Gå til innhold

Internrevisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva det går ut på? Jeg har googlet men finner lite info om det. Jeg er blitt trukket ut og må visst besvare vanskelige spørsmål. 

Anonymkode: e156f...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HMS arbeid i bedriften kanskje? Registrering av avvik  i produksjon av brev og vedtak? Arbeidsmiljø og innkjøp av miljøsertifiserte produkter? Retur av finere? Lager og rekvisita? Brannvern og risikoanalyser? Oppfølging av konvoluttering og velfrrdsmidler. Tilrettelegging og im catering til juleavslutning og interne møter. Skrive referat fra møter?  Avløysing sentralbord? Arkivarbeid? Oppfølging av lovverk? Publikumsmottak? Rutiner i regnskapssystemet? Annet fungering ved fravær og ferie?

Anonymkode: b0e35...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oppfølging av konvoluttering og velferdsmidler. Tilrettelegging og im catering til juleavslutning og interne møter.

Du har ikke så veldig peiling, eller hva?

TS: Internrevisjon handler om å avdekke feil og mangler i rutiner, om de etterleves i praksis, hvordan avvik registreres og følges opp og andre momenter for å redusere hendelser som kan utgjøre en risiko for bedriften.

Så hva du skal gjennom, avhenger av hvilken bransje du jobber i og hvilken rolle du har. Men det vil nok handle om rutiner og praksis - kjenner du rutinene som gjelder, hvordan følges de i det daglige arbeidet, hva gjøres med avvik o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Du har ikke så veldig peiling, eller hva?

TS: Internrevisjon handler om å avdekke feil og mangler i rutiner, om de etterleves i praksis, hvordan avvik registreres og følges opp og andre momenter for å redusere hendelser som kan utgjøre en risiko for bedriften.

Så hva du skal gjennom, avhenger av hvilken bransje du jobber i og hvilken rolle du har. Men det vil nok handle om rutiner og praksis - kjenner du rutinene som gjelder, hvordan følges de i det daglige arbeidet, hva gjøres med avvik o.l.

Tusen takk. Da skjønner jeg mer. Jeg er bare en vanlig medarbeider som ble tilfeldig valgt ut til å delta. 

Anonymkode: e156f...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 19.44, laban skrev:

Du har ikke så veldig peiling, eller hva?

TS: Internrevisjon handler om å avdekke feil og mangler i rutiner, om de etterleves i praksis, hvordan avvik registreres og følges opp og andre momenter for å redusere hendelser som kan utgjøre en risiko for bedriften.

Så hva du skal gjennom, avhenger av hvilken bransje du jobber i og hvilken rolle du har. Men det vil nok handle om rutiner og praksis - kjenner du rutinene som gjelder, hvordan følges de i det daglige arbeidet, hva gjøres med avvik o.l.

Jeg gruer meg sånn, for jeg har ikke vært gjennom noe av dette. Jeg føler det blir som en eksamen jeg ikke har forberedt meg til. Og så vet jeg at jeg kan bli så stresset at hjernen kobler ut. 
Jeg jobber som renholder på sykehus. Og av 40 ble jeg plukket ut. Det er mye styr, fordi det er så mange ord og lite handling fra en unnvikende sjef som bare skyver ting foran seg på jobben. Folk er lei. Sier hn skal ordne opp i ting men... jeg er konfliktsky selv, og begynner å lure på om det er derfor nettopp jeg ble valgt - fordi hn vet jeg ikke sier noe. Kanskje handler det ikke om det en gang, men det er tanker jeg får. 
Fikk for første gang stillingsinstruksen min i går som jeg skal lese i helga da. Hn sa jeg sikkert ville få spørsmål om det. Det hjelper. 

Anonymkode: e156f...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som renholder på sykehus. Og av 40 ble jeg plukket ut. Det er mye styr, fordi det er så mange ord og lite handling fra en unnvikende sjef som bare skyver ting foran seg på jobben. Folk er lei. Sier hn skal ordne opp i ting men... jeg er konfliktsky selv, og begynner å lure på om det er derfor nettopp jeg ble valgt - fordi hn vet jeg ikke sier noe. Kanskje handler det ikke om det en gang, men det er tanker jeg får. 

Har ikke du et relativt ferskt fagbrev? Jeg aner ikke hva som ligger bak at du ble valgt, men det kan tenkes at den som plukket deg ut, tenkte at du nylig har måttet repetere alle rutiner både teoretisk og praktisk, før fagprøven. Jeg synes i hvert fall det er like sannsynlig som at det har noe med personligheten din å gjøre.

Husk på at det er internt, det er ikke sånn at sykehuset kan miste en autorisasjon eller noe annet "farlig" selv om ikke alt er 100%. Det virker lite troverdig dersom du dekker over absolutt alt og kommer med hvite løgner som lett kan avsløres. Hvis du får spørsmål om ting der du vet dere ikke følger reglene helt, kan du formulere deg litt smart: "Rutinen / instruksen sier slik og sånn. På vår avdeling har vi implementert dette ved å gjøre ditt og datt." Evt. "Jeg har forstått det som at dette er løst ved at vi gjør ditt og datt." Så blir det opptil de som foretar revisjonen, å finne ut om dette er innafor eller ikke.

Hvis en rutine er helt håpløs i praksis, slik at det er umulig å følge den fordi det f.eks. vil gå ut over deres eller pasientenes helse, skal du ikke dekke over det. Bare forklar hvordan dere løser det og begrunn hvorfor. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk for første gang stillingsinstruksen min i går som jeg skal lese i helga da. Hn sa jeg sikkert ville få spørsmål om det.

