Gå til innhold

BP 2, Lamictal, erfaringer rundt medisinering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har BP 2, for tiden umedisinert. Det jeg sliter mest med er depresjonene, som er ekstremt tunge. Kommer meg nesten ikke ut av senga, og iallefall ikke ut døra. Da er alt mørkt og jeg får veldig suicidaltanker. Ikke noe planlegging og jeg kommer aldri til å gjøre meg selv noe slikt, men det tankekjøret er helt ekstremt. Myyyyye angst, helseangst og noe paranoide tanker. Feks: om jeg tar tog/buss, kan jeg plutselig begynne å tenke på om noen av de andre passasjerene kommer til å angripe meg med kniv etc. 
så snur jo dette vanligvis etter en stund da, blir mild hypoman når jeg ikke bruker medisin. På ssri så går jeg mye høyere opp, ser det godt i ettertid(spesielt om jeg slutter på medisin)...

hvilken medisin kunne hjulpet meg her? Noen erfaringer? Tar Lamictal feks bort disse tankene og følelsene jeg beskriver over her?

Anonymkode: 785af...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tar Lamictal feks bort disse tankene og følelsene jeg beskriver over her?

Lamictal tar bort depresjonene. Så hvis disse tankene er knyttet til depresjoner, kan du jo si at den tar bort disse tankene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Lamictal tar bort depresjonene. Så hvis disse tankene er knyttet til depresjoner, kan du jo si at den tar bort disse tankene også.

Tusen takk for svar! De paranoide tankene kommer mest når depresjonen er i bedring, vet ikke om jeg er i blandet fase eller på tur opp da.. 

Anonymkode: 785af...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer kombinasjonen av Lamictal, Efexor (SNRI) og en liten dose Seroquel som justeres kraftig opp ved hypomani eller blandede episoder, svært godt. Brukte lang tid på å finne riktige doser, men nå er jeg ganske stabil, selv om jeg har hatt en alvorlig depresjon det siste året. Det kunne jeg nok unngått ved en litt høyere dose AD, men det gir større risiko for blandede episoder, som for meg er verre. 

Du bør ikke være umedisinert. Be om henvisning til en kompetent psykiater og jobb dere frem til en stabil kombinasjon. (Og følg deretter planen, samme hvor fristende det er på ned- eller opptur å seponere.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har BP 2, for tiden umedisinert. Det jeg sliter mest med er depresjonene, som er ekstremt tunge. Kommer meg nesten ikke ut av senga, og iallefall ikke ut døra. Da er alt mørkt og jeg får veldig suicidaltanker. Ikke noe planlegging og jeg kommer aldri til å gjøre meg selv noe slikt, men det tankekjøret er helt ekstremt. Myyyyye angst, helseangst og noe paranoide tanker. Feks: om jeg tar tog/buss, kan jeg plutselig begynne å tenke på om noen av de andre passasjerene kommer til å angripe meg med kniv etc. 
så snur jo dette vanligvis etter en stund da, blir mild hypoman når jeg ikke bruker medisin. På ssri så går jeg mye høyere opp, ser det godt i ettertid(spesielt om jeg slutter på medisin)...

hvilken medisin kunne hjulpet meg her? Noen erfaringer? Tar Lamictal feks bort disse tankene og følelsene jeg beskriver over her?

Anonymkode: 785af...074

Jeg har BP2 og bruker fast Lamictal, Wellbutrin og Seroquel. Når jeg blir helt søvnløs får jeg i tillegg Imovane. 

Jeg har blitt merkbart mindre deprimert etter at jeg startet med behandlingen. Det er noen tunge perioder i løpet av et år, men disse er ikke like lange, dype eller funksjonsnedsettende som de var før. 

Ved siden av medisinene gjør jeg mitt ytterste for å opprettholde en mest mulig sykdomsdempende og sunn livsstil. Dette innebærer blant annet en streng døgnrytme, næringsrik mat og regelmessig fysisk trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står på Lamictal, Wellbutrin, Cipralex og Fluanxol (AP). Jeg er ikke helt symptomfri, men tror jeg har funnet den perfekte medisinkombinasjonen tross alt. AP står jeg på for veldig plagsomt tankekjør som gjerne består av paranoide tanker. Jeg regner med å stå på disse medisinene til jeg ligger i torva, med unntak av Cipralex. Den er jeg i ferd med å redusere i samarbeid med psykiater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...