Gå til innhold

Trenger råd?


RamonaK

Anbefalte innlegg

Jeg har et dilemma jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Håper noen gidder å lese og beklager hvis det blir langt. 

Når jeg var ca 16/17 begynte jeg å slite med depresjon suicidale tanker og selvskading. En lærer så og sendte meg til skole veilederen/ psykologen som også var lærer i tillegg. Det endte opp med at vi innledet et seksuelt forhold, og i steden for å få hjelp av han gjorde vi helt andre ting. I ettertid er dette noe jeg har slitt med, jeg føler meg utnyttet, og at han utnyttet den sårbare situasjonen jeg var i, pluss at jeg fikk ingen av den hjelpen jeg egentlig trengte. Han sluttet som lærer en stund, men nå er han tilbake. Har også hørt i ettertid at jeg ikke er den eneste studenten han har hatt sex med. Hva hvis han gjør dette mot noen andre nå og kanskje i fremtiden? Har snakket med noen om hva mulighetene er. Og kriminellt sett går det ikke å anmelde pga alder. Men jeg har muligheten til en oppreisning sak, ettersom jeg fortsatt sliter med problemer ang dette. Jeg må bare understreke at jeg ikke er ute etter penger. Det jeg vil er at han ikke skal utnytte sårbare unge jenter/ kvinner.

Noen innspill på hva jeg burde gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, RamonaK skrev:

Jeg har et dilemma jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Håper noen gidder å lese og beklager hvis det blir langt. 

Når jeg var ca 16/17 begynte jeg å slite med depresjon suicidale tanker og selvskading. En lærer så og sendte meg til skole veilederen/ psykologen som også var lærer i tillegg. Det endte opp med at vi innledet et seksuelt forhold, og i steden for å få hjelp av han gjorde vi helt andre ting. I ettertid er dette noe jeg har slitt med, jeg føler meg utnyttet, og at han utnyttet den sårbare situasjonen jeg var i, pluss at jeg fikk ingen av den hjelpen jeg egentlig trengte. Han sluttet som lærer en stund, men nå er han tilbake. Har også hørt i ettertid at jeg ikke er den eneste studenten han har hatt sex med. Hva hvis han gjør dette mot noen andre nå og kanskje i fremtiden? Har snakket med noen om hva mulighetene er. Og kriminellt sett går det ikke å anmelde pga alder. Men jeg har muligheten til en oppreisning sak, ettersom jeg fortsatt sliter med problemer ang dette. Jeg må bare understreke at jeg ikke er ute etter penger. Det jeg vil er at han ikke skal utnytte sårbare unge jenter/ kvinner.

Noen innspill på hva jeg burde gjøre? 

Selvfølgelig kan du anmelde ham (vet ikke hvordan det er med foreldelsesfrist på slikt?) - han utnyttet deg på det groveste i og med at han var behandleren din! Det er strengt forbudt og han står i stor fare for å miste både jobb og rett til å være behandler - noe han i høyeste grad fortjener å  miste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, RamonaK skrev:

Jeg har et dilemma jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Håper noen gidder å lese og beklager hvis det blir langt. 

Når jeg var ca 16/17 begynte jeg å slite med depresjon suicidale tanker og selvskading. En lærer så og sendte meg til skole veilederen/ psykologen som også var lærer i tillegg. Det endte opp med at vi innledet et seksuelt forhold, og i steden for å få hjelp av han gjorde vi helt andre ting. I ettertid er dette noe jeg har slitt med, jeg føler meg utnyttet, og at han utnyttet den sårbare situasjonen jeg var i, pluss at jeg fikk ingen av den hjelpen jeg egentlig trengte. Han sluttet som lærer en stund, men nå er han tilbake. Har også hørt i ettertid at jeg ikke er den eneste studenten han har hatt sex med. Hva hvis han gjør dette mot noen andre nå og kanskje i fremtiden? Har snakket med noen om hva mulighetene er. Og kriminellt sett går det ikke å anmelde pga alder. Men jeg har muligheten til en oppreisning sak, ettersom jeg fortsatt sliter med problemer ang dette. Jeg må bare understreke at jeg ikke er ute etter penger. Det jeg vil er at han ikke skal utnytte sårbare unge jenter/ kvinner.

Noen innspill på hva jeg burde gjøre? 

Gå til politiet.

Anonymkode: f12ad...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Selvfølgelig kan du anmelde ham (vet ikke hvordan det er med foreldelsesfrist på slikt?) - han utnyttet deg på det groveste i og med at han var behandleren din! Det er strengt forbudt og han står i stor fare for å miste både jobb og rett til å være behandler - noe han i høyeste grad fortjener å  miste!

Jeg fikk beskjed at det er foreldet som kriminal sak, men ikke som oppreisnings sak. Men oppreisnings sak er visst komplisert og jeg må ha advokat. Jeg har det ikke så veldig bra med meg selv akkurat nå og dette kan bli mye styr. Men også føler at dette ikke er noe jeg kan være stille om, så jeg skal gå til politiet og finne meg advokat også. Det er vel gratis advokat hjelp for de med lav inntekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gå til politiet.

