Gå til innhold

Er våre domstoler uavhengige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tror dere om det. I lærebøker jeg husker ble ofte det fremhevet at domstolene var uavhengige.På den annen side er jo lovverket slik at det skal hindre urett og fremme likhet for loven og verne de svakeste og tvilen skal komme tiltalte til gode og alle har rett på forsvarer.

Et innslag på radio gjorde meg i tvil om det er slik man tenker om sånne spørsmål i dag. Det virket som mange domsaviselser var " lå i kortene". Men det har kanskje med det å gjøre at man ikke har lest dommer og domspremisser og forarbeider å gjøre og at mye helt naturlig er skjermet for offentlighet.

Men allikevel det er fremdeles et uavhengighetsprinsipp . Er det ikke?

Har dere noe tanker?

Anonymkode: 1eeb0...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det har kanskje med det å gjøre at man ikke har lest dommer og domspremisser og forarbeider å gjøre og at mye helt naturlig er skjermet for offentlighet.

Det er veldig mange rettsavgjørelser som er offentlige. Unntak er saker som handler om sterkt personlige forhold, typisk slike som går for lukkede dører. Man trenger ikke være part i saken eller oppgi noen grunn, for å få tilsendt eller utlevert kjennelsen (resultatet) av en sak som ikke er unntatt offentlighet. Du ser jo hvor mye som kommer i media om enkelte saker. Journalister står ikke i noen særstilling, andre privatpersoner har de samme rettighetene (i prinsippet - i "store" saker kan pressen bli prioritert mht. å få være til stede, fordi det er et endelig antall sitteplasser i rettssalen). 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men allikevel det er fremdeles et uavhengighetsprinsipp. Er det ikke?

Selvfølgelig skal domstolene være uavhengige. Det står i Grunnloven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner kun en sak hvor jeg mistenker mangel på uavhengighet: ABB. Det politiske Norge godtok ikke den første psykiatrierklæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Jeg kjenner kun en sak hvor jeg mistenker mangel på uavhengighet: ABB. Det politiske Norge godtok ikke den første psykiatrierklæringen.

Fordi den var gal?

Anonymkode: e87b6...5bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...