Gå til innhold

Er internett og til hjelp for personer med psykiske lidelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant en ganske ny og oppdatert forskningsartikkel som viser at hele 5 av 8 opplevde mindre ensomhet av å bruke internett.

https://tidsskriftet.no/2000/06/tema/er-internett-til-hjelp-personer-med-alvorlige-psykiske-lidelser

Anonymkode: ac95b...f31

ny og oppdatert? :D 

Anonymkode: 5553a...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne hatt internett da jeg var einstøing / hermitt. Det hadde da vært noe. Kanskje kunne det dempet psykosen. Men det var ikke så mye internet da, iallfall var det dyrt og dårlig.

Anonymkode: d2b7e...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne hatt internett da jeg var einstøing / hermitt. Det hadde da vært noe. Kanskje kunne det dempet psykosen. Men det var ikke så mye internet da, iallfall var det dyrt og dårlig.

Anonymkode: d2b7e...0fd

Tror du må ut i den virkelige verden å møte virkelige mennesker for å bli kvitt psykose..

Anonymkode: ac95b...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gavepapir

Etter mitt syn fantastisk godt hjelpemiddel dersom man ikke er for syk. Fantastisk i en situasjon hvor man kanskje undertrykkes og gjøres til gjenstand for politisk forfølgelse eller oppleves undertrykkes og utsettes for urett kanskje av sitt lands myndigheter eller andre mobbere eller stalkere. Enkelte vil kanskje hevde at ideen om det frie internettet er borte og at noe annet er i ferd med å ta form uten at alle stoler like mye på teknologien og den kunstige intelligens fortreffelighet. Her er mange divergerende syn på mange spørsmål og veivalg tror jeg uten selv å være teknologiutdannet.

Man har så mange plattformer og kanaler i dag så noe seriøs kontakt med noen eller noe er vanskelig over tid tror jeg. 

Ensomhet er vel en veldig subjjektiv opplevelse som folk legger så mye forskjellig i. 

Vi trenger forskjellig til forskjellige tider kanskje.

Jeg forstår fortsatt ikke hva psykose er og hvorfor den oppstår. Bare at det er en forferdelig lidelse sammen med flere andre lidelser som ødelegger manges liv og nærmeste familie sine. Virkelig tunge bører for så altfor mange.

Ville bare ønske god bedring til alle som føler de trenger fra en fremmed til en fremmed før enn jeg forsvinner. Alt godt videre til dere alle.❤

Endret av Gavepapir
Skrivefeil som vanlig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gavepapir skrev:

Man har så mange plattformer og kanaler i dag så noe seriøs kontakt med noen eller noe er vanskelig over tid tror jeg. 

Jeg for min del tror disse plattformene og kanalene gjør det lettere å ha seriøs kontakt med hverandre over tid.

Spør en småbarnsforelder som jobber til sjøs, på oljeplattform, i flytrafikken eller annen langtransport, om hvor enkelt det hadde vært å holde kontakten med familien hjemme uten Internett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man kan så lett bli utnyttet eller komme til å uttale seg feil om noe. Vi har jo også ofte så ulike forutsetninger i livet også og alle snakker kanskje ikke like lett om alt. Eller gode nok tekniske kunnskaper.

Jeg tror mest på den tradisjonelle rent fysiske lege og  pasient relasjonen. Å se og føle og fornemme i samme fysiske miljø. Men vi er ikke like.

Anonymkode: c1781...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke alle like mener jeg med det samme gode og tette sikkerhetsnettet. Med far og mor og familie å komme hjem til eller andre kontaktnett. Hvor vi kan drøfte informasjon vi får og få tilbakemelinger eller innspill på om vi har forstått rett. Vi er ikke alle ressusterke og enkelte har kanskje bare himmelen å takke for at vi lever. Alle i de samme økonomiske forutsetninger heller helt fra start i livet kanskje.

Men tilfelle du tar frem forstår jeg godt.

Det er jo ingenting hinder for at de som føler de kan dra god nytte av sånne tilbud gjør det. Spørsmålet er kanskje hva myndighetene tenker.

Anonymkode: c1781...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei, vil jeg si. 

Nettverk med fokus på selvskading og annen destruktiv adferd der det har vært lite moderering, har for en stor del ikke vært til hjelp. Nå holder jeg meg langt unna slikt. Disse nettverkene på Instagram det har vært snakk om i det seinere, kjenner jeg ikke til. For veldig mange tror jeg det virker mot sin hensikt. Fokuset sporer av i feil retning, selv om intensjonen egentlig er god. Min erfaring er delt. Et diskusjonsforum jeg var medlem av hadde svært frie regler - i motsetning til et annet hvor det var en del strengere. Det er ingen tvil om hva som bidro mest konstruktivt for meg.

Når det er snakk om "Internett og psykisk helse," trenger det ikke bare omhandle psykisk helse direkte. Man kan og møte andre med felles interesser på nett. Det er kanskje en terskel å fysisk oppsøke slike arenaer, og da tror jeg det å møtes på nett er en god start. Eller fortsette på nett for den saks skyld. Det vil minske følelsen av isolasjon. Alle vet jo og at det er bra for den psykiske hela å pleie interesser.

 

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...