Gå til innhold

tykk, på slankekur og gravid

Gjest hippomamma

Anbefalte innlegg

Gjest hippomamma

For 3 år siden veide jeg 140 kilo. Livet var håpløst, jeg orket _ingenting_ annet enn å sitte rolig og se på TV. La om kostholdet drastisk. De siste 3 årene har jeg levd på frukt og grønnsaker, litt pasta, ris og frokostblanding og enda mindre kokt fisk og fugl. Sukker, fett og det meste av kjøtt har jeg holdt meg langt unna, det samme med brød. Min ekstreme overvekt skyldtes i stor grad brød - jeg spiste masse av det, lider av PCOS og tåler brød svært dårlig (dvs at jeg legger mye på meg av det). Jeg har også gjort meg helt avhengig av å trene 1-2 timer om dagen (for å motvirke depresjon).

Til tross for at jeg har levd såpass magert (ca 1200 kalorier om dagen) og trent masse, har jeg altså brukt 3 år på å gå ned 60 kilo. Med andre ord, jeg har ikke lett for å slanke meg. Jeg er 160 høy og veier nå 80 kilo, slik at jeg er fullstendig klar over at jeg fremdeles er FET. Hadde regnet med å nå min "idealvekt" på 60 kilo i januar/februar 2003.

Så er jeg, uventet og "uønsket" blitt gravid. Etter å ha vennet meg til tanken et par dager, er jeg selvfølgelig glad for det, selv om tidspunktet ikke er det beste. Nå må jeg selvfølgelig legge om kostholdet igjen + trene mye mindre og lettere. Jeg lurer bare på hvordan det vil gå? Jeg har hatt en "sprekk" i løpet av de tre årene som er gått. Var på et sted der det kun ble servert brød - spiste 2 skiver brød der og circa 10 hele brød hjemme i løpet av ei helg. Er livende redd for at det samme skal skje nå, når jeg blir nødt til å spise både brød og kjøtt. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg kommer til å legge på meg 10-12 kilo på grunn av graviditeten, men er stygt redd for å legge på meg 50 kilo når jeg må spise "normalt" igjen.

Det er ikke lett, dette her. Jeg vet at barnet ikke har godt av at jeg er så fet, samtidig vil ikke barnet ha godt av at jeg slanker meg under graviditeten. Hva hvis legen påpeker vekten min? (har ikke vært hos legen på mange år). Jeg bor på en liten plass uten regelmessig tilgang til ernæringsfysiolog eller psykolog. Hva skal jeg gjøre? Vil verken ødelegge for barnet, eller for meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest punkyB

Det er vel dietten du har levd på til nå som er sunn vel? Dvs. mye grønnsaker og fisk?

Man må jo absolutt ikke ha brød og kjøtt.

Nå kan ekspertene her korrigere meg altså.

Det du bør gjøre er vel å fortsette slik du har spist nå - men kanskje litt mer ? Trim kan du jo også fortsette med - bare ikke for voldsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt forvirret av det du skriver. Hvorfor går du ut fra at alt er ødelagt nå, med hensyn til kosthold ? Du har jo et helt flott kosthold, faktisk noe som anbefales når man er gravid.

Det er jo ingen som sier at en MÅ spise brød! Og kornets fordeler kan man jo få i seg på andre måter enn i form av kun brød !?

Du spiser f.eks. pasta, det er jo laget av korn. Men fiber kan man saktens trenge, men det er det jo mye av i en del frukt og grønt også (og det spiser du jo) !

Som gravid anbefales det ikke å øke sitt matinntak/kosthold i noen påtagelig grad. Det er gammel overtro ! Vi skal IKKE spise for to, slik en del gamle damer går rundt og sier.

Det økte behovet man har, tilsvarer ca en skive brød og et glass melk i kalorier pr dag. Det er alt !! Dersom du ikke spiser brød, så spis noe annet !

Dette økte energibehovet kan du spe på i form av helt andre ting, for eksempel en liten bit av noe kjøtt eller annet.

Det er svært forskjellig fra kvinne til kvinne hvor mye man legger på seg i svangerskapet. Jeg er tynn som en flis og la på meg mye i starten, og totalt 16-17 kilo. En venninne av meg er i litt godt hold fra før av, tror hun veier rundt 70 kilo. (Vi er begge 1,63 m høye) Men hun la på seg usle 6-7 kilo under hele svangerskapet !

