det er nesten så en ikke kan tro det er sant, at det går ann å få så mange forskjellige diagnoser som de så går bort fra igjen, men det gjør det vist. Resultatet for meg er at jeg tar alt de sier i psykiatrien med en viss skepsis. Og diagnoser har jeg helt sluttet å ta til meg. 

Du kan ved ny vurdering få ny diagnose eller du kan risikere å få igjen en gammel, det kommer ann på hvilken diagnose dine symptomer ligner mest på nå.

Jeg tenker at jeg vil ha behandling for symptomer og ikke diagnosen, vis du forstår hva jeg mener. Men vet det kan være vanskelig da symptomer kan ligne på hverandre i de forskjellige diagnosene samtidig som de kan være at de skal behandles forskjellige. 

Jeg hadde gått for ny vurdering, men ikke hos hvem som helst, velg en som er god på den eller de diagnosene som er aktuelle å utrede.

 

Anonymkode: 98f5c...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...