Jeg har null erfaring fra helsevesenet, men jeg tror det kommer til å handle mye om rutiner og instrukser, hva som gjøres hvis dere oppdager avvik eller i spesielle tilfeller er nødt til å gjøre ting annerledes, o.l. F.eks. prioritering i en situasjon der dere er underbemannet og ikke kan rekke alt som normalt skal gjøres.

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, laban skrev:

Har ikke du et relativt ferskt fagbrev? Jeg aner ikke hva som ligger bak at du ble valgt, men det kan tenkes at den som plukket deg ut, tenkte at du nylig har måttet repetere alle rutiner både teoretisk og praktisk, før fagprøven. Jeg synes i hvert fall det er like sannsynlig som at det har noe med personligheten din å gjøre.

Husk på at det er internt, det er ikke sånn at sykehuset kan miste en autorisasjon eller noe annet "farlig" selv om ikke alt er 100%. Det virker lite troverdig dersom du dekker over absolutt alt og kommer med hvite løgner som lett kan avsløres. Hvis du får spørsmål om ting der du vet dere ikke følger reglene helt, kan du formulere deg litt smart: "Rutinen / instruksen sier slik og sånn. På vår avdeling har vi implementert dette ved å gjøre ditt og datt." Evt. "Jeg har forstått det som at dette er løst ved at vi gjør ditt og datt." Så blir det opptil de som foretar revisjonen, å finne ut om dette er innafor eller ikke.

Hvis en rutine er helt håpløs i praksis, slik at det er umulig å følge den fordi det f.eks. vil gå ut over deres eller pasientenes helse, skal du ikke dekke over det. Bare forklar hvordan dere løser det og begrunn hvorfor. 

Jeg har null erfaring fra helsevesenet, men jeg tror det kommer til å handle mye om rutiner og instrukser, hva som gjøres hvis dere oppdager avvik eller i spesielle tilfeller er nødt til å gjøre ting annerledes, o.l. F.eks. prioritering i en situasjon der dere er underbemannet og ikke kan rekke alt som normalt skal gjøres.

Lykke til!

 

Bare en kommentar: jeg tar det ikke personlig. Det jeg tenkte på er om sjefen gjemmer seg bak meg. Jeg har ingenting i mot sjefen helller, liker hen veldig godt som person, blid og trivelig. Ang fagbrev; det var kkke noe tema. Takk for svar. 

Anonymkode: e156f...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laban; kunne du tenke deg å gi meg noen tips om hvilke konkrete spørsmål jeg kan få? Jeg gruer meg sånn :( Satt oppe i nesten hele natt og leste på ting jeg hadde fra skolen og googlet masse for å kunne forberede meg. Jeg vurderer å melde meg syk den dagen, for jeg gruer meg så fælt. 

Anonymkode: e156f...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å melde meg syk den dagen, for jeg gruer meg så fælt. 

Det skal du i hvert fall ikke gjøre, det er mye bedre å møte opp, tenke hardt på at "klokka blir xx (et tidspunkt da det er over) i dag også", komme gjennom det og kunne bruke erfaringen i ettertid: "Jeg overlevde internrevisjonen, så dette er ingenting".

Du gruet deg til fagprøven også, ikke sant? Men det gikk fint. Nå er det ikke du som skal testes, det er systemet. 

Jeg er absolutt ikke ekspert på dette. Men jeg tror det handler mye om hva slags rutiner dere har fått beskjed om å følge: Er lokalene delt inn i soner der det er forskjellige krav til renholdet, og hvilke metoder / hva slags utstyr bruker dere for å oppfylle de kravene? Hvis det er vanskelig å gjennomføre det 100% en dag pga. sykefravær,  hva gjør dere da? Hvem bestemmer hva som skal prioriteres? Finnes det andre unntak som gjør det vanskelig / umulig å følge rutinene? Er det noe dere savner opplæring i eller regler for? 

Og som jeg skrev i forrige svar: Ikke dekk over eventuelle rutinebrudd, bare formuler deg litt smart: Instruksen sier at vi skal gjøre slik og sånn. I praksis gjør vi ditt og datt, for da rekker vi å bli ferdige på den tiden vi har til rådighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, laban skrev:

Det skal du i hvert fall ikke gjøre, det er mye bedre å møte opp, tenke hardt på at "klokka blir xx (et tidspunkt da det er over) i dag også", komme gjennom det og kunne bruke erfaringen i ettertid: "Jeg overlevde internrevisjonen, så dette er ingenting".

Du gruet deg til fagprøven også, ikke sant? Men det gikk fint. Nå er det ikke du som skal testes, det er systemet. 

Jeg er absolutt ikke ekspert på dette. Men jeg tror det handler mye om hva slags rutiner dere har fått beskjed om å følge: Er lokalene delt inn i soner der det er forskjellige krav til renholdet, og hvilke metoder / hva slags utstyr bruker dere for å oppfylle de kravene? Hvis det er vanskelig å gjennomføre det 100% en dag pga. sykefravær,  hva gjør dere da? Hvem bestemmer hva som skal prioriteres? Finnes det andre unntak som gjør det vanskelig / umulig å følge rutinene? Er det noe dere savner opplæring i eller regler for? 

Og som jeg skrev i forrige svar: Ikke dekk over eventuelle rutinebrudd, bare formuler deg litt smart: Instruksen sier at vi skal gjøre slik og sånn. I praksis gjør vi ditt og datt, for da rekker vi å bli ferdige på den tiden vi har til rådighet.

Tusen hjertelig takk. Nå kom jeg meg langt videre. Skal tenke over svaret ditt. 

Anonymkode: e156f...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laban Jeg overlevde, og jeg klarte meg t O m bra :) men det var verre enn jeg trodde. Mange vanskelige spørsmål, flere også formulert på en vanskelig måte. 
Jeg var 100 % ærlig. 

Nå håper jeg at jeg slipper dette en gang til. 

Anonymkode: e156f...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...