Så på oss var det altså 10 kilos forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg ville bare si at jeg syns du har vært superflink som har levd på 1200 kcal/dag i tre år - fatter ikke at det går an å ha slik viljestyrke! Og hvis det har seg sånn at det har vært "enkelt" fordi du har blitt komfortabel med ditt nye kosthold, ja da er det jo bare å fortsette, vel? Du lever jo kjempesunt!

Litt flere kalorier kan du nok unne deg i svangerskapet, men du _trenger_ ikke legge på deg så voldsomt mye bare pga barnet. Og et eller annet sted har jeg lest noe om at symptomene på PCOS forsvinner under svangerskapet - kan jo hende at de "normale" hormonelle forholdene gir deg en mer normal forbrenning? Jeg vet ikke, men jeg har PCOS selv og har bare lagt på meg 7 kg i hvert av mine tre svangerskap.

Håper du får svar av ernæringsfysioen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forsett slik

Jeg ville fortsatt å spise slik du gjør i dag, men nok til at du ca. beholder vekten og ikke går mer ned. Jeg var overvektig når jeg ble gravid, la om kostholdet, og stagnerte vekten de første fire månedene, deretter gikk jeg opp tilsammen åtte kilo. Alt med legens velsignelse.

Fortsatte sunt kosthold under ammingen, og gikk ned masse! Fikk en stor jente på nesten fire og en halv kilo, som la godt på seg under ammingen.

Det er mange land i verden hvor brød ikke er en del av kostholdet, og som allikevel har et sunt kosthold. Fortsett slik du gjør i dag.

Og spiser du fisk og fugl trenger du absolutt ikke rødt kjøtt for å få i deg noe viktig.

Spis Folat (b-vitamin) det er veldig viktig. I tilegg kan du ta tran eller møllersdobbel. Og multivitamin hvis du føler det trengs.

Så fortsett akkurat som før! Du ka fortsette å trene som normalt de føste månedene hvis du føler det er riktig, etterhvert kan du gå over til laaange gåturer etc. Men treningen er minst like viktig nå.

Så hold vekten konstant noen måneder fremover, deretter kan du legge på deg slik som legen sier er greit. Og så er du forsiktig med hva du spiser også under ammingen, så skal du se a du kommer like sunn ut av dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei hippomamma,

Først vil jeg si at jeg er imponert over at du har klart å gå ned så mye til nå. Og jeg synes det er flott at det har tatt så lang tid. Det er en stor fordel for deg i lengden! Men selv som overvektig bør du ikke legge på deg mindre enn 5-6 kg i løpet av svangerskapet. Disse kiloene kommer helst i løpet av siste delen av svangerskapet.

Kostholdsmessig skal pcos behandles veldig likt med diabetes. Pcos forårsaker ofte insulin-resistens som igjen fører til en overproduksjon av insulin. Insulin er hormonet som leder blodsukkeret inn i cellene for produksjon av energi eller lagring (som fett). Ved et høyt nivå av insulin i blodet, fører det til økt lagring av fett - dette gjør det lett å gå opp i vekt, og vanskelig å gå ned. For å senke insulin-utskillelsen, må blodsukkeret holdes stabilt på et normal nivå.

Karhohydrader er det næringsstoffet som har mest innvirkning på blodsukkeret. De tre viktigste matgruppene hvor karbohydrater finnes er brød/korngruppen, fruktgruppen, og melkegruppen. Brød vil dermed ikke være noe verre enn frokostblanding, frukt, melk, eller andre karbohydratrike matvarer. Jeg vil poengtere at karbohydrater er livsviktige for menneskekroppen, og skal ikke sees på som noe man bør unngå. Men det er derimot viktig å velge både riktig type og mengde karbohydrater som ikke forårsaker så altfor høyt blodsukkernivå. Det er også viktig at man inntar ca. lik mengde karbohydrater til hvert måltid (dvs at man ikke har masse til et måltid og ingen ting til neste). Sånn generelt kan man si at jo mindre raffinert karbohydratene er, jo bedre er det. Grovt brød og andre grove kornprodukter er bedre enn loff og annet bakverk laget av hvitt mel og/eller sukker. En appelsin er bedre enn appelsinjuice. Melk blir regnet som sukker, og bør derfor ikke overskride 2 glass daglig. Pass på at du ikke drikker begge glassene samtidig – spre det gjerne ut på 4 halve glass. Sukkertøy, brus, tørket frukt o.l vil også forårsake høyt blodsukker og dermed høy utskillelse av insulin. Grønnsaker påvirker ikke insulinnivået noe særlig (foruten stivelsesrike grønnsaker som potet og mais).