Anonymkode: f12ad...521

 

2 timer siden, Lillemus skrev:

Selvfølgelig kan du anmelde ham (vet ikke hvordan det er med foreldelsesfrist på slikt?) - han utnyttet deg på det groveste i og med at han var behandleren din! Det er strengt forbudt og han står i stor fare for å miste både jobb og rett til å være behandler - noe han i høyeste grad fortjener å  miste!

Og takk forresten . Prøvd å spørre om dette før og da har jeg enten ikke blitt trodd, eller fått: det er da like mye din skyld osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Dumt spørsmål kanskje, men er det ikke også en tilsynssak? Går det an å klage som pasient? Varsle et ombud, arbeidsgiver, fylkesmann eller hvem det nå er. Det handler ikke bare om straffeloven(?) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
2 minutter siden, RamonaK skrev:

 

Og takk forresten . Prøvd å spørre om dette før og da har jeg enten ikke blitt trodd, eller fått: det er da like mye din skyld osv.

Jøss, virkelig? Vet ikke folk at en behandler ikke kan gjøre sånt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gargamel skrev:

Dumt spørsmål kanskje, men er det ikke også en tilsynssak? Går det an å klage som pasient? Varsle et ombud, arbeidsgiver, fylkesmann eller hvem det nå er. Det handler ikke bare om straffeloven(?) 

 

Som jeg forstod det så blir det annerledes siden han egentlig var skole veileder, og ikke offisielt psykolog ( selvom han er psykolog) så jeg er veldig usikker. Men hvis jeg får tak i noen gratis advokat hjelp kan jeg jo spørre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gargamel skrev:

Jøss, virkelig? Vet ikke folk at en behandler ikke kan gjøre sånt? 

Tydeligvis ikke de jeg spurte :) for å være ærlig tok det meg litt tid og skjønne at det han gjorde var veldig feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han har gjort er galt og ulovlig. Men om du lager sak mot han, vil det ikke da bare bli påstand mot påstand? Har du noe som kan bevise det du ble utsatt for så stiller du sterkere. Hva med de andre jentene som har vært utsatt for han? Kanskje dere kan finne hverandre og stå sammen mot han?

Anonymkode: a67ea...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det han har gjort er galt og ulovlig. Men om du lager sak mot han, vil det ikke da bare bli påstand mot påstand? Har du noe som kan bevise det du ble utsatt for så stiller du sterkere. Hva med de andre jentene som har vært utsatt for han? Kanskje dere kan finne hverandre og stå sammen mot han?

Anonymkode: a67ea...3c4

Jeg vet bare navnet på en og hun har ingen interesse av det. Jeg har noen beviser, som bilder av oss sammen, et kort han skrev. Jeg fortalte to venner om det på den tiden det skjedde også. Det hjelper vel litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, RamonaK skrev:

Jeg vet bare navnet på en og hun har ingen interesse av det. Jeg har noen beviser, som bilder av oss sammen, et kort han skrev. Jeg fortalte to venner om det på den tiden det skjedde også. Det hjelper vel litt? 

Det med bilder og kort teller nok bare som bevis hvis det der fremkommer at dere hadde et personlig forhold som er utenfor det klient-behandler skal ha. Det teller bra hvis han skrev noe veldig personlig på kortet som går på utseendet ditt eller sex. Og bilde hvor du feks sitter på fanget hans eller annet som kan avsløre at han hadde et unaturlig forhold til deg  Det vil være for kistespikere å regne. 

Anonymkode: a67ea...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, RamonaK skrev:

Som jeg forstod det så blir det annerledes siden han egentlig var skole veileder, og ikke offisielt psykolog ( selvom han er psykolog) så jeg er veldig usikker. Men hvis jeg får tak i noen gratis advokat hjelp kan jeg jo spørre...

Vet ikke hvor du bor, men veldig mange byer har noe de kaller advokatvakta. Det er ofte på biblioteket og  her jeg bor,  er det hver 14 dag. Der får en 30 min med en advokat. En rekker mye på 30 min. Om ikke annet, så kan de gi gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med bilder og kort teller nok bare som bevis hvis det der fremkommer at dere hadde et personlig forhold som er utenfor det klient-behandler skal ha. Det teller bra hvis han skrev noe veldig personlig på kortet som går på utseendet ditt eller sex. Og bilde hvor du feks sitter på fanget hans eller annet som kan avsløre at han hadde et unaturlig forhold til deg  Det vil være for kistespikere å regne. 

Anonymkode: a67ea...3c4

Kortet er sånn halvveis personlig. Men bildet er personlig .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Vet ikke hvor du bor, men veldig mange byer har noe de kaller advokatvakta. Det er ofte på biblioteket og  her jeg bor,  er det hver 14 dag. Der får en 30 min med en advokat. En rekker mye på 30 min. Om ikke annet, så kan de gi gode råd.