En ting du bør passe på er at du aldri bare spiser karbohydrater til et måltid/mellommåltid. Sett en tallerken foran deg og se for deg en strek som deler den i to like deler. For hver karbohydrat du spiser, bør du også spise en ”ikke-karbohyrat” (dvs protein og/eller fett). På den måten forhindrer du at blodsukkeret øker så altfor mye rett etter måltidet (og forhindrer dermed en stor økning av insulin-utskillelse). Selv om belgfrukter er regnet som en stivelsesrik grønnsak, får du også rikelig med proteiner der. Det vil dermed si at belgfrukter havner midt på streken som deler tallerekenen.

Nå som du er gravid er det viktig at du får i deg nok av alle næringsstoffer. Synes 1200 kcal høres lite ut for deg, og det blir hvertfall for lite gjennom svangerskapet. Som gravid trenger du ca 300 kcal mer enn du vanligvis trenger. Vi anta at du trenger 1800-2100 kcal gjennom svangerskapet. Men dette kan du regulere ved hjelp av legen din for å kontrollere vekten.

Karbohydratene dekker du f.eks ved å spise f.eks 2 frukt, 2 glass melk (eller bytt ut med samme mengde yogurt), frokostblanding, pasta/ris/potet og et par brødskiver daglig. Grønnsaker er ’fri mat’. De gir noe karbohydrater, men ellers lite kalorier og mye fiber og vitaminer/mineraler. Ellers er det viktig at du spiser 2-3 porsjoner med proteinrik mat daglig (1 porsjon er 1 egg, 2 ss peanutsmør, 1.2 dl kokte bønner/linser, eller ca 85 g kjøtt/fjærkre/fisk). Fett får du stort sett nok av gjennom maten du spiser, dersom du da ikke bevist prøver å unngå det. Det meste inneholder litt fett. Fet fisk er en god kilde til livsviktige fettsyrer for deg og barnet. Linfrø/linfrøolje er også en god kilde til det.

For å få nok kalsium har du melken/yogurten og i tillegg ost, og f.eks mørkegrønne grønnsaker. Jern kan være vanskelig å få nok av gjennom mat, spesielt dersom du ikke spiser noe særlig med kjøtt. Anbefaler deg derfor å ta jern-tilskudd. For å øke opptaket av jern bør du ta det sammen med frisk frukt. På den måten vil vitamin C i frukten øke opptaket av jern. Det er viktig å ikke ta jerntilskudd sammen med melk/melkeprodukter eller andre kalsiumrike matvarer, da dette kan senke jern-opptaket. Gode jernkilder er ellers matvarer som kjøtt, fisk, egg, mørkegrønne grønnsaker, etc.

Folat er veldig viktig også – spesielt dersom du er i det første trimesteret fremdeles. Det er anbefalt å ta tilskudd på 400 mcg daglig. Jeg anbefaler deg å ta en ’mulitivitamin for gravide’. Denne fås kjøpt på en helsekostforretning. Jern og kalsium er her i hver sin pille som tas på forskjellig tid av dagen. Den har også det du trenger av folat.

Ellers er det viktig at du drikker rikelig med vann (helst 8 glass daglig) og spiser fiberrik mat for å forhindre uttørking og forstoppelse. En annen ting er mosjon. Det er sunt å mosjonere gjennom et svangerskap, så det kan du fortsette med. Dette vil hjelpe mot insulin-resistensen og dermed være viktig dersom du vil kontrollere vekta. Etter endt svangerskap vil videre vekttap også hjelpe mot insulin-resistens i tillegg til å forminske andre symptomer på pcos.

Dette ble langt fra et kort svar. Men jeg håper det hjelper deg litt. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...