Ok, det hørtes lurt ut. Skal se om de har her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Lillemus skrev:

Selvfølgelig kan du anmelde ham (vet ikke hvordan det er med foreldelsesfrist på slikt?) - han utnyttet deg på det groveste i og med at han var behandleren din! Det er strengt forbudt og han står i stor fare for å miste både jobb og rett til å være behandler - noe han i høyeste grad fortjener å  miste!

 

Foreldelsesfrist ble opphevet for seksuelle overgrep for noen år siden. Les mer om hva straffeloven sier om foreldelse her.

Og her kan dere lese mer om da Stortinget endret loven om foreldelsesfristen. Jeg har ikke kapasitet til å lese så mye om det selv akkurat nå. Er innlagt på sykehus (ikke psykiatrisk).

Til @RamonaK: Jeg synes det er kjempe bra gjort av deg at du vil gå videre med dette. Vær stolt av deg for dette. Slike folk trenger man ikke at skal gå og jobbe blant barn og unge og få mulighet til å ødelegge mye i oppveksten til andre. Modig og voksent gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Foreldelsesfrist ble opphevet for seksuelle overgrep for noen år siden. Les mer om hva straffeloven sier om foreldelse her.

Og her kan dere lese mer om da Stortinget endret loven om foreldelsesfristen. Jeg har ikke kapasitet til å lese så mye om det selv akkurat nå. Er innlagt på sykehus (ikke psykiatrisk).

Til @RamonaK: Jeg synes det er kjempe bra gjort av deg at du vil gå videre med dette. Vær stolt av deg for dette. Slike folk trenger man ikke at skal gå og jobbe blant barn og unge og få mulighet til å ødelegge mye i oppveksten til andre. Modig og voksent gjort!

Takk :) og takk for informasjonen. Trist at du er på sykehus, men håper alt går bra med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 15.17, RamonaK skrev:

Jeg har et dilemma jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. Håper noen gidder å lese og beklager hvis det blir langt. 

Når jeg var ca 16/17 begynte jeg å slite med depresjon suicidale tanker og selvskading. En lærer så og sendte meg til skole veilederen/ psykologen som også var lærer i tillegg. Det endte opp med at vi innledet et seksuelt forhold, og i steden for å få hjelp av han gjorde vi helt andre ting. I ettertid er dette noe jeg har slitt med, jeg føler meg utnyttet, og at han utnyttet den sårbare situasjonen jeg var i, pluss at jeg fikk ingen av den hjelpen jeg egentlig trengte. Han sluttet som lærer en stund, men nå er han tilbake. Har også hørt i ettertid at jeg ikke er den eneste studenten han har hatt sex med. Hva hvis han gjør dette mot noen andre nå og kanskje i fremtiden? Har snakket med noen om hva mulighetene er. Og kriminellt sett går det ikke å anmelde pga alder. Men jeg har muligheten til en oppreisning sak, ettersom jeg fortsatt sliter med problemer ang dette. Jeg må bare understreke at jeg ikke er ute etter penger. Det jeg vil er at han ikke skal utnytte sårbare unge jenter/ kvinner.

Noen innspill på hva jeg burde gjøre? 

Jeg ønsker å svare deg fordi jeg ble utsatt for noe lignende. Jeg var ung og begynte hos psykolog. Vi endte opp med å ha et forhold, og relasjonen varte i hele mitt unge liv. Hn sa at det hele var min feil.

Det har satt spor for livet, dype spor, og jeg sliter med det ennå. Først og fremst med tillitt til andre og hjelpesystemet. En psykiater jeg begynte hos senere sa at jeg kunne klage til fylkeslegen, noe jeg/vi gjorde. Saken endte hos helsetilsynet i Oslo. Da er det sånn at det blir en sak mellom helsearbeideren og helsetilsynet, ikke mellom deg og han, selv om du klager. Vedk mista autorisasjonen. Jeg gikk også til politiet, for jeg var redd for at dette også skulle skje andre. Det var en veldig vond opplevelse for meg selv om jeg både hadde bevis og at hn hadde mista autorisasjonen. Jeg vil ikke si så mye mer om det, men det var vondt. Det kan godt gå bra for deg, men jeg mista troa på politiet etter dette.

Jeg tror du i første omgang bør klage til fylkeslegen. Har du en behandler du går til, så rådfør og allier deg med vedkommende. Jeg fikk fri rettshjelp forresten, det er noen inntektsgrenser der, men tror også det går på sakens alvorlighet.

Sårene etter det som skjedde er fortsatt der, men ikke så dype lenger. Jeg håper du får bearbeidet dette hos noen. 

Jeg vil tro at en som jobber som veileder på skole og misbruker sin stilling, kan du klage inn til fylkeslegen. 

Lykke til, med ønske om alt godt. 

Anonymkode: 8cf1c